Senator
Moderator
Fick min CPH-LHR 11Maj SK501 är ändrad till A330. Är det nya 737-700 och A319 må tro ?
Jag tänker komma med en gissning och säga nej. En long haul-kärra CPH-LHR kan ju verka märkligt, men troligen har bokningsläget varit så gott att de sätter in en kärra med fler platser just den dagen, istället för de A320neo som används dagen före och efter. Returen LHR-CPH samma dag, SK502, står nämligen också som A330-300 och biljetterna är svindyra, vilket tyder på högt bokningstryck!
Såvitt jag har sett har SAS (till skillnad mot BA) inte lagt in fler turer mellan Skandinavien och Storbritannien i schemat inför den lättnad av brittiska reserestriktioner som kommer 17 maj. Det kan nog vara ett antal som vill resa ut från Storbritannien veckan innan (trots att de egentligen behöver giltiga skäl för utlandsresa) för att sedan resa tillbaka 17 maj eller strax efter.
Kan vara att de redan nu vet att det ska vara mycket frakt och/eller att plan/crew behöver motioneras.
A330 inom Europa så är det frakt skulle jag säga, eller pilotträning.
I fallet SAS är det rätt så ovanligt även innan pandemin. Men det handlar väl om att alla flygplan av den storlek är i full produktion i normala fall. Men innan B767 flottan försvann så flög SAS dessa både på ARN-LHR och CPH-LHR. Jag åkte med en sådan jag tror ’98 eller ’99 på ARN-LHR. Fick också uppleva en eller två gånger att en av dessa dök upp på ORD. Det var med europeisk config och inte long-haul. Alltså en downgrade och inte en upgrade som i detta fall
Tyvärr för lite sådant på LHR. Haft förmågan att få British B767-300ER med Club World ett par gånger. Annars är väl Finnair proffsiga med sina A330/350 på HEL-LHR.
Tror inte detta indikera inställning men någon av de andra förslagen som har framförts.