Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Aarhus?
Nej för tusan det vore inget bra val. De har varken kapacitet eller lounge för ett större plan.
Hoppas de kör på Billund från Danmark om de väljer något annat än Köpenhamn.

Om det bli GOT/AAR till EWR betyder det att SAS måste fylla upp sina maskiner från ARN/CPH/OSL med fler pax på dessa linjer, vet inte hur många som flyger till NYC från GOT/AAR dagligen med SAS eller andra bolag.
@Agö finns det statistik på det?
Om det blir enligt ovanstående så blir det tapp för LH, AF, KLM och BA till NYC från dessa orter.

Nu när A321LR kommer tror ni att man kommer att fasa ut några A340?

Jag tror inte SAS kommer bygga upp en ny station i GOT/BLL/BGO/SVG/AAR. Det här tror jag blir rutter från CPH (troligast) till Indien samt USA/Kanadas östkust. Toronto, Montreal, Mumbai, New Delhi, nygamla Boston.

Jag tror SAS behöver den nordeuropeiska matartrafik för att få snurr på detta.

Jag har åkt UA/CO 68-69 mellan EWR-ARN-EWR ombord en B757 kanske 8 segment. Det funkar med single-aisle... i business. Vet dock ej om jag vill sitta i ekonomi i sådan kärra.

Jag tror inte SAS kommer bygga upp en ny station i GOT/BLL/BGO/SVG/AAR. Det här tror jag blir rutter från CPH (troligast) till Indien samt USA/Kanadas östkust. Toronto, Montreal, Mumbai, New Delhi, nygamla Boston.
Svårt att se att det finns tillräckligt underlag för Indien nu när Air India flyger sex dagar i veckan från Stockholm/Köpenhamn till New Delhi och dessutom överväger Mumbai från Köpenhamn. Att döma av de citat som Air India framför om Mumbai verkar det även som att "lufthavnen er overfyldt". Kanske om man får till ett samarbete liknande det SAS har med Singapore Airlines?

Öppnar Air India Mumbai-Köpenhamn under 2019? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Toronto från Köpenhamn, återigen svårt att se att man går i konkurrens med Air Canadas 330/787 fylld till bredden med lax. Fem dagar i veckan nu, sju dagar i veckan under sommaren. Från Stockholm/Oslo kanske?

Från checkin.dk

”Således bekræfter SAS til CHECK-IN.dk, at de kommende A321LR vil blive indrettet med tre klasser, henholdsvis Business, Plus og Go. Dermed er der lagt op til, at flyene vil få en kapacitet på mellem 160 og 185 sæder.”

Mange gætterier om ruter og kabine for A321LR - CHECK-IN.dk
Härligt!

Aarhus?
Nej för tusan det vore inget bra val. De har varken kapacitet eller lounge för ett större plan.
Hoppas de kör på Billund från Danmark om de väljer något annat än Köpenhamn.
Billund kan vi nog utesluta givet SAS strategiska fokus (läs: ekonomiskt fördelaktiga avtal) med Århus.

Jag tror SAS behöver den nordeuropeiska matartrafik för att få snurr på detta.

Toronto från Köpenhamn, återigen svårt att se att man går i konkurrens med Air Canadas 330/787 fylld till bredden med lax. Fem dagar i veckan nu, sju dagar i veckan under sommaren. Från Stockholm/Oslo kanske?

Jag har tänkt fram och tillbaka på Kanada - hur är det med Montreal? Känner bara till Bombardier och lönnsirap rent näringslivsmässigt :)

Av rent egoistiska skäl skulle jag allra helst se Halifax eller Montreal som väl båda ligger på perfekt avstånd för en A321LR...men så är det det där med passagerarunderlag...Toronto är väl(?) mer av en hubb än dessa två antar jag. Å andra sidan skulle inte t.ex. Montreal konkurrera direkt med Air Canada.

Kanske en SAS First Residence längst bak....

Detta var givetvis inte särskilt seriöst menat, men ju mer jag funderar på det, desto mer känns det som att det vore ett briljant drag att köra med på åtminstone ett av dessa plan. Blir ju såklart inte en flerrumslägenhet som på Etihads A380, men säg att man offrar 3 rader i Go (så 18 platser) för en liten svit.
Ofta går ju Go-kabinen ändå inte helt full, så på många flighter förlorar man inte på antal sålda biljetter. Ibland gör man såklart det, och sviten kommer förstås ibland/ofta (?) flyga tom, så det är väl inte osannolikt att det i rent pengaflöde vore en förlustaffär.
Men tänk vilken medial uppmärksamhet det skulle skapa kring SAS. Alla eventuella förluster från biljettintäkter skulle lätt kunna sättas upp på marknadsföringskontot.
Eventuella awardplatser i denna svit släpps såklart bara till EBP (eller kanske EBD om man vill vara snäll, eller nära inpå avgång)

Edit: sen så inser ju även jag att om man bara har det på ett plan så skapar det problem vid irrops osv.

Toppen