Senaste nytt

SAS agent fel....mitt problem?

JonasEi

Medlem
Hur har det sett ut för er i appen eller hemsidan? Står den ”nya” resan kvar efter SAS har sagt att den inte går? Har jag nu den gamla igen tro (för den nya står kvar där.

Min är kvar i appen och hemsidan och jag har fått mail med pdf bekräftelse. Men SAS har flaggat att om inte agenten får ok internt (nästa vecka) av en chef som är åter från semester då kommer den tas bort. Det kommer jag förstås inte acceptera!
 
Tyvärr är det här vanligt. Drabbat mig flera gånger och senast en bonusresa med Turkish via SAS. Det är för jäkligt mycket som sker och görs med bonusresor och jag håller med. MEN var beredd på att det är svårt att få rätt…
Fast med Star Alliance står det klart och tydligt att om bolagen ställer in flyg eller liknande bokar SAS om dig på de platser som finns.

Under pandemin har SAS varit väldigt schyssta och till och med erbjudit ombokning från SAS inställda bonusplatser till Star Alliance bonusplatser utan att dra extrapoäng när de själva ställt in.

Det @Jonas C beskriver har jag inte direkt haft problem med. Enbart har det för mig varit en strid att först komma till "rätt agent" för att faktiskt få det ombokat. Med rätt agent menar jag dom som bara säger: Vilka datum vill du åka?

Sen är det löst. Har dock inte hört något från SAS efter detta. Har en Business award för 2 till Tokyo som jag under pandemin har bokat om två gånger redan. Man får helt enkelt ringa och ringa tills man kommer till just "rätt agent"
 

JonasEi

Medlem
Yes samma som hände för mig. Jag kom till "rätt agent" som bara frågade efter nya datum. Jag fick bekräftelse, gjorde ny seating, appen har nya bookning. Biljetten är utställd. Dagen efter ringar samma agent och meddelar att hans supervisor har meddelat honom att han gjort ett misstag och han måske ha ok från en annan boss annars tar han bort bookningen. Ger ingen mening....
 

palmen

Moderator
Yes samma som hände för mig. Jag kom till "rätt agent" som bara frågade efter nya datum. Jag fick bekräftelse, gjorde ny seating, appen har nya bookning. Biljetten är utställd. Dagen efter ringar samma agent och meddelar att hans supervisor har meddelat honom att han gjort ett misstag och han måske ha ok från en annan boss annars tar han bort bookningen. Ger ingen mening....
Du kan ju fråga i så fall varför de inte följer EU261/2004 där det klart och tydligt står att flygbolaget som ställer in är skyldiga att boka om resenären. Och det finns inga krav på att det måste finnas bonusplatser heller.

Det är dock annorlunda när man bokar via sas men flyger med tex Turkish och sen Turkish ändrar något. Då har sas ingen skyldighet att boka om till annat än just awards. Däremot är Turkish skyldiga att boka om resenären och moment 22 uppstår då de inte rör en Sas-biljett.

Men i ditt fall är det glasklart. Du har en SAS bokning med SAS och SAS ställer in, då ska de boka om dig enligt EU261/2004.
 

Homer

Medlem
Om ett flygbolag har bekräftat en bokning och ställt ut en biljett som därtill är betald (med pengar eller poäng saknar betydelse) så kan de inte boka av den hur som helst. Gör flygbolaget det torde det likställas med att neka ombordstigning för det fall du kommer till flygplatsen på avresedagen i korrekt tid, d.v s. de är skyldiga att betala kompensation på 600 euro OCH boka om dig till din slutdestination.


Kompensation på €600 gäller om det är mindre än 14 dagar till avresa, i detta fall var resan i september.
Då gäller i stället:
  • Om flygbolaget inte låter dig välja mellan återbetalning och ombokning, utan ensidigt beslutar att betala tillbaka biljetten har du dessutom rätt till återbetalning av prisskillnaden jämfört med den nya biljetten (med likvärdiga transportvillkor).

Flygresor - Your Europe
- En av Europeiska unionens officiella webbplatser
 
Last edited:
Min är kvar i appen och hemsidan och jag har fått mail med pdf bekräftelse. Men SAS har flaggat att om inte agenten får ok internt (nästa vecka) av en chef som är åter från semester då kommer den tas bort. Det kommer jag förstås inte acceptera!
Jag känner mig också i en sitts där jag inte vill acceptera att jag följde sas råd och fick min nya biljett varpå jag köpte dom nya biljetterna. Dom blir ju nu värdelösa om sas bara bokar av allt, men hur går man vidare? Konsumentverket? Tråkigt det här...
 

Homer

Medlem
Förordningen gäller även för bonusresor,
(men om man tvingas att köpa en ny biljett som man betalar kontant hur beräknas mellanskillnaden
som man har rätt att få återbetald)


Artikel 3.3
3. Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken
direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten.

Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter
som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program.

EUR-Lex - 32004R0261 - SV
 

JAM(1)777

Medlem
Förordningen gäller även för bonusresor,
(men om man tvingas att köpa en ny biljett som man betalar kontant hur beräknas mellanskillnaden
som man har rätt att få återbetald)


Artikel 3.3
3. Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken
direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten.

Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter
som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program.

EUR-Lex - 32004R0261 - SV

hände mig nu under strejken, hade bonusplats, fick köpa med annat bolag, fick mellanskillnaden på 600 euro. Hade betalt runt 8300 sek för enkel. Så gissar att de tog vad jag betalt, jämförde med vad en biljett skulle kosta hos dem. Rimligt tycker jag.
 

vegasbaby

Medlem
Det er i alle fall ikke tilfeldig at SAS tar telefonisk kontakt om dette. Det er helt hårreisende å trekke tilbake utstedte billetter, uansett årsak. Og dette vet selvfølgelig både agenten og supervisor, så de skriver selvsagt ikke dette i en epost. Om de velger å skrive dette i en epost, blir det tap i rettsapparat (eller klagenemnd, som vi har i Norge).

Det er fristende å gi råd om å ikke ta telefonen om SAS ringer, eller bare legge på røret om de begynner å snakke om feilen. Man må i alle fall ikke si «OK» - da har SAS fått aksepten de jakter på, og veien videre bli vanskeligere.
 
Toppen