Senaste nytt

SAS agent fel....mitt problem?

JonasEi

Medlem
Min bonusresa (enbart med SAS) till HND i september blev cancelled. SAS bokar om enl. mitt datum önskemål till mars nästa år. SAS skickar mig uppdaterad bekräftelse. Allt ser bra ut. Hotellet är bokat.

Dagen efter ringer SAS agenten till mig och säger att han gjort ett misstag och det inte finns bonusresor tillgänglig i mars ändå - han hade gjort ett agent fel sa han - och om inte han får ok från en chef måsta han avboka den.

SAS har tidigare ombokat andra inställda flights åt mig till en dag som egentligen inte hade bonusbiljetter.

Någon som har erfarenhet med detta? Dom har som sagt bekräftat nya datum, bokningen är uppdaterad i systemet, biljetten är utställd.

Kan dom göra detta? Låter ju sjukt om jag som kund ska stå för ett agent fel.
Har jag konsumentverket på min sida här?
 

SK989

Medlem
Min bonusresa (enbart med SAS) till HND i september blev cancelled. SAS bokar om enl. mitt datum önskemål till mars nästa år. SAS skickar mig uppdaterad bekräftelse. Allt ser bra ut. Hotellet är bokat.

Dagen efter ringer SAS agenten till mig och säger att han gjort ett misstag och det inte finns bonusresor tillgänglig i mars ändå - han hade gjort ett agent fel sa han - och om inte han får ok från en chef måsta han avboka den.

SAS har tidigare ombokat andra inställda flights åt mig till en dag som egentligen inte hade bonusbiljetter.

Någon som har erfarenhet med detta? Dom har som sagt bekräftat nya datum, bokningen är uppdaterad i systemet, biljetten är utställd.

Kan dom göra detta? Låter ju sjukt om jag som kund ska stå för ett agent fel.
Har jag konsumentverket på min sida här?
Om ett flygbolag har bekräftat en bokning och ställt ut en biljett som därtill är betald (med pengar eller poäng saknar betydelse) så kan de inte boka av den hur som helst. Gör flygbolaget det torde det likställas med att neka ombordstigning för det fall du kommer till flygplatsen på avresedagen i korrekt tid, d.v s. de är skyldiga att betala kompensation på 600 euro OCH boka om dig till din slutdestination.
 
Sjukt! Nästan samma sak hände mig igår och idag. En resa till Bali som blev inställd från Istanbul till Denpensar. Inga alternativ, jag bad dom kolla Jakarta. Då sa agenten att det närmast vi kan komma är Kuala lumpor. Jag sa och och agnaten sa att jag också skulle få tillbaks poäng för det blev ekonomi. Appen och hemsidan uppdaterades (det står fortfarande till Kuala lumpor). Jag bokade flyg från Kuala lumpor till Bali. Idag ringer dom och säger att EuroBonus nekade för att det är mer än 350 km från orginalmålet…..väldigt tråkigt och riktigt otrevligt bemötande.
 

Jonas C

Medlem
Tyvärr är detta vanligt förekommande hos SAS när de har frisålt platser, dvs öppnat upp bonusplatser på flyg där bonusplatser ej finns tillgängliga. Har varit med om att de har ringt upp flera veckor senare trots bekräftad och biljetterad bokning och sagt att de behöver avboka resan. Detta är alltså på SAS egna flygningar i business class.

Den absoluta majoriteten av alla flygbolag låter dig boka om till ett nytt flyg om ditt ursprungliga flyg har blivit inställt oavsett om bonusplatser finns eller inte. Tyvärr envisas SAS om att inte boka om sina egna resenärer på sina egna flygningar när de själva ställer in en flygning.
 

Protein48

Medlem
Jag hade liknande. Hade bokat SAS business ToR LAX. En agent bytte till önskade datum, bokade och bekräftade. Ca en månad senare blev biljetten plötsligt "nekad" och ingen kunde svara på varför när jag plötsligt en dag blev uppringd av någon från "HQ" som förklarade att agenten hade bokat platser som hon egentligen inte fick boka, dvs bonusplatser. "Jaha", sade jag, "det är väl ändå inte mitt fel" fortsatte jag. Efter mycket om och men så kunde de plötsligt trolla fram två Plusbiljetter (de fanns inte heller bokningsbara) men jag tackade nej och bokade istället en business, bokningsklass Z, för poäng. Jag hade säkert kunna fighta till mig originalbokningen men orkade inte. Det är väl det som de önskar ska ske, att de tröttar ut en.
 
Last edited:
Är det bara kundtjänst man kan ringa till? Finns det någon annan del av SAS man kan höra av sig till? För min del så finns ju resan och det är det närmaste vi kan komma målet.
 

JonasEi

Medlem
Tror det....jag skulle stå på mig om dom redan har ställt ut biljetten till KL! Det kan inte vara ditt problem att SAS inte har koll internt.
 

Matore

Medlem
Tror det....jag skulle stå på mig om dom redan har ställt ut biljetten till KL! Det kan inte vara ditt problem att SAS inte har koll internt.
Tyvärr är det här vanligt. Drabbat mig flera gånger och senast en bonusresa med Turkish via SAS. Det är för jäkligt mycket som sker och görs med bonusresor och jag håller med. MEN var beredd på att det är svårt att få rätt…
 
Jag skickar ett mail så får vi se. Jag har varit på resande fot så jag har bara tittat i appen och där har resan ändrat sig till KL. Det är ju dock möjligt att sas gör det innan det ställt ut biljetten, men det är inget som framgår i appen och det är 3 dagar sedan. Ska du ringa igen? Det är ju konstigt att sas inte kan hjälpa till och fixa ditt problem på sina egna flyg i alla fall.
 
Hur har det sett ut för er i appen eller hemsidan? Står den ”nya” resan kvar efter SAS har sagt att den inte går? Har jag nu den gamla igen tro (för den nya står kvar där.
 
Toppen