Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

SAS hade, utifrån vad jag förstått, två leveransslottar från Airbus som låg avsevärt mycket tidigare för de ännu ej levererade planen. Slottar hos Airbus (och andra tillverkare för den delen) kan man deala friskt med, så SAS såg helt enkelt till att senarelägga leveranserna avsevärt.

SAS hade, utifrån vad jag förstått, två leveransslottar från Airbus som låg avsevärt mycket tidigare för de ännu ej levererade planen. Slottar hos Airbus (och andra tillverkare för den delen) kan man deala friskt med, så SAS såg helt enkelt till att senarelägga leveranserna avsevärt.
Jag vill minnas att urspungsordern var på 8 plan, men nu verkar det alltså landa på 6 st ?

Ja, 8 är beställda, 6 är redan levererade, och det är nu de 2 sista som inväntas. Samtidigt har de 2 första redan hunnit lämna flottan.
Så otroligt synd att det blev som det blev. Hoppas skutan kan vändas nu och beställa fler A350 och fasa ut de äldre 20+år gamla A330: iorna. A330E kan vara kvar. Eller varför inte en enhetsflotta med bara A350. A350-1000 till BKK linjen. Även direkt från Arlanda. Jag drömmer...

Så otroligt synd att det blev som det blev. Hoppas skutan kan vändas nu och beställa fler A350 och fasa ut de äldre 20+år gamla A330: iorna. A330E kan vara kvar. Eller varför inte en enhetsflotta med bara A350. A350-1000 till BKK linjen. Även direkt från Arlanda. Jag drömmer...
Denna fråga kom upp igår på EBD-eventet, och Anko svarade att A330 är bra plan (även om vissa kan behöva fräshas upp) och möjliggör att man flyger vissa rutter som annars kanske inte skulle flygas ifall man hade bara A350 i flottan.
Samma sak med A321LR, som vissa gillar och vissa ogillar. Även de möjliggör rutter som man aldrig skulle flyga med A330/A350.

Mellan raderna kunde man kanske läsa att man inte har cash för nya beställningar en tid framöver ;)

Jag tror vi ska vara väldigt glada att SAS har A350 i sin flotta öht. Hade SAS kunnat backa tiden och beställa A330 NEO (-800 och/eller -900) istället för A350 hade jag satt pengar på att de hade gjort det med avseende på kostnaden och storleken på planet.

Jag tror vi ska vara väldigt glada att SAS har A350 i sin flotta öht. Hade SAS kunnat backa tiden och beställa A330 NEO (-800 och/eller -900) istället för A350 hade jag satt pengar på att de hade gjort det med avseende på kostnaden och storleken på planet.
Jag är jätteglad för det. Synd bara att 2 tvingades lämna. Vet det hade kunnat vara alla... Tror det spelade in att SAS fick 50% rabatt på A350 när de la beställningen. Richard Gustafsson berättade det för mig när jag frågade på diamant-event på Grand Hotell för ett antal år sen.

En mix av A350 och A330 är absolut relevant för SAS. Flyger man bara A350 så får man svårt att fylla stolarna på en del destinationer om man ska ha dagliga avgångar.

Toppen