Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

De plan som levereras nu är från första beställningen som gjordes. Den ordern slutleveras under nästa år. Samtidigt nästa år startar leveranserna av nästa order/leasing. De kommer levereras med jämn takt över 5 år med slutleverans 2023. Räknar man in de 8 nya A350 och 1 A330E som kommer närmsta åren innebär det att SAS kommer mottaga i genomsnitt 1 nytt flygplan i månaden kommande 5 år!! :)

I nuläget ska SAS Ireland ha 9st 320Neo. Om det blir fler i framtiden finns det i nuläget ingen känd information om.

Finns också tankar om att konvertera delar av kommande order till någon A321Neo med långlinjekapacitet men det verkar inte vara bestämt i nuläget.

Last edited:
Enligt uppgifter på norska sajten "Flyprat" kommer nästa leverans av 320 inte att bli EI-SIH - som förväntat, utan den registreras i Sverige som SE-ROP (MSN 8350).
Intressant uppgift tycker jag. Man undrar om det har att göra med debaclet inom SAIL och att man därför låter bolaget ligga kvar på 7 NEO så länge. Har man ingen personal, har man förstås inte heller så stort behov av nya maskiner.

Enligt uppgifter på norska sajten "Flyprat" kommer nästa leverans av 320 inte att bli EI-SIH - som förväntat, utan den registreras i Sverige som SE-ROP (MSN 8350).
Intressant uppgift tycker jag. Man undrar om det har att göra med debaclet inom SAIL och att man därför låter bolaget ligga kvar på 7 NEO så länge. Har man ingen personal, har man förstås inte heller så stort behov av nya maskiner.

Det är väl en fullt rimlig gissning.

Även MSN 8404 kommer att få ändrad reg. Blir SE-RON (i stället för EI-SII) enligt samma källa.

Toppen