Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

GunnR

Medlem
Nu har jag äntligen testat SAS A350. Förvisso kortflighterna mellan ARN och CPH. Lyckades knipa plats i business T/R.
A350 är ett riktigt fint plan invändigt och utvändigt. Gillar de stora fönstren, takhöjden och bredden i kabinen. Det är tyst. En fördel på SAS A330 är att toaletterna är större. Förutom ljudnivån så var inte skillnaden enorm. Märkbar men inte jättestor. Större skillnad mellan 737 och A320NEO. A350 är dock en ny favorit på min topp 3 lista. 1. Concorde (ej flugit, bara varit ombord) 2: 747. 3: A350.
Slog till och köpte en torbiljett Arn-cphigår för att få testa planet men funderar nu på om det är värt 4200kr inkl platsbiljett. Fick du nåt extra på planet eller är det vanlig plus resa i businesssäte. Sittplatsbiljetter kostar ju 649kr *2. Blir inte heller så mycket poäng som en vanlig MR kan ge för samma summa.
 
Slog till och köpte en torbiljett Arn-cphigår för att få testa planet men funderar nu på om det är värt 4200kr inkl platsbiljett. Fick du nåt extra på planet eller är det vanlig plus resa i businesssäte. Sittplatsbiljetter kostar ju 649kr *2. Blir inte heller så mycket poäng som en vanlig MR kan ge för samma summa.
Det tycker jag inte att det är värt, jag betalade 3200kr något. Go ena vägen och plus hem. La in ett upgrade bud som jag vann och jag hade tur att det fanns lediga platser i business båda vägar. Att välja säte kostade inget extra då jag är statusmedlem. Man fick inget extra (och det hade jag inte förväntat mig heller). Vanlig plus servering. Tog en påse chips och två öl... Hade ju såklart varit trevligt om de hade "övat" på att öppna champagneflaskor... :cool:
 

Flyer722

Medlem
Känns spontant som att det är viktigare att det finns personaltoalett ombord.
Jag skulle nog föredra, i en akutsituation, att det finns "onödig" personal ombord som kan arbeta och utföra sina viktiga uppgifter, än att passagerarna är det.
Varför är det viktigt med personaltoalett? Varför ska SAS som år efter år är nära konkurs ha behovet av personaltoalett istället för att förbättra sin business produkt?
 

LKR

Medlem
Slog till och köpte en torbiljett Arn-cphigår för att få testa planet men funderar nu på om det är värt 4200kr inkl platsbiljett.
Jag gjorde precis detsamma, okynnesbokade två enkelresor den 12/1 (SK1418, 09.30 + SK1423, 13.25). Kunde utnyttja en Fly Premium-voucher på hemvägen samt gratis platsbokning med EBG så gick på ca 2500kr totalt. Även om det är "onödiga" pengar så tänker jag att man oftast bara ångrar det man inte gör ;)
 

Gnopps

Medlem
Bara på SAS. Inga andra flygbolag i världen.
Har du källa på det? Efter en snabb sökning på A350 verkar det som att Air France och British Airways gör det ibland (men ej konsekvent).
Glöm inte att sas personal har en egen sektion där de ska sitta och vila sig innanför skynken istället för att utföra sitt arbete.

Det är också mig veterligen unikt i världen.......
Är det verkligen bara för att vila sig? Jag kan mycket väl förstå att man behöver utrymme att få sätta sig ner, utom synhåll för andra passagerare. Därtill utrymme att kunna förbereda väl antar jag att det är.
 

Flyer722

Medlem
Har du källa på det? Efter en snabb sökning på A350 verkar det som att Air France och British Airways gör det ibland (men ej konsekvent).
Blanda inte äpplen med päron, British Airways låser toan under serveringstid och öppnar dem igen när serveringen är avslutad till skillnad från SAS som håller toaletterna låsta under hela flygningen.
 

Gnopps

Medlem
Ett dedikerat område ute bland pax innanför skynken ja. Det har jag inte sett på något annat bolag.

Det duger tydligen inte med de sängar som finns på ovanvåningen. Man måste vila när man inte sover också.
Aha, då förstår jag vad du menar. Ja, det var någon bild här på forumet (väl?) på väldigt fult uppsatt "tält" kring en stol i affärsklass (1A?). Det håller jag med om var inte särskilt snyggt gjort.

Jag väljer dock att tro att det inte var gjort med illvilja eller lathet utan för att det fanns ett genuint behov för det. Besättningen är trots allt yrkesproffs och väl vana vid sängarna ovan. Kanske var det en besättningsmedlem som blivit sjuk? Kanske var det någon som drabbats av dödsfall i familjen och behövde få gråta i fred? Kanske var det en kändis som ville ha absolut avskildhet?

Vi vet inte vad det var, det kan också vara så att jag har fel och att "det inte duger med sängarna på ovanvåningen" som du skriver, men jag förutsätter att det fanns skäl. Jag har jobbat i flera serviceyrken inom resebranschen och har så gott som aldrig sett sådant här göras utan en god anledning till det.
 
Toppen