Senaste nytt

SAS A340-300 återuppstår ?

Inte i ditt fall kanske, men blir man tvingad till övernattning under resan så ska de stå för den. Jag har även fått ersättning för taxi när de flyttade min resa från kväll till morgonen efter, att åka hemifrån 02 för att komma till flygplatsen i tid med lokaltrafiken ansåg inte jag vara skäligt så de fick betala taxi vid 0430 istället. Hade jag kunnat åka dagen innan efter jobbet som jag bokade hade jag kunnat åka kommunalt för 38 kronor.

Håller med, men är det rimligt även om det är 10 månader bort?

Samma sak med ARN-ORD i slutet av mars...
Och i mitten av februari...
Och i slutet av januari...
Sådär där blev både in och utresa på direkten från Arlanda inställda i mitten på Feb (från 340). Ombokad via cph med helt rimliga tider och bibehållen plats i award business (fly premium). Bägge avgångarna med 330 från CPH för närvarande.

Inga stolar alls reserverade på utgående flyg från cph och bara 5 andra på vägen hem.

Håller med, men är det rimligt även om det är 10 månader bort?
Tja, om jag har köpt en biljett med hemresa en viss dag och flygbolaget mot min vilja bokar om min hemresa till en dag senare, är det rimligt att jag ska drabbas av merkostnader?

I mitt fall har jag bokat retur en fredag, SAS bokar om mig till lördagen. Jag vill åka hem på fredagen men SAS säger nej, de vill inte boka om mig till andra bolag som har avgångar på fredagen. Då får SAS ta mina merkostnader för en extra hotellnatt och de är de skyldiga att göra också. Alternativet att avboka biljetten med SAS och köpa en ny biljett med ett annat bolag skulle också innebära merkostnader.

När de bokade om min flight så jag fick flyga VBY-ARN dagen innan istället för morgonflyg VBY-ARN direkt följt av ARN-EWR så borde alltså SAS stå för hotellet även om resan är i februari? Ska man claima det i efterhand eller är det möjligt att de kan boka in ett hotellrum i förväg så man slipper strulet? Tjänstvillig och kunnig agent till trots så nämndes inte det i samtalet :).

När de bokade om min flight så jag fick flyga VBY-ARN dagen innan istället för morgonflyg VBY-ARN direkt följt av ARN-EWR så borde alltså SAS stå för hotellet även om resan är i februari? Ska man claima det i efterhand eller är det möjligt att de kan boka in ett hotellrum i förväg så man slipper strulet? Tjänstvillig och kunnig agent till trots så nämndes inte det i samtalet :).
Du får claima det i efterhand. Eventuellt kan du få en hotellvoucher på ARN för en natt, men det skulle jag inte chansa på. Boka billigaste avbokningsbara rummet på Radisson/Clarion/Comfort, då har du gjort vad du kunnat och blir inget tjafs om att du bokat för dyrt rum. Betalning sker ju sedan vid incheck så du behöver inte ligga ute med pengar om du har kreditkort.

Tja, om jag har köpt en biljett med hemresa en viss dag och flygbolaget mot min vilja bokar om min hemresa till en dag senare, är det rimligt att jag ska drabbas av merkostnader?

Ja, jag tycker nog det är rimligt :)

Tänker att inget flygbolag skulle överleva om det skulle behöva dras med alla merkostnader vid ändringar (speciellt detta år)
Som @palmen säger är det en annan femma om man åker på merkostnader under själva resan eller i ett "sent läge" nära avgång.
Med avresa i Mars finns ju troligen goda möjligheter till att planera om

Ja, jag tycker nog det är rimligt :)

Tänker att inget flygbolag skulle överleva om det skulle behöva dras med alla merkostnader vid ändringar (speciellt detta år)
Som @palmen säger är det en annan femma om man åker på merkostnader under själva resan eller i ett "sent läge" nära avgång.
Med avresa i Mars finns ju troligen goda möjligheter till att planera om
Men om man tvingas stanna en dag extra så blir det en merkostnad oavsett hur mycket man planerar om.

Men om man tvingas stanna en dag extra så blir det en merkostnad oavsett hur mycket man planerar om.

Mjo, om man inte flyttar utresan en dag också, eller bokar av och bokar en ny resa.
Det är ju oftast en "merkostnad" att åka på semester. Med tanke på hur många resor som inte blivit av senaste året så kan jag ju personligen tycka att ett dygn på resa hit eller dit....

Man kan ju dessutom hävda merkostnad på i princip vad som helst.
"Jag hade tänkt att äta middag hemma och flyga med en kvällsavgång vid 20.00 men fick åka 17.00 istället, och med tanke på att jag alltid äter middag kl 18.00 så måste jag få ersättning för att köpa mat ombord."

"Jag hade planerat att mamma skulle skjutsa mig också, men hon har Yoga klockan 16 så hon kan inte skjutsa mig då. Och då måste jag få taxi.."

Som sagt, jag har inte koll på "lagen"
Det är min magkänsla som talar vad som är rimligt..

Samma spörsmål borde gälla om du har en bonusresa bokad med Swiss med EB-poäng som vi hört mkt om senaste året

OT nu så det sjunger om det, men intressant diskussion! :)

Toppen