Senaste nytt

SAS öppnar Köpenhamn-San Francisco i april 2013

Lyfter tråden an aning och undrar hur en connection i CPH är i jämförelse med LHR, FRA eller AMS?

Överväger att testa linjen i juni men har inte flugit transatlantiskt med SAS sedan 2006. Kommer flyga i Y.

Tycker nog att CPH är helt ok... LHR slipper jag gärna om det inte är alldeles nödvändigt. FRA & AMS har jag alltid gillat, de byggdes ju för stor kapacitet direkt, så det är ganska lätt att orientera snabbt sig, trots att flygplatserna är enorma.
Jag ska dock tillstå att det var många år sedan jag bytte flyg i AMS (då jag sällan/aldrig flyger KLM)

Någon som sett eller hört något om när man släpper awardplatser till SFO?
Jag kollade nyss och det går inte ens att söka på destinationen i bokningsdialogen för bonusresor.

Byte på CPH är väldigt smidigt. De allra flesta SAS-kärror från Sverige (ARN/GOT) och Norge (OSL, BGO m.fl.) ankommer till B-piren. Huvudstadslinjerna brukar dessutom parkera nära terminalen på denna pir. Därifrån är det - ja max fem-tio minuter till SAS lounger som ligger i direkt anslutning till passkontrollen vid icke-Schengen (C-piren) varifrån SFO-linjen går. Det brukar sällan vara någon längre kö till passkontrollen (tio minuter). Med andra ord, mycket smidigt att byta på CPH.

Och hur ligger det egentligen till med störningarna på SAS linjer med 340-kärrorna. Är det så illa det verkar? Så här från läktaren verkar ju varannat långdistansflyg från CPH drabbas av trubbel...

De har väl fortfarande en (eller två) kärror som är på service. Så visst är det lite störningar fortfarande, men jag tror att problemen verkar värre än de är när man läser här.

Och... flög man en av 330 kärrorna till EWR 2006 lär man känna igen sig på en av deras 340 antar jag? Läser på Seatguru att SAS rullar ut WiFO på både 330 och 340. Låter ju för bra för att vara sant på en transatlantisk?

Och... flög man en av 330 kärrorna till EWR 2006 lär man känna igen sig på en av deras 340 antar jag? Läser på Seatguru att SAS rullar ut WiFO på både 330 och 340. Låter ju för bra för att vara sant på en transatlantisk?

Ja, A340 och A330 har ganska lika layout innuti och stolarna och annan utrustning är ju densamma.

Att de rullar ut wifi på dessa maskiner har jag dock inte hört, så räkna inte med det.

I DKK från Köpenhamn kan jag tro.
ITA Software visar 4.566 DKK inkl. skatter för Köpenhamn-San Francisco med SAS.
på SAS.se kostar de billigaste biljetterna just nu 4689 SEK CPH-SFO t/r vilket är ett väldigt bra pris!
Som vanligt stämmer inte priserna i annonserna! :)

Läser på Seatguru att SAS rullar ut WiFO på både 330 och 340. Låter ju för bra för att vara sant på en transatlantisk?
Seatguru har inte särskilt tillförlitlig "tekniska information" dvs. det som står ovanför själva seatmapen...

Last edited:
Toppen