Senaste nytt

SAS 4e A330 i Zurich för uppgradering av kabinen.

Är det någon speciell linje som de kommer flyga med gamla a340 kabinen på? Eller kommer alla plan att rotera?
 
Betänk att man adderar 4st nya A330E som kan flyga de långa linjer där man idag använder A340.

Enda rimliga förklaringen är nog att man uppgraderar "en A340 till" för att klara expansionen, de vill knappast köra kvar plan med gamla kabinen i mitten på 2016 då de nya A330E är levererade, så det handlar väl om hur många A340 som pensioneras när leasing går ut och hur snabbt man får in A330E. Ev ytterligare expansion på intercont bortom Hong Kong kan förstås bli problematisk då A350 inte kommer ännu på några år.

P.s noterar att LN-RKO fastnade på Kastrup idag bara något dygn efter ha satts i trafik igen. Slarv hos Lufthansa vid C-check/cabin upgrade?
 
De första två A330E går väl uteslutande till att slinga HKG/ORD från ARN. Övriga fyra A330 kommer rimligen flyga CPH-EWR/ORD (IAD idag ofta OY-KBM som ska uppgraderas) och ARN/OSL-EWR, eftersom de inte har räckvidd för övriga rutter?

Kvar är CPH-SFO/PVG/PEK/NRT samt kvälls-EWR på 7st A340 varav en icke-SAS i LN-RKP (?). LN-RKP verkar ju få ta kvällsflighten CPH-EWR eftersom de inte säljer Plus på den sträckan. Kvarstår 6 maskiner på de fyra längre rutterna. Två kan ersättas av de två A330E som levereras 2016, två eller tre (utöver OY-KBM) ska uppgraderas - blir de inte någon maskin kort här, om alla icke-uppgraderade skall fasas ut? Eller har jag räknat snett?
 
Last edited:
Nej din kalkyl är nog "as good as any" jag spekulerar endast :)

Den A330 som idag flyger ARN-ORD ersätts ju iofs av de nya A330E trots Hong Kong, e.g den kan t.ex gå CPH-IAD eller CPH-ORD. Kändes bara logiskt att se det som att de har 7st A340 idag. 3 av dessa skulle få upgrade, de resterande 4 skulle bytas till A330E. Nu uppgraderar man en till p.g.a Hong Kong e.g man räknar med att bara returnera 3 A340s och hoppas kunna slinga dem på ett vettigt sätt även med Hong Kong. LN-RKPs roll gör det hela mer komplicerat och ytterligare intercont-expansion borde leda till att det faller om man inte tunnar ut någon/några rutter för att kompensera. Hade inte skadat att få A350 "tidigt" som Finnair i detta läge...
 
Toppen