Senaste nytt

SAS 4e A330 i Zurich för uppgradering av kabinen.

Alla planen fick ny inredning för 2-3 år sedan typ, vilken individ i ordningen ln-rko var låter jag vara osagt
Tack, låter bra.

Är det något specifikt du är ute efter? Annars är det väl bara att googla - finns ju hur många sajter som helst som presenterar all möjlig info om olika flygplan.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - ålder på ett flygplan spelar vääääldigt liten roll. Det är tid sedan senaste C/D-check som är relevant för flygplan som genomgått en sådan.
Jag har googlat lite och fått fram lite info om ålder osv. Jag tänkte mest när det fick det nya. Sen även om det här varit något större knas med just den. Hittade inget när jag sökte, så jag tänkte jag frågar.

Ang C/D check så är det inget jag hört om eller kommit över här på forumet.
Så även om du sagt det ofta så är det inget jag sett. Så så väldans mycket kan du inte ha tjatat om det :p;). Inte som i samma nivå Ang Exper Flyer infon ;)

Är det något du vet att man kan se på någon sida Ang C/D check, när den gjorts m.m.

Tack, låter bra.

Jag har googlat lite och fått fram lite info om ålder osv. Jag tänkte mest när det fick det nya. Sen även om det här varit något större knas med just den. Hittade inget när jag sökte, så jag tänkte jag frågar.

Ang C/D check så är det inget jag hört om eller kommit över här på forumet.
Så även om du sagt det ofta så är det inget jag sett. Så så väldans mycket kan du inte ha tjatat om det :p;). Inte som i samma nivå Ang Exper Flyer infon ;)

Är det något du vet att man kan se på någon sida Ang C/D check, när den gjorts m.m.
Här kan du läsa lite om de olika kontrollerna som görs på flygplan.
Aircraft maintenance checks - Wikipedia

Jag är osäker på om det var C eller D check som gjordes i anknytning till att planen fick ny kabin-interiör för något år sedan.
Detta gjordes nere i Schweiz för utbyte av inredning och check, nu efteråt så använder man Hong Kong för detta. Planen skickas dit med jämna mellanrum för översyn.

Generell diskussion om C/D check och liknande är inte riktigt fokusområdet för detta forum dock.

//Moderator

Här kan du läsa lite om de olika kontrollerna som görs på flygplan.
Aircraft maintenance checks - Wikipedia

Jag är osäker på om det var C eller D check som gjordes i anknytning till att planen fick ny kabin-interiör för något år sedan.
Detta gjordes nere i Schweiz för utbyte av inredning och check, nu efteråt så använder man Hong Kong för detta. Planen skickas dit med jämna mellanrum för översyn.

Generell diskussion om C/D check och liknande är inte riktigt fokusområdet för detta forum dock.

//Moderator
När SAS gjorde kabinuppgraderingen på samtliga Airbus 330/340 (förutom LN-RKP) gjordes så vitt jag vet ingen C eller D-check.
Den tid maskinerna var nere i Zürich användes enbart till uppfräschning av inredning.
Parallellt, under den tiden, utfördes större checkar på Malta.
Numera är det alltså Hongkong som sköter detta.

Någon som har info om ln-rko
Ser ut som det är den som kör miami-köpenhamn.
Tänkte om någon visste eller kan se då den renoverades. Vad jag kan se är den ca 15 år.

Flygen vi ev ska åka med till lax är ca 2-3 år gamla.
Mest för skoj skull.
Vet att allt kan hända men som det ser ut nu så verkar jag kunna tid vilka plan det blir.

Det är inte bara LN-RKO som sköter trafiken mellan Köpenhamn och Miami. Den trafiken alternerar på samtliga fyra "äldre" Airbus 330 (LN-RKH, LN-RKM, LN-RKN och LN-RKO). Den senaste veckan har det varit mest LN-RKO, men, som sagt, samtliga fyra maskiner roterar på Miami, Boston, Washington och New York från Köpenhamn och Oslo.
SAS fyra ursprungliga Airbus 330 är, komfort- och inredningsmässigt, identiska med de fyra nyare Airbus 330E - med undantag för de sista raderna på höger sida i Go-avdelningen. 330E sköter långdistanslinjerna från Stockholm.

När SAS gjorde kabinuppgraderingen på samtliga Airbus 330/340 (förutom LN-RKP) gjordes så vitt jag vet ingen C eller D-check.
Den tid maskinerna var nere i Zürich användes enbart till uppfräschning av inredning.
Parallellt, under den tiden, utfördes större checkar på Malta.
Numera är det alltså Hongkong som sköter detta.

Det är inte bara LN-RKO som sköter trafiken mellan Köpenhamn och Miami. Den trafiken alternerar på samtliga fyra "äldre" Airbus 330 (LN-RKH, LN-RKM, LN-RKN och LN-RKO). Den senaste veckan har det varit mest LN-RKO, men, som sagt, samtliga fyra maskiner roterar på Miami, Boston, Washington och New York från Köpenhamn och Oslo.
SAS fyra ursprungliga Airbus 330 är, komfort- och inredningsmässigt, identiska med de fyra nyare Airbus 330E - med undantag för de sista raderna på höger sida i Go-avdelningen. 330E sköter långdistanslinjerna från Stockholm.
Tack för info.
Vad jag kunde se så var det bara LN-RKO som flugit senaste gångerna på sk954. Så då antog jag lite att det bara verkar vara den som kör nu.

Tack även för din "nördighet" i info. Sånt är ändå lite kul att läsa och veta :D

Generellt så är det väldigt, väldigt sällan ett enskilt plan knyts till en rutt. Normalt sett roteras planen hela tiden, men kan p.g.a. olika omständigheter blir kvar på en rutt några dagar/vändor.

Toppen