Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Senaste nedskärningen på Boston är ju ett lysande exempel för just detta.
Lagom avstånd, lagom efterfrågan samt att Sk hade kunnat köra dagligen med A321LR.
Det finns flers destinationer som hade passat för denna maskin.

Mnja, segmenten till nordöstra amerika är naturligtvis mer eller mindre enda alternativet. Dessutom verkar inget (rätta mig om jag har fel) flygbolag än anta utmaningen att konsekvent flyga A321 över atlanten. Frågan är även om kapaciteten i ett A321 är önskvärd.

Mnja, segmenten till nordöstra amerika är naturligtvis mer eller mindre enda alternativet. Dessutom verkar inget (rätta mig om jag har fel) flygbolag än anta utmaningen att konsekvent flyga A321 över atlanten. Frågan är även om kapaciteten i ett A321 är önskvärd.
Jag menar på att Del och Bom hade även passat.

Palmen: ja det är sant. Mina QC får nog åka med i handbagaget ändå i framtiden :) Speciellt kul för norrmännen detta som inom kort, från 2019 kanske, börjar få grisarna utbytta till det bästa alternativet i Europa IMO.

Palmen: ja det är sant. Mina QC får nog åka med i handbagaget ändå i framtiden :) Speciellt kul för norrmännen detta som inom kort, från 2019 kanske, börjar få grisarna utbytta till det bästa alternativet i Europa IMO.
737-600 ska väl fasas ut redan till hösten?

Att SAS inte nämner något om eventuella varianter i 320-familjen beror antagligen på Airbus flexibilitet att ändra ordern fram till två år före leverans. Så vill SAS ha ett antal 321 eller 319, så finns teoretiskt möjlighet att göra en justering, inom ramen för denna beställning, fram till 2021.
Norska e24 vet mer om detta.
SAS legger inn bestilling på 50 nye Airbus-fly - SAS - Børs og Finans - E24

Som tidigare nämnts är det fullt möjligt att SAS senare ändrar ordern på ett antal A320neo till A321LR. Detta informerade VD Rickard Gustafson om på dagens bolagsstämma där jag närvarade. Han nämnde också några tänkbara linjer för dessa. Till exempel Bergen- New York eller Göteborg- New York men poängterade att detta inte var något löfte.

Som tidigare nämnts är det fullt möjligt att SAS senare ändrar ordern på ett antal A320neo till A321LR. Detta informerade VD Rickard Gustafson om på dagens bolagsstämma där jag närvarade. Han nämnde också några tänkbara linjer för dessa. Till exempel Bergen- New York eller Göteborg- New York men poängterade att detta inte var något löfte.
Kul att höra att de förstår syftet med NEO LR. Just (ännu) mindre hubbar mår gott av dessa små flygplan och deras enorma potential på mid-long haul.

Väldigt off topic men nämdes något om eventuellt andra nya linjer?

Toppen