Senaste nytt

SAS A340-300 återuppstår ?

Mjo, om man inte flyttar utresan en dag också, eller bokar av och bokar en ny resa.
Det är ju oftast en "merkostnad" att åka på semester. Med tanke på hur många resor som inte blivit av senaste året så kan jag ju personligen tycka att ett dygn på resa hit eller dit....

Man kan ju dessutom hävda merkostnad på i princip vad som helst.
"Jag hade tänkt att äta middag hemma och flyga med en kvällsavgång vid 20.00 men fick åka 17.00 istället, och med tanke på att jag alltid äter middag kl 18.00 så måste jag få ersättning för att köpa mat ombord."

"Jag hade planerat att mamma skulle skjutsa mig också, men hon har Yoga klockan 16 så hon kan inte skjutsa mig då. Och då måste jag få taxi.."

Som sagt, jag har inte koll på "lagen"
Det är min magkänsla som talar vad som är rimligt..

Samma spörsmål borde gälla om du har en bonusresa bokad med Swiss med EB-poäng som vi hört mkt om senaste året

OT nu så det sjunger om det, men intressant diskussion! :)
Alla resor är inte semesterresor... Om man ska vara på en ort av en viss anledning mån-fre (konferens t.ex.) kan man inte ändra det till tis-lör istället. Därför bokade jag ditresa en viss dag och hemresa en viss dag. Sen bokar SAS mot min vilja om min hemresa till en dag senare än vad jag vill och då ska jag ta den kostnaden för en extra hotellnatt? Ledsen men att det skulle vara rimligt har jag svårt att förstå. Att boka av biljetterna med SAS och köpa nya biljetter skulle också bli en merkostnad.

2 FEB LAX-CPH ändrad till en 340
Försäljningen är stoppad

dagen före och efter är fortsatt A350, men det finns inga bonusplatser. Dagen efter åpassar inte så jag har ett viktigt möte

skulle åka 5 dagar till LAX.

Undrar om man kan vara proaktiv och ringa in och säga att jag vet att det kommer att ställas in och om de kan boka om till dagen innan.

2 FEB LAX-CPH ändrad till en 340
Försäljningen är stoppad

dagen före och efter är fortsatt A350, men det finns inga bonusplatser. Dagen efter åpassar inte så jag har ett viktigt möte

skulle åka 5 dagar till LAX.

Undrar om man kan vara proaktiv och ringa in och säga att jag vet att det kommer att ställas in och om de kan boka om till dagen innan.
Du kan testa, men det troliga svaret är att de inte kan göra något förrän flighten ställts in. Det är svaret jag alltid fått när detta hänt (5-6 ggr).

Dina rättigheter vid inställt flyg
Det förekommer en hel del spekulation här i tråden om vad man har rätt till vid inställt flyg. Så för att klargöra: Om du flyger med ett europeiskt flygbolag eller från EU så gäller EUs passagerarrättigheter (EC No 261/2004).

När ditt flyg har blivit inställt så måste flygbolaget erbjuda följande:
  1. Ombokning/återbetalning där passageraren ska erbjudas samtliga tre val nedan
    • Ombokning så snart som möjligt via annan rutt (här står det inte uttryckligen i texten om det ska gälla endast på samma flygbolag eller inte, men mig veterligen brukar man i beslut få rätt att bokas om till andra flygbolag. Exempel ARN här, Konsumentverket säger att man har rätt att bli ombokad till andra bolag.)
    • Ombokning på nytt datum
    • Återbetalning
  2. Måltider och hotell (inkl. transport från flygplatsen) i relation till väntetiden
  3. Två telefonsamtal
  4. Kontant kompensation på €250-€600 beroende på flygets längd och hur mycket senare man kommer fram
    • Gäller ej om man blivit underrättad åtminstone 14 dagar före flyget
    • Gäller ej om det inställda flyget beror på extra-ordinär orsak
Detta var kortfattat vad som gäller. Jag rekommenderar att läsa hela texten (den är lättförståelig) eller Konsumentverkets info här.

Värt att påpeka är att man har rätt till punkt 1-3 oavsett när man får veta om det inställda flyget, två-veckors regeln begränsar alltså endast rätten till kompensation - inte rätten till ombokning.

Flygbolag skyller gärna allt möjligt på extra-ordinära omständigheter, men saker som tekniska fel på flyget eller intern strejk ska inte alls med automatik räknas dit.

Bonusbiljetter står uttryckligen med i dessa regler att de ska behandlas samma som vanliga biljetter - reglerna gäller alltså för bonusbiljetter också.

Konsumentverket har en bra sammanfattning här: Rättigheter vid inställt flyg | Hallå konsument – Konsumentverket

Dessa är dina rättigheter. Att sedan rätt är en helt annan femma, när man pratar med någon på telefonen som blåvägrar erbjuda dig enligt ovan.

Last edited:
Alla resor är inte semesterresor... Om man ska vara på en ort av en viss anledning mån-fre (konferens t.ex.) kan man inte ändra det till tis-lör istället. Därför bokade jag ditresa en viss dag och hemresa en viss dag. Sen bokar SAS mot min vilja om min hemresa till en dag senare än vad jag vill och då ska jag ta den kostnaden för en extra hotellnatt? Ledsen men att det skulle vara rimligt har jag svårt att förstå. Att boka av biljetterna med SAS och köpa nya biljetter skulle också bli en merkostnad.

Dessa är dina rättigheter. Att sedan rätt är en helt annan femma, när man pratar med någon på telefonen som blåvägrar erbjuda dig enligt ovan.

Detta är nog bottomline,

Säg att du bokat måndag - fredag för konferens. Flygbolaget A flyger dagligen.
Sen sker ändringar, flygbolaget A flyger endast tisdagar och lördagar

Du vill verkligen åka på konferensen, Valen blir då:

a) Kräva att bli ombokad till Flygbolaget B som flyger dagligen - det har vi sett på BC att det är snudd på omöjligt om det inte är väldigt nära avgång.
b) Bli ombokad till utresa lördag och hemresa tisdag 1,5v senare - Kräva ersättning för hotell lördag-> måndag (2 natt) samt fredag-tisdag (4 nätter)
c) Återbetalning, boka egen ny resa med Flygbolaget B

Magkänslan efter snart 10 år på BC är att det ska mycket till för att få igenom a) eller b)

Jag TROR att det krävs att man går till rättegång för att få in alla rättigheter.

Detta är nog bottomline,

Säg att du bokat måndag - fredag för konferens. Flygbolaget A flyger dagligen.
Sen sker ändringar, flygbolaget A flyger endast tisdagar och lördagar

a) Kräva att bli ombokad till Flygbolaget B som flyger dagligen - det har vi sett på BC att det är snudd på omöjligt om det inte är väldigt nära avgång.
b) Bli ombokad till utresa lördag och hemresa tisdag 1,5v senare - Kräva ersättning för hotell lördag-> måndag (2 natt) samt fredag-tisdag (4 nätter)

Magkänslan efter snart 10 år på BC är att det ska mycket till för att få igenom a) eller b)

Jag TROR att det krävs att man går till rättegång för att få in alla rättigheter.
Ja det lär krävas att man går till rätten för att få igenom de kraven, även om man har rätt till det.
Men i det aktuella fallet vi diskuterade ovan var det en hotellnatt som skulle betalas och eventuell mat/dryck i anknytning till den. Jag har själv fått igenom det kravet att SAS ska stå för hotellet när de ställde in min flight och jag var tvungen att ta en övernattning i Köpenhamn.

Dina rättigheter vid inställt flyg
Det förekommer en hel del spekulation här i tråden om vad man har rätt till vid inställt flyg. Så för att klargöra: Om du flyger med ett europeiskt flygbolag eller från EU så gäller EUs passagerarrättigheter (EC No 261/2004).

När ditt flyg har blivit inställt så måste flygbolaget erbjuda följande:
  1. Ombokning/återbetalning där passageraren ska erbjudas samtliga tre val nedan
    • Ombokning så snart som möjligt via annan rutt (här står det inte uttryckligen i texten om det ska gälla endast på samma flygbolag eller inte, men mig veterligen brukar man i beslut få rätt att bokas om till andra flygbolag. Exempel ARN här, Konsumentverket säger att man har rätt att bli ombokad till andra bolag.)
    • Ombokning på nytt datum
    • Återbetalning
  2. Måltider och hotell (inkl. transport från flygplatsen) i relation till väntetiden
  3. Två telefonsamtal
  4. Kontant kompensation på €250-€600 beroende på flygets längd och hur mycket senare man kommer fram
    • Gäller ej om man blivit underrättad åtminstone 14 dagar före flyget
    • Gäller ej om det inställda flyget beror på extra-ordinär orsak
Detta var kortfattat vad som gäller. Jag rekommenderar att läsa hela texten (den är lättförståelig) eller Konsumentverkets info här.

Värt att påpeka är att man har rätt till punkt 1-3 oavsett när man får veta om det inställda flyget, två-veckors regeln begränsar alltså endast rätten till kompensation - inte rätten till ombokning.

Flygbolag skyller gärna allt möjligt på extra-ordinära omständigheter, men saker som tekniska fel på flyget eller intern strejk ska inte alls med automatik räknas dit.

Bonusbiljetter står uttryckligen med i dessa regler att de ska behandlas samma som vanliga biljetter - reglerna gäller alltså för bonusbiljetter också.

Konsumentverket har en bra sammanfattning här: Rättigheter vid inställt flyg | Hallå konsument – Konsumentverket

Det finns också en hel lång tråd om 261/2004

Man kan ju se det som att flygbolaget skulle kunna undvika kostnaderna för b-alternativet genom att erbjuda a-alternativet... Men som du skriver kan det nog bli svårt i ett så extremt fall som i ditt exempel.
Jag har personligen fått SAS att betala övernattning+metro i CPH en natt utan något knorr, när de envisades med att göra flera ändringar på min hemresa GVA-GOT för några år sedan.

Toppen