Senaste nytt

SAS öppnar loungerna på nytt

Tomas E

Medlem
Jag bokade en resa från HEL med avresa i Maj och på bokningen står det lounge tillgång.
D.v.s. du bokade i Plus och fick denna standardtext? Då betyder "tillgång till lounge" i praktiken att du i den bokningsklassen har tillgång till lounge om det finns någon lounge som man kommer in i med en SAS-biljett, d.v.s. om det finns en SAS-lounge eller Star Alliance-lounge på flygplatsen. :rolleyes: Tyvärr är det nog inte ett tecken på att SAS, mitt i rekonstruktionen, plötsligt tänker börja öppna plånboken och betala för kontraktslounger.
 

Hachans

Medlem
Gissar att det inte är uppdaterat. Det senaste som rapporterades ar väl att loungen höll på plockas ned.

Senaste nytt är att loungen är öppnad som en Aspirelounge med tillgång för alla star Alliance utom SAS.

 

eddo

Medlem
Senaste nytt är att loungen är öppnad som en Aspirelounge med tillgång för alla star Alliance utom SAS.

Se där, det hade jag missat. Då är det väl ännu mer osannolikt att SAS kommer erbjuda lounge. Att de börjar erbjuda tredjepartslounger igen tycker jag känns mycket osannolikt.
 

intuition

Medlem
Så het är inte nyheten, det rapporterades i den här tråden för ett tag sedan...

Det som jag upplever som lite udda med SAS i Helsingfors är att man har massor av checking personal istället för maskiner och sedan väljer bort att delta i en kontrakts lounge (som bara kostar vid användning = ingen fast kostnad eller finansiell risk)
 
Så het är inte nyheten, det rapporterades i den här tråden för ett tag sedan...

Det som jag upplever som lite udda med SAS i Helsingfors är att man har massor av checking personal istället för maskiner och sedan väljer bort att delta i en kontrakts lounge (som bara kostar vid användning = ingen fast kostnad eller finansiell risk)

Jag tror inte att det är så enkelt att en kontraktslounge enbart kostar flygbolagen pengar när den används. Jag skulle bli väldigt förvånad om inte loungerna kräver volymgarantier, dvs. att flygbolagen förbinder sig att betala för ett garanterat minsta antal besökare oavsett om antalet uppnås eller ej. Annars tar ju loungeoperatören hela risken med bemanning och allt utan att vet om det ens kommer någon besökare.

Om det inte är på detta sätt så finns det ju inte heller någon anledning för t ex SAS att avsluta alla sina 3e partsavtal.
 

intuition

Medlem
Jag vet inte vilka avtal som är brukliga i kontrakts-lounge-branschen, men jag utgick från en bas-idé att den som driver en verksamhet faktiskt alltid tar kostnadsrisken (för personal, varulager, osv). En sorts risk-reward resonemang - ju större del av intäkterna som är garanterade, desto mindre anledning för köparen att betala någon premium.
Typ, om du köper in spräckliga skjortor från Bangladesh och H&M ska garantera att köpa 100% av dina produkter finns ingen anledning för H&M att betala ett öre mer än vad de själva skulle ha betalt direkt till tillverkaren.

Sedan kan nog en lounge-operatör bygga upp stora intäkts-garantier genom att dela marknaden. De har 10 möjliga köpare och lyckas att få var och en av de att garantera att de köper minst 12% av din volym, till ett högt snittpris. Det är fortfarande billigare än att starta eget samtidigt som lounge-operatören är garanterad en vinst. Så du har en poäng där.

Men det är där min jämförelse med check-in kommer in. Varför väljer SAS då att ha mängder av bemannade check-in diskar i Helsingfors? Logiskt sett borde de ju hyra in sig i 20-30 check-in maskiner och sedan på sin höjd ha en disk bemannad torsdagar udda veckor. Ungefär som i Köpenhamn.
 
Toppen