Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Vad bör jag göra?
Hade en bokning CPH-ARN-ATH med A320 den 18/9. 2-4-1 i plus.
Fick en schedule change som innebar ca. 5 timmars väntan på Arlanda. Finns trevligare sätt att spendera en lördag em på.
Ringde SAS och efter lång väntan så gick det att boka om till direktflyg och bättre tider den17.e istället.
Säg den glädje som varar. Fick nyss confirmation och upptäckte då att det är en 737-700 och vi är de enda seatade på 8 rader i plus.
Det märkliga är att när jag kollade fanns det endast 5 bokningsbara platser i economy samt 3 i plus kvar.
Så vad göra. Avvakta till avresedagen närmar sig.?
Vi är flexibla och inga hotell, hyrbilar mm är bokat.
Avvakta :)

Ändring i förrgår till 737-700:
13/9 (måndag) Oslo-Alicante, från 737-800
17/10 (söndag) Alicante-Köpenhamn, från A320

Ändring i förrgår till 737-700:
13/9 (måndag) Oslo-Alicante, från 737-800
17/10 (söndag) Alicante-Köpenhamn, från A320
När man ändrar till 737-700 från Norge behöver det inte innebära att avgången blir inställd, men enligt expert Expertflyer så finns det bara 4 platser kvar på den avgången och maskinen ser rätt välfylld ut.

En annan intressant notering den 13 september är SK1455 OSL-CPH flygs av en A321
När det gäller er retur så är inte mitt raderna ännu inte spärrade
Självklart håller du oss informerad vad som händer med resan.

När man ändrar till 737-700 från Norge behöver det inte innebära att avgången blir inställd, men enligt expert Expertflyer så finns det bara 4 platser kvar på den avgången och maskinen ser rätt välfylld ut.

En annan intressant notering den 13 september är SK1455 OSL-CPH flygs av en A321
När det gäller er retur så är inte mitt raderna ännu inte spärrade
Självklart håller du oss informerad vad som händer med resan.
Intressant att se vad som händer. Jag meddelar givetvis. 8 lediga på nerresan ser jag i Plus och i betaversion är det 34 lediga i Economy, ser jag nu.

Returen kan de "gärna" ställa in då jag har en alternativ senare bokning, även den award. Nyttjar den magra gratisvarianten av ExpertFlyer, sedan pendemin start, väldigt trubbig jämfört med betalvarianten. Tveksam till att så mycket skulle vara bokat på returen redan, med bara 4 (el 5) rader i Plus. Kommer just nu inte in pga för många sökningar under dagen. Kanske dags att börja betala igen.

Last edited:
Jag har en bonusresa KRN-ARN-MMX i första dagar i oktober som har 737-700 på sista legget. Det går ett plan timmen innan samma sträcka som egentligen är bättre för oss, men där fanns inga bonusplatser kvar.

Ny på det här med inställda bonusresor. Kommer bli ombokade till det bättre legget från ARN, kommer vi fastna i Stockholm eller kommer allt skita sig? Tycktes inte vara lika lätt att hitta vad som gäller när man betalt med poäng.

Jag har en bonusresa KRN-ARN-MMX i första dagar i oktober som har 737-700 på sista legget. Det går ett plan timmen innan samma sträcka som egentligen är bättre för oss, men där fanns inga bonusplatser kvar.

Ny på det här med inställda bonusresor. Kommer bli ombokade till det bättre legget från ARN, kommer vi fastna i Stockholm eller kommer allt skita sig? Tycktes inte vara lika lätt att hitta vad som gäller när man betalt med poäng.
Då det är sas flighter och det är sas flighter du vill ombokad till lät det inte vara några problem oavsett om det är award eller köpta platser.

Med vet inte med 100%, men SAS brukar vara generösa när de ställer in avgångar, jag gissar att ni kommer att ombokas till den tidigare avgången.

Vist kommer du att hålla oss informerad?

Själv har man lyckats få bingo hos SAS nu i detta lotteri :)
22sep - SK401 - ARN-CPH - 737-700
22sep - SK935 - CPH-SFO - 340-300

Nu är sannolikheten inte så hög antar jag att US öppnat upp till detta datum ändå, så det är väl lika bra att dom ombokas/ställs in så jag kan flytta fram resan pga irrops helt enkelt.
Men ändå lite kul med två spökplan i samma bokning, samma dag :)

Den här veckan skall jag faktisk flyga SAS B737-700 i form av modellen B73W:

30F26A9E-8230-445D-B068-FC942FDCF9DC.png

Denna resa som blivit ombokad tre gånger sedan vi bokade den i juni. Men nu blir det faktisk B737-700

Lite intressant att se detta mönster verkar vara aktivt ännu kring att 737 = inställt flyg.
Man har ju fått skälvan pga detta och vågar knappt lita på ett flyg i Feb kommer gå som planerat :)

Toppen