SAS ändrar till 737-700

JLK skrev:Behöver 20 000 bas/statuspoäng innan augusti (för att nå Diamond och förlängd giltighetstid på poäng, har drygt 1 miljon poäng som jag annars inte lär hinna använda). Jag tänker att det billigaste vore att boka flyg som säkert lär bli inställda, och då få statuspoängen ändå. Har redan skaffat Elite 2 ggr.Någon som har tips på flyg som sannolikt kommer att ställas in, men som fortfarande går att boka? Läste något här ovan flyg som har A319 som lär bli inställda. Finns det något sätt man kan söka efter alla avgångar med den flygplanstypen?Klicka för att utvidga...
Att 319 skulle innebära större "chans" till inställda turer är nog inte en korrekt beskrivning. Jag tror att den maskintypen kommer i trafik relativt snart, om SAS får i gång sitt sommarprogram. Det finns många säsongslinjer där 319 passar utmärkt.



737-700 är nog en bättre chansning, åtminstone för flighter som trafikeras av Sverige och Danmark.
 
Har bokat 2 business och 2 plus CPH - IAD 25/9.



Börjar närma sig 330 dagar så tänkte försöka knipa 2 biljetter till i business istället för plus.



När man söker idag verkar inte planet gå alls den dagen. Finns bara 24e och 26e att boka.



Står som A340-300. Inte fått något meddelande om inställt flyg eller något sånt.



Kommer det flyget att gå eller kommer det att bli inställt när det närmar sig?
 
Veratio skrev:Har bokat 2 business och 2 plus CPH - IAD 25/9.Börjar närma sig 330 dagar så tänkte försöka knipa 2 biljetter till i business istället för plus.När man söker idag verkar inte planet gå alls den dagen. Finns bara 24e och 26e att boka.Står som A340-300. Inte fått något meddelande om inställt flyg eller något sånt.Kommer det flyget att gå eller kommer det att bli inställt när det närmar sig?Klicka för att utvidga...
Tveksamt.

Dels har SAS inga 340 kvar i flottan, dels går det inte att boka nya biljetter. Tycks gälla tisdagar, torsdagar och lördagar.

Så troligen är flighten inställd, om än inte officiellt ännu.
 
En smuggelvariant till från SAS sida kollade en kommande Japanresa med SAS ändrad från 350 till just 340. Ej bokningsbar så den lär ju ställas in.
 
Såg av en slump att vår hemresa från AGP till GOT blivit framflyttad en dag och istället för direktflyg så har vi nu via CPH.

Ser ingen ändring i appen och har inte heller fått något mail.

Vårt flyg skulle ha gått hem lördag 14/8 15:45 men är som sagt inställt, dock går det nu ett direktflyg 19:10 med annat flightnr.

Hade passat oss bättre att flyga hem på lördagen men när jag ringde SAS så måste vi i så fall betala mellanskillnaden i bokningsklass för att byta till det flyget.

Är det bara att acceptera att det är så eller kan det vara värt att ringa igen?
 
Gizmo79 skrev:Såg av en slump att vår hemresa från AGP till GOT blivit framflyttad en dag och istället för direktflyg så har vi nu via CPH.Ser ingen ändring i appen och har inte heller fått något mail.Vårt flyg skulle ha gått hem lördag 14/8 15:45 men är som sagt inställt, dock går det nu ett direktflyg 19:10 med annat flightnr.Hade passat oss bättre att flyga hem på lördagen men när jag ringde SAS så måste vi i så fall betala mellanskillnaden i bokningsklass för att byta till det flyget.Är det bara att acceptera att det är så eller kan det vara värt att ringa igen?Klicka för att utvidga...
Skulle ringa igen om det är så att ni vill åka på lördagen. Nån mer vetande kan säkert hänvisa till nån EU-paragraf men såvitt jag vet har ni väl rätt till det? Jag har ivf inte haft något problem i liknade situation men det har hänt att man nån gång fått förklara hur det ligger till. Förvånad att de inte bara bokade om.
 
Gizmo79 skrev:Såg av en slump att vår hemresa från AGP till GOT blivit framflyttad en dag och istället för direktflyg så har vi nu via CPH.Ser ingen ändring i appen och har inte heller fått något mail.Klicka för att utvidga...


Öppnar jag appen ser jag när en bokning senast var uppdaterad:



c5b4561a-da78-4f50-9753-5318b3a2a2c4-jpeg.118299





Klickar jag på ”pilhjulet” hämtas ny info in och datum ändras samt senaste info om resan:






71b0fa35-3721-478f-9b3a-db62ed70c914-jpeg.118300





Finns det något sätt att appen uppdaterar sig när jag öppnar den?
 
IPC_Mataveri skrev:Öppnar jag appen ser jag när en bokning senast var uppdaterad:Visa bifogad bild 118299Klickar jag på ”pilhjulet” hämtas ny info in och datum ändras samt senaste info om resan:Visa bifogad bild 118300Finns det något sätt att appen uppdaterar sig när jag öppnar den?Klicka för att utvidga...
När man fått en ändring i PNR brukar den auto-uppdateras i alla fall, annars kan du ju refresha den som du säger.....
 
Gizmo79 skrev:Såg av en slump att vår hemresa från AGP till GOT blivit framflyttad en dag och istället för direktflyg så har vi nu via CPH.Ser ingen ändring i appen och har inte heller fått något mail.Vårt flyg skulle ha gått hem lördag 14/8 15:45 men är som sagt inställt, dock går det nu ett direktflyg 19:10 med annat flightnr.Hade passat oss bättre att flyga hem på lördagen men när jag ringde SAS så måste vi i så fall betala mellanskillnaden i bokningsklass för att byta till det flyget.Är det bara att acceptera att det är så eller kan det vara värt att ringa igen?Klicka för att utvidga...
Det ska du absolut inte acceptera, du har rätt till ombokning till likvärdiga flighter, går det en flight samma dag ska den erbjudas gratis, ni ska inte tvingas åka dagen före eller efter om ni inte vill.
 
IPC_Mataveri skrev:Öppnar jag appen ser jag när en bokning senast var uppdaterad:Visa bifogad bild 118299Klickar jag på ”pilhjulet” hämtas ny info in och datum ändras samt senaste info om resan:Visa bifogad bild 118300Finns det något sätt att appen uppdaterar sig när jag öppnar den?Klicka för att utvidga...


Tack, jo det har jag koll på. I mitt fall är den uppdaterad senast 19/4 men händer inget nu när jag ”refreshar”

Dock står det inne på SAS.se ”Vi behandlar fortfarande din bokning och du får din e-biljett inom kort” så misstänker att det är nått som har med saken att göra.
 
palmen skrev:Det ska du absolut inte acceptera, du har rätt till ombokning till likvärdiga flighter, går det en flight samma dag ska den erbjudas gratis, ni ska inte tvingas åka dagen före eller efter om ni inte vill.Klicka för att utvidga...


Tack, det får bli att ringa och göra ett nytt försök imorgon.
 
palmen skrev:Det ska du absolut inte acceptera, du har rätt till ombokning till likvärdiga flighter, går det en flight samma dag ska den erbjudas gratis, ni ska inte tvingas åka dagen före eller efter om ni inte vill.Klicka för att utvidga...


Samtal nr 2, fick samma svar idag. Pga av att den bokningsklassen vi ursprungligen bokat inte finns tillgängligt på planet som går hem den 14/8 så kan vi inte bli ombokade utan att behöva lägga till mellanskillnaden till den nya bokningsklassen.

Jag kan mina rättigheter för dåligt för att jag skall veta hur jag skall argumentera med dom.

Nån som har tips på vilka argument jag kan använda mig av?
 
Gizmo79 skrev:Samtal nr 2, fick samma svar idag. Pga av att den bokningsklassen vi ursprungligen bokat inte finns tillgängligt på planet som går hem den 14/8 så kan vi inte bli ombokade utan att behöva lägga till mellanskillnaden till den nya bokningsklassen.Jag kan mina rättigheter för dåligt för att jag skall veta hur jag skall argumentera med dom.Nån som har tips på vilka argument jag kan använda mig av?Klicka för att utvidga...
I enliget med EU 261/2004 har du rätt tillföljande

EUR-Lex - 32004R0261 - SV




Artikel 5Inställd flygning1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarnaa) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningenArtikel 8Rätt till återbetalning eller ombokning1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellana) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,- en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt,b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, ellerc) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.Klicka för att utvidga...


Med hänvisning till Artikel 5 och 1.a så har du rätt till att välja något av 8.1a/b/c. I detta fallet är det b du efterfrågar då du vill bli ombokad snarast möjligt. Detta är inget som ska kosta något extra.



När ändringen sker i bokningen har man 5 eller 10 dagar på sig att agera, har man inte gjort det så räknas det som att man har accepterat ändringen. Kan det vara det som SAS bråkar om?
 
palmen skrev:I enliget med EU 261/2004 har du rätt tillföljandeEUR-Lex - 32004R0261 - SVMed hänvisning till Artikel 5 och 1.a så har du rätt till att välja något av 8.1a/b/c. I detta fallet är det b du efterfrågar då du vill bli ombokad snarast möjligt. Detta är inget som ska kosta något extra.När ändringen sker i bokningen har man 5 eller 10 dagar på sig att agera, har man inte gjort det så räknas det som att man har accepterat ändringen. Kan det vara det som SAS bråkar om?Klicka för att utvidga...


Det är möjligt att det skulle kunna vara det, har faktiskt inte tänkt på att fråga när ändringen skedde, men däremot är jag säker på att jag varken fått mail eller SMS om att det skett nån ändring.



Tackar än en gång för grym hjälp och tar med mig detta till nästa samtal med dom.
 
Aha har vi kanske hittat anledningen till SAS uteblivna aviseringar av tidtabellsändringar och inställda avgångar? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji848.png
 
En kollega fick en resa ARN-FCO flyttad till en dag tidigare ut och hen dag senare hem, viste att det skulle ändrats det var en 737-700, han hörde inget från SAS när det var 11 dagar ringde han SAS och sa att han hade sett på hemsidan om ändringen och frågade om SAS kunde boka om till LH på utresan eftersom det var 11 dagar kvar innan resan, men han kunde acceptera ändringen på hemresan.

Agenten sa att de inte ändrar till något annat bolag för alla bolag ändrar och ställer in just nu!

Min kollega påpekar att SAS inte har hört av sig om ändringarna, agenten säger jo du har fått SMS för över 10 dagar sedan. nej svar min kollega, då säger agenten nu ser jag att du inte har fått något information om detta det datum jag nämnde var det datum vi ställde in flygningen.

Min kollega frågade gäller inte EU261-2004 i detta fall, agenten svarar varken jag eller nej utan säger jag skickar en länk så får du fylla i och ansöka om ersättning.



Kollegan bokade av resan, efter ha kollat upp om LH flygningar och hittade visserligen en M biljett ut och en C biljett hem för samma pris som en plusbiljett tur och retur.



Lite info om hans resa som gick ut i Söndags, koll på ARN om test, koll i FRA vid ankomsten om test, koll vid avresan från FRA om test ankomsten till FCO ingen koll överhuvudtaget, nu är han ute på en veckas segling, men tydligen stängda restauranger på kvällarna när de kommer in i hamnarna.
 
Igår trillade de sista väntade ombokningarna in gällande min resa Göteborg-Kiruna den 1 juni. Blev som jag väntat mig...
 
Tredje samtalet idag, förberedd med paragrafer i enlighet med EU 261/2004, men det var inget jag ens behövde nämna. Hann knappt förklara mitt ärende innan han bokat om oss till den önskade flighten 14/8.
 
Back
Top