Nu har SAS börjat att skicka ut "julklapparna" till sina resenärer.
LAX i februari ombokad till A330
SFO i april ombokad till A330 (med med ny trevligare tidtabell. Avgång 1635 från CPH och 21:05 från SFO).
LAX i september ligger kvar med A350
Jag trodde att det var just LAX/SFO som skulle behålla A350, för inte behöver man väl 4 maskiner för att flyga till Kina en gång eller två i veckan?
Att trafikera både LAX och SFO med 350 kräver tre maskiner, eftersom båda linjerna tar drygt ett dygn tur och retur.
Nu flyttar man 350 till CPH - EWR (SK 909/910) och på så vis klarar man av att trafikera två linjer med bara två maskiner.
Tidtabellen ser ut att bli:
CPH - EWR 12.40 - 14.55
EWR - CPH 17.35 - 07.10+1
CPH - LAX 09.35 - 11.35
LAX - CPH 13.50 - 09.30+1
På så vis får man två maskiner "över" som dels kan användas på den ganska tidsödande linjen till Shanghai med två avgångar i veckan, men i praktiken 5 dagars utnyttjande av en maskin - samt en maskin som nödvändig reserv vid service och förseningar.