Flyer722
Medlem
Likviditetsproblem, se SAS Forward.Jag har inte hängt med i turerna kring SA A350 de senaste åren. Varför avyttrades två stycken (bla till Kina) och nu beställer man två nya ? Var det post Covid osäkerhet eller vad berodde det på ?
Likviditetsproblem, se SAS Forward.Jag har inte hängt med i turerna kring SA A350 de senaste åren. Varför avyttrades två stycken (bla till Kina) och nu beställer man två nya ? Var det post Covid osäkerhet eller vad berodde det på ?
Jag vill minnas att urspungsordern var på 8 plan, men nu verkar det alltså landa på 6 st ?SAS hade, utifrån vad jag förstått, två leveransslottar från Airbus som låg avsevärt mycket tidigare för de ännu ej levererade planen. Slottar hos Airbus (och andra tillverkare för den delen) kan man deala friskt med, så SAS såg helt enkelt till att senarelägga leveranserna avsevärt.
Ja, 8 är beställda, 6 är redan levererade, och det är nu de 2 sista som inväntas. Samtidigt har de 2 första redan hunnit lämna flottan.Jag vill minnas att urspungsordern var på 8 plan, men nu verkar det alltså landa på 6 st ?
Så otroligt synd att det blev som det blev. Hoppas skutan kan vändas nu och beställa fler A350 och fasa ut de äldre 20+år gamla A330: iorna. A330E kan vara kvar. Eller varför inte en enhetsflotta med bara A350. A350-1000 till BKK linjen. Även direkt från Arlanda. Jag drömmer...Ja, 8 är beställda, 6 är redan levererade, och det är nu de 2 sista som inväntas. Samtidigt har de 2 första redan hunnit lämna flottan.
Denna fråga kom upp igår på EBD-eventet, och Anko svarade att A330 är bra plan (även om vissa kan behöva fräshas upp) och möjliggör att man flyger vissa rutter som annars kanske inte skulle flygas ifall man hade bara A350 i flottan.Så otroligt synd att det blev som det blev. Hoppas skutan kan vändas nu och beställa fler A350 och fasa ut de äldre 20+år gamla A330: iorna. A330E kan vara kvar. Eller varför inte en enhetsflotta med bara A350. A350-1000 till BKK linjen. Även direkt från Arlanda. Jag drömmer...
Jag är jätteglad för det. Synd bara att 2 tvingades lämna. Vet det hade kunnat vara alla... Tror det spelade in att SAS fick 50% rabatt på A350 när de la beställningen. Richard Gustafsson berättade det för mig när jag frågade på diamant-event på Grand Hotell för ett antal år sen.Jag tror vi ska vara väldigt glada att SAS har A350 i sin flotta öht. Hade SAS kunnat backa tiden och beställa A330 NEO (-800 och/eller -900) istället för A350 hade jag satt pengar på att de hade gjort det med avseende på kostnaden och storleken på planet.
En mix av A350 och A330 är absolut relevant för SAS. Flyger man bara A350 så får man svårt att fylla stolarna på en del destinationer om man ska ha dagliga avgångar.Jag tror vi ska vara väldigt glada att SAS har A350 i sin flotta öht. Hade SAS kunnat backa tiden och beställa A330 NEO (-800 och/eller -900) istället för A350 hade jag satt pengar på att de hade gjort det med avseende på kostnaden och storleken på planet.