Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

fcx

Medlem
Inte att förglömma så finns det två 350 till på order! :) Håller tummar och tår att SAS kan ta emot dessa 2024 och att efterfrågan finns i linjenätet! :)
Anko har ju varit tydlig med att man inte vill betala pre-covidpriser för flygplan. Med lite uppdaterade villkor är det inte omöjligt att dessa kommer in och utfasningen av gammel-gamla A330 inleds. Till 2024 är dessutom kabinen 10 år gammal och i behov av uppfräschning, så ännu ett skäl att planera pensionering.
 

Lauda 777

Medlem
Anko har ju varit tydlig med att man inte vill betala pre-covidpriser för flygplan. Med lite uppdaterade villkor är det inte omöjligt att dessa kommer in och utfasningen av gammel-gamla A330 inleds. Till 2024 är dessutom kabinen 10 år gammal och i behov av uppfräschning, så ännu ett skäl att planera pensionering.
Jäklar vad tiden går för "Sas new cabin". Dock så lär det väl dröja ett bra tag till. Undrar vad som händer med inredningen i dom A350 som avknopats, tror ni den hänger med planen eller lyfts ur?

Tror fortfarande att planet för Sas är A330 Neo. Gärna i kombination med A321LR/XLR.
 

Johan Gott

Medlem
D185C002-0AC8-44FD-8AA2-06CF23AF63F6.jpeg



SE-RSB, parkerad på Arlanda med motorerna igenplastade.
 
CPHtraveller rapporterar om att SAS utökar till 3 avgångar i veckan till Shanghai från 19 mars. Med Tokyo krävs därmed tre A350 österut.

Tillsammans med de två som planeras till EWR+LAX är därmed alla fem A350 schemalagda till att användas samtidigt från våren.

Vad gör det med ryktena om att SE-RSB är på väg bort?

CPHtraveller
 

Tomas E

Medlem
CPHtraveller rapporterar om att SAS utökar till 3 avgångar i veckan till Shanghai från 19 mars. Med Tokyo krävs därmed tre A350 österut.

Tillsammans med de två som planeras till EWR+LAX är därmed alla fem A350 schemalagda till att användas samtidigt från våren.

Vad gör det med ryktena om att SE-RSB är på väg bort?

CPHtraveller
Det gör att man nog inte nödvändigtvis ska tro på dagliga avgångar CPH-HND bara för att SAS säljer biljetter till det antalet. :)
 

fcx

Medlem
CPHtraveller rapporterar om att SAS utökar till 3 avgångar i veckan till Shanghai från 19 mars. Med Tokyo krävs därmed tre A350 österut.

Tillsammans med de två som planeras till EWR+LAX är därmed alla fem A350 schemalagda till att användas samtidigt från våren.

Vad gör det med ryktena om att SE-RSB är på väg bort?

CPHtraveller

Det gör att man nog inte nödvändigtvis ska tro på dagliga avgångar CPH-HND bara för att SAS säljer biljetter till det antalet. :)

...eller att det blir några A350-turer till USA alls.
 
...eller att det blir några A350-turer till USA alls.

Det är inte möjligt då man med nuvarande planering endast har en A330 "över" i sin långdistansflotta.

ARN - ORD - A330
ARN - EWR - A330
OSL - EWR - A330
CPH - ORD - A330
CPH - JFK - A330
CPH - IAD - A330
CPH - SFO - A330
= 7 A330 samtidigt

CPH - EWR - A350
CPH - LAX - A350
CPH - Tokyo - A350
CPH - PVG - A350 (3x i veckan)
= 5 A350 samtidigt (då PVG/HND inte kan växla på endast två A350 så som EWR/LAX)

ARN/CPH - YYZ - A321
GOT/AAL - EWR - A321
CPH - BOS - A321
= 3 A321 samtidigt

Så antingen är @Tomas E inne på rätt spår, eller så behövs SE-RSB, (som användes flitigt mars-sep, med undantag juli) även i 2023, som ju trots allt spås bli ett bättre år.
 

KalleSus

Medlem
Det är inte möjligt då man med nuvarande planering endast har en A330 "över" i sin långdistansflotta.

ARN - ORD - A330
ARN - EWR - A330
OSL - EWR - A330
CPH - ORD - A330
CPH - JFK - A330
CPH - IAD - A330
CPH - SFO - A330
= 7 A330 samtidigt

CPH - EWR - A350
CPH - LAX - A350
CPH - Tokyo - A350
CPH - PVG - A350 (3x i veckan)
= 5 A350 samtidigt (då PVG/HND inte kan växla på endast två A350 så som EWR/LAX)

ARN/CPH - YYZ - A321
GOT/AAL - EWR - A321
CPH - BOS - A321
= 3 A321 samtidigt

Så antingen är @Tomas E inne på rätt spår, eller så behövs SE-RSB, (som användes flitigt mars-sep, med undantag juli) även i 2023, som ju trots allt spås bli ett bättre år.
Frågan är om man ens har en 330 över med detta sommarprogram.
Just nu är ju också SE-REH avställd, tillsammans med två 320Neo (SE-ROA och SE-ROP). Dessa tre leasas av samma bolag, Jackson Squarew Aviation, som SAS ännu inte har nya avtal med.
 
Toppen