Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

fred80

Medlem
Vet inte om jag som kollar fel på ExpertFlyer men min känsla är att när SAS nu går över till att köra A321LR till Washington från Köpenhamn från i morgon måndag den 31/10 så är beläggningen på planen mycket mindre?

Kollar man de senaste dagarna har ju varit väldigt bra bokade när det kör A333 förutom avgången i dag söndag den 30 oktober. men kollar man från 31 okt då de börjar köra med A321LR från Köpenhamn så finns det väldigt mycket lediga platser framför allt i ekonomi.

Förmodar att sommar säsongen nu är över och underlaget är mindre, men trodde ändå de kunna fylla en mindre plan bättre eller är det så att folk väljer bort A321LR som flygplan?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Vet inte om jag som kollar fel på ExpertFlyer men min känsla är att när SAS nu går över till att köra A321LR till Washington från Köpenhamn från i morgon måndag den 31/10 så är beläggningen på planen mycket mindre?

Kollar man de senaste dagarna har ju varit väldigt bra bokade när det kör A333 förutom avgången i dag söndag den 30 oktober. men kollar man från 31 okt då de börjar köra med A321LR från Köpenhamn så finns det väldigt mycket lediga platser framför allt i ekonomi.

Förmodar att sommar säsongen nu är över och underlaget är mindre, men trodde ändå de kunna fylla en mindre plan bättre eller är det så att folk väljer bort A321LR som flygplan?
95% av de som flyger har ingen aning om vad det är för flygplan, så det är troligtvis inte en faktor för majoriteten.

Senaste dagarna har dessutom varit starten för novemberlovet och många har åkt då. Tittar du beläggningen hem nästa helg kommer den troligtvis vara väldigt bra.
 

fred80

Medlem
95% av de som flyger har ingen aning om vad det är för flygplan, så det är troligtvis inte en faktor för majoriteten.

Senaste dagarna har dessutom varit starten för novemberlovet och många har åkt då. Tittar du beläggningen hem nästa helg kommer den troligtvis vara väldigt bra.
Ska själva åka till Waschington den 7 november och verkar gott om lediga säten i ekonomi ditt och lite mindre hem den 11 november. Men bra beläggningen i bussniess och plus. Därav jag började funderar lite om flygplanstypen har betydelse för då är det ändå inget lov i Sverige.
 

palmen

Moderator
Ska själva åka till Waschington den 7 november och verkar gott om lediga säten i ekonomi ditt och lite mindre hem den 11 november. Men bra beläggningen i bussniess och plus. Därav jag började funderar lite om flygplanstypen har betydelse för då är det ändå inget lov i Sverige.
Högst troligt beror det på att få vill åka till IAD få, perfekt att sätta in ett mindre plan om de inte tappar massa viktig frakt pga det.
 
Flög från Oslo till New York igår. Enligt besättningen så var det deras första tur över Atlanten från Oslo med flygplanstypen. För själva flygplanet tror jag att de sa att det var 3e turen OSL-EWR. Ursprungligen så var min bokning på A330, men besättningen berättade att SAS har bestämt sig för att flyga med A321 under vintern då det är lägre beläggning.

Planet var fullt i Business och i Plus. Första raden i Ekonomi var blockerad men i övrigt var det fullt på alla platser utom tre vad jag kunde se när jag gick bakåt till toaletten. Kul med fulla flygplan. :)
 
En reflektion efter att för första gången flugit A321LR är att jag tycker att PLUS på vissa sätt är bättre än i A330. Om jag inte uppfattade det fel så har alla PLUS-säten ben stöd i A321, inte bara fotstöd. Förvaringsutrymmet i sätet var mycket bra, något som verkligen saknas i A330. Dessutom så har man en skärm på väggen framför sig om man sitter på första raden, inte en sådan som måste fällas upp. Det känns som att vinnarna i A321LR är PLUS-resenärer och businesspassagerare som får tronsäte.
 

fleksnes

Ny medlem
Jeg fløy også med A321LR turretur OSL-EWR nylig, Plus ut og Biz hjem på tronesete. Er enig i at plussetet var bra og behagelig, derimot var det vanskelig å sove for meg, på tronesetet da fotbrønnen var ekstremt trang, nesten umulig å få plass til begge beina på en behagelig måte, og jeg er bare 180 cm lang.
 

palmen

Moderator
Jeg fløy også med A321LR turretur OSL-EWR nylig, Plus ut og Biz hjem på tronesete. Er enig i at plussetet var bra og behagelig, derimot var det vanskelig å sove for meg, på tronesetet da fotbrønnen var ekstremt trang, nesten umulig å få plass til begge beina på en behagelig måte, og jeg er bare 180 cm lang.
Rad 1 är definitivt att föredra om man vill sova, samma på A330/350.
 

Scanwing

Medlem
Verkar vara strul med 321LR. Med ett par inställda avgångar nu i närtid och SAS ändrar flygplanstyp fram och tillbaka. För ett par veckor sen kom en ändring på ARN-EWR från 330 till 321LR. Nu har SAS ändrat tillbaka till 330 igen för avgången imorgon. Är glad att flygningen verkar gå, men ändå lite besviken att missa chansen där att få prova 321LR i plus.

Hoppet återstår nu att jag får godkänt upgrade från GO till Plus på hemresa på måndag som fortsatt ligger kvar på 321LR, men tror tyvärr chansen för är liten då det inte går att boka i Plus eller Business.
 

Tobbe.O

Medlem
Verkar vara strul med 321LR. Med ett par inställda avgångar nu i närtid och SAS ändrar flygplanstyp fram och tillbaka. För ett par veckor sen kom en ändring på ARN-EWR från 330 till 321LR. Nu har SAS ändrat tillbaka till 330 igen för avgången imorgon. Är glad att flygningen verkar gå, men ändå lite besviken att missa chansen där att få prova 321LR i plus.

Hoppet återstår nu att jag får godkänt upgrade från GO till Plus på hemresa på måndag som fortsatt ligger kvar på 321LR, men tror tyvärr chansen för är liten då det inte går att boka i Plus eller Business.

Läst på ett annat flygforum (norska flyprat) att det ska röra sig om något fabrikationsfel och att den extra bränsletanken är inblandad. Ska vara fler än SAS som påverkas. Men som sagt ingen riktig källa på detta.
 
Toppen