Senaste nytt

SAS öppnar ny linje till Bangkok 30 oktober 2023

Som jag skrev så tycker jag att detta är en bra satsning, men jag funderar ändå på det faktum att den personal som flyger ut på fredagen inte kan flyga hem förrän på tisdagen. Enbart hotellkostnaden lär väl ligga på minst 15 000 kronor per natt. Lägg där till traktamente. Finns det en risk att kalkylen inte går ihop pga detta, eller kan man anse att den här kostnaden är försumbar om man ser till helheten?
 
Som jag skrev så tycker jag att detta är en bra satsning, men jag funderar ändå på det faktum att den personal som flyger ut på fredagen inte kan flyga hem förrän på tisdagen. Enbart hotellkostnaden lär väl ligga på minst 15 000 kronor per natt. Lägg där till traktamente. Finns det en risk att kalkylen inte går ihop pga detta, eller kan man anse att den här kostnaden är försumbar om man ser till helheten?
Jämfört med en tank flygbränsle är det kaffepengar, men problemet är väl mer att de låser upp crew som skulle kunnat jobba när det är pilotbrist etc
 
Som jag skrev så tycker jag att detta är en bra satsning, men jag funderar ändå på det faktum att den personal som flyger ut på fredagen inte kan flyga hem förrän på tisdagen.
Varför kan de inte åka hem på lördagen, eller menar du att de inte får dygnsvila då? Det är väl 6:40 mellan ankomst och avgång. Men om det inte räcker så måste man väl alltid ha två crews, för det är samma tid alla dagar.
 

palmen

Moderator
Varför kan de inte åka hem på lördagen, eller menar du att de inte får dygnsvila då? Det är väl 6:40 mellan ankomst och avgång. Men om det inte räcker så måste man väl alltid ha två crews, för det är samma tid alla dagar.
Det räcker inte, minimum är väl 11h dygnsvila och den räknas ju inte från touchdown heller. Normalt brukar vilan ligga på 26h.

Dd kommer högst troligt flyga över en passiv crew innan första flighten som tar första flighten tillbaka. Efter det snurrar det på att man jobbar igen när nästa flight ska flygas hem.
 

Hachans

Medlem
Just Stockholm undrar jag om det verkligen finns gott om folk som vill flyga SAS dyrt till Thailand?

Det är klart att Hachans har en viss poäng i att SAS skulle kunna tjäna pengar på sitt namn. Men jag bara tänker på att det inte var så länge sedan Finnair lanserade direktlinjer från Stolcholm till både Bangkok och Phuket, i något som väl bara kan ses som ett försök att sno kunder på SAS hemmaplan. Och de verkar ju ha gravt överskattat intresset. Och då var FInnair varken dyrt eller utan renomé hos kunderna, och satsningen understöddes av en hyfsad reklamkampanj.

Så min gissning är i alla fall att det som främst ska bära den här linjen är efterfrågan från Köpenhamn.

Precis, och det är därför som flygen utgår från Köpenhamn och inte Stockholm. Finnair kunde inte få det att funka från Stockholm.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Rickard_O

Medlem
Fly Norse drar igång Bangkok också, så någon tanke bakom det bör de ju finnas än en ren chansning att dra igång Bangkok bara sådär.
Efterfrågan från charterbolagen kan väl inte va en helt omöjlig teori?

1683103737422.png
 

KalleSus

Medlem
Som jag skrev så tycker jag att detta är en bra satsning, men jag funderar ändå på det faktum att den personal som flyger ut på fredagen inte kan flyga hem förrän på tisdagen. Enbart hotellkostnaden lär väl ligga på minst 15 000 kronor per natt. Lägg där till traktamente. Finns det en risk att kalkylen inte går ihop pga detta, eller kan man anse att den här kostnaden är försumbar om man ser till helheten?
Det "problemet" med tre övernattningar på utestation en gång i veckan (i stället för två) gäller ju också trafiken till Tokyo och Shanghai.
Enda sättet att undvika det är väl att börja flyga dagligen.
 

Flyer722

Medlem
Fly Norse drar igång Bangkok också, så någon tanke bakom det bör de ju finnas än en ren chansning att dra igång Bangkok bara sådär.
Efterfrågan från charterbolagen kan väl inte va en helt omöjlig teori?

Visa bifogad bild 142058
Stämmer bra, brukar finnas en tanke bakom då inget flygbolag ”chansar” och väljer en destination från en karta om du tror det. Sedan ökar det ena flygbolaget sin flotta medans den andra minskar.
 
Toppen