Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Det är korrekt uppfattning! Lufttrycket i en A350 och B787 motsvarar ca 2000 meters höjd mot ca 3000 meters höjd på andra äldre plan. Hur det är med A320neo känner jag inte till tror att man inte ändrat trycket i kabin.
Med risk för att köra lite off-pist, men hur är det med luftfuktigheten? Skiljer det mellan olika plan?
 
SAS A350 är supernice och dessa flygplan kommer göra SAS gott i många år framöver. Enda negativa är att det bara finns två toaletter på 40 businessclass-platser. Blir kö efter middagen och frukosten. Det finns en toa längst fram som bara är för crewet, och det är det som ställer till det. Tex SQ har en extra toa för passagerarna längst fram på sina A350 med 40 businessclass-platser. Men så har väl inte SQ några fackföreningar som sätter sig emot...
 
SAS A350 är supernice och dessa flygplan kommer göra SAS gott i många år framöver. Enda negativa är att det bara finns två toaletter på 40 businessclass-platser. Blir kö efter middagen och frukosten. Det finns en toa längst fram som bara är för crewet, och det är det som ställer till det. Tex SQ har en extra toa för passagerarna längst fram på sina A350 med 40 businessclass-platser. Men så har väl inte SQ några fackföreningar som sätter sig emot...
Var ju bara 2 toaletter på A340 också med 40 platser i Business. Inget nytt sämre med A350 mot innan.
Ingen hit med kö, men den brukat gå någorlunda bra att undvika med lite planering.
 
Planera toalettbesöken? :rolleyes:
Tråkigt att SAS personal ska försämra produkten med egna ”regler”. Finns det ens något annat bolag som har personaltoalett ombord?
Ja, toaletterna används ju till mer än att bara sitta på själva toaletten. Många ska byta om, borsta tänderna, fixa till sig mm. Sånt går att planera att inte göra exakt när alla andra vill nyttja toaletterna.
Har säkert ett 50-tal flighter i SAS Business och aldrig behövt vänta mer än 10-15 minuter på en toa så något jättestort problem behöver det inte vara. Har haft längre väntetid i First trots 2 toaletter på max 8 personer.
Självklart, rinner morgonkaffe rakt igenom och sätter igång magen på 40 pers samtidigt blir det självklart panik, men 3 toaletter hade inte hjälpt då heller.
 
Noterat att transpondern åter varit aktiv på SE-RSC som enligt källor ska komma tillbaka till SAS i januari/februari :)Tolkar det som att man börjat arbeta med maskinen för att få tillbaka den i trafik :)

(Maskinen står i södra Frankrike)

Screenshot_20231225_074155_Flightradar24.jpg
 
Planera toalettbesöken? :rolleyes:
Tråkigt att SAS personal ska försämra produkten med egna ”regler”. Finns det ens något annat bolag som har personaltoalett ombord?
Känns spontant som att det är viktigare att det finns personaltoalett ombord.
Jag skulle nog föredra, i en akutsituation, att det finns "onödig" personal ombord som kan arbeta och utföra sina viktiga uppgifter, än att passagerarna är det.
 
Toppen