Gnopps skrev:Dina rättigheter vid inställt flygDet förekommer en hel del spekulation här i tråden om vad man har rätt till vid inställt flyg. Så för att klargöra: Om du flyger med ett europeiskt flygbolag eller från EU så gäller EUs passagerarrättigheter (EC No 261/2004).När ditt flyg har blivit inställt så måste flygbolaget erbjuda följande:
Ombokning/återbetalning där passageraren ska erbjudassamtligatre val nedanOmbokning så snart som möjligt via annan rutt (här står det inte uttryckligen i texten om det ska gälla endast på samma flygbolag eller inte, men mig veterligen brukar man i beslut få rätt att bokas om till andra flygbolag.
Exempel ARN här, Konsumentverket säger att man har rätt att bli ombokad till andra bolag.)Ombokning på nytt datumÅterbetalning
Måltider och hotell (inkl. transport från flygplatsen) i relation till väntetiden
Två telefonsamtalKontant kompensation på €250-€600 beroende på flygets längd och hur mycket senare man kommer framGäller ej om man blivit underrättad åtminstone 14 dagar före flygetGäller ej om det inställda flyget beror på extra-ordinär orsakDetta var kortfattat vad som gäller. Jag rekommenderar att läsa
hela texten(den är lättförståelig) eller
Konsumentverkets info här.Värt att påpeka är att man har rätt till punkt 1-3 oavsett när man får veta om det inställda flyget,två-veckors regeln begränsar alltså endast rätten till kompensation - inte rätten till ombokning.Flygbolag skyller gärna allt möjligt på extra-ordinära omständigheter, men saker som tekniska fel på flyget eller intern strejk ska inte alls med automatik räknas dit.Bonusbiljetter står uttryckligen med i dessa regler att de ska behandlas samma som vanliga biljetter - reglerna gäller alltså för bonusbiljetter också.Konsumentverket har en bra sammanfattning här:
Rättigheter vid inställt flyg | Hallå konsument – KonsumentverketDessa är dina rättigheter. Att sedan
fårätt är en helt annan femma, när man pratar med någon på telefonen som blåvägrar erbjuda dig enligt ovan.Klicka för att utvidga...