Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Normalt välinitierad källa på norska Flyprat uppger i kväll att SE-RSC är på väg tillbaka in i SAS-flottan.
Tillbaka i drift den 21 januari 2024.
Det stämmer ganska bra med vad jag sett i tidtabellen där CPH - LAX som nu flygs med 330 återfår 350 från den 22 januari.
Hur ser långlinjeflottan ut då? På SAS-group hemsida är siffrorna från april 2022...

Nu har jag äntligen testat SAS A350. Förvisso kortflighterna mellan ARN och CPH. Lyckades knipa plats i business T/R.
A350 är ett riktigt fint plan invändigt och utvändigt. Gillar de stora fönstren, takhöjden och bredden i kabinen. Det är tyst. En fördel på SAS A330 är att toaletterna är större. Förutom ljudnivån så var inte skillnaden enorm. Märkbar men inte jättestor. Större skillnad mellan 737 och A320NEO. A350 är dock en ny favorit på min topp 3 lista. 1. Concorde (ej flugit, bara varit ombord) 2: 747. 3: A350.

Nu har jag äntligen testat SAS A350. Förvisso kortflighterna mellan ARN och CPH. Lyckades knipa plats i business T/R.
A350 är ett riktigt fint plan invändigt och utvändigt. Gillar de stora fönstren, takhöjden och bredden i kabinen. Det är tyst. En fördel på SAS A330 är att toaletterna är större. Förutom ljudnivån så var inte skillnaden enorm. Märkbar men inte jättestor. Större skillnad mellan 737 och A320NEO. A350 är dock en ny favorit på min topp 3 lista. 1. Concorde (ej flugit, bara varit ombord) 2: 747. 3: A350.
Du glömmer ju A380 ;)

I tillägg till skillnaderna du nämner tycker jag också att det märks att trycket i kabinen motsvarar en klart lägre höjd. Lite kort att känna av till Köpenhamn men på längre resor.

Det är korrekt uppfattning! Lufttrycket i en A350 och B787 motsvarar ca 2000 meters höjd mot ca 3000 meters höjd på andra äldre plan. Hur det är med A320neo känner jag inte till tror att man inte ändrat trycket i kabin.

Toppen