Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Det sägs väl att SAS tappade ett "större" fraktavtal på Seattle-linjen och det var därför den stängdes för en massa år sedan, utan den frakten så blev det inte längre lönsamt.
Måhända kan Amazons inträde i Sverige och resten av Skandinavien sätta fart på fraktbehovet/-möjligheterna mellan Seattle och Skandinavien?

Man kan alltid drömma...
 
Måhända kan Amazons inträde i Sverige och resten av Skandinavien sätta fart på fraktbehovet/-möjligheterna mellan Seattle och Skandinavien?

Man kan alltid drömma...

Det är nog en väldigt liten del av det Amazon skulle sälja här som skulle komma från lager i Seattle. Och dessutom skeppas på det sättet.

Då är nog sannolikheten större are AWS inträde ökar trycket på passagerar trafiken. Men tveksamt om det räcker för att tippa ekvationen.

Dessutom bygger de ju sitt nya HQ betydligt närmre...
 
Jag observerade på dagens flight att uppgifterna jag tidigare fått stämmer. SAS har nu officiellt sänkt förbrukningen från 0,025 till 0,023 per seat km. Neo drar alltså knappt 7% mindre nu men med 50% fler säten än 737-600 som den ersätter fullt ut i år.

Ett fantastiskt flygplan framöver både ekonomiskt och eventuellt miljöpåverkande för SAS. En vinnare!

81632214-5DB2-44C4-BDF9-0357EA782352.jpeg
 
Jag observerade på dagens flight att uppgifterna jag tidigare fått stämmer. SAS har nu officiellt sänkt förbrukningen från 0,025 till 0,023 per seat km. Neo drar alltså knappt 7% mindre nu men med 50% fler säten än 737-600 som den ersätter fullt ut i år.

Ett fantastiskt flygplan framöver både ekonomiskt och eventuellt miljöpåverkande för SAS. En vinnare!

Visa bifogad bild 90526

Ja hoppas att det blir så. Det är ett fantastiskt flugplan att flyga med också, dock tycker jag det är lite ryckigt när det bankar.
 
Ja hoppas att det blir så. Det är ett fantastiskt flugplan att flyga med också, dock tycker jag det är lite ryckigt när det bankar.
Men det är riktigt bra acc när man startar från flygplatser med kortare bana som t ex Umeås 2.300 m långa bana när dom drar på fullgas. Brukar lyfta efter halva banan.

/ TT
 
Framförallt så tyst och jag känner mig märkbart piggare efter en flight så tror definitivt på bättre luft/tryck jämfört med äldre modeller.

Jag har heller inte märkt av mindre benutrymme sedan SAS ökade med en rad till. Jag har dock bara suttit på rad 1-3 med seatblock samtliga flighter fritt ur minnet. Bra också med USB och snabbt wifi vanligtvis. Det fungerade dock inte nu i helgen.

Som sagt en klar vinnare!
 
Last edited:
Framförallt så tyst och jag känner mig märkbart piggare efter en flight så tror definitivt på bättre luft/tryck jämfört med äldre modeller.

Jag har heller inte märkt av mindre benutrymme sedan SAS ökade med en rad till. Jag har dock bara suttit på rad 1-3 med seatblock samtliga flighter fritt ur minnet. Bra också med USB och snabbt wifi vanligtvis. Det fungerade dock inte nu i helgen.

Som sagt en klar vinnare!

Fritt ur minnet så är det väl raderna som är bakom nödutgången som skuffades ihop för att få in en rad till?
 
@fcx Jag vet faktiskt inte detta. Vad jag hörde från en SAS anställd efter nyheten var att endast den nya raden längst bak skulle undvikas då den är trång och saknar fönster. Jag tycker dock det verkar märkligt om bara en rad är trängre? En centimeter eller liknande borde förmodligen ha kapats på raderna efter nödutgången om nu inte ombyggnation av bakre galley öppnade upp en «LCC» rad. Endast för SAS Light hade varit något :D
 
Last edited:
@fcx Jag vet faktiskt inte detta. Vad jag hörde från en SAS anställd efter nyheten var att endast den nya raden längst bak skulle undvikas då den är trång och saknar fönster. Jag tycker dock det verkar märkligt om bara en rad är trängre? En centimeter eller liknande borde förmodligen ha kapats på raderna efter nödutgången om nu inte ombyggnation av bakre galley öppnade upp en «LCC» rad. Endast för SAS Light hade varit något :D

Ah, det jag menade är att alla rader bakom nödutgången har blivit lite trängre, för att få in en rad extra. Ping @Jonas C och @011430121 som brukar ha koll på dessa saker.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen