Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Doctor-X

Medlem
Blir intressant att följa ärendet för dig. Känns som ARN kommer att ha en hel del ärenden att hantera.

Jag har kanske något bättre läge för att faktiskt komma iväg då det fortfarande finns SAS flight som ska gå på de dagar jag har bokat (bara annan tid) så borde kunna bokas om - vill dock gärna få det bekräftat (då jag har behov av att komma iväg). Jag ska dock nog med detta i åtanke ta screenshots på att de inte säljer biljetterna redan nu och ha det som stöd för att de under lång tid vetat att de inte kommer flyga aktuell flygning (så alltså inte covid-19 utan kommersiella skäl).

Attans, skulle såklart tagit screenshots redan när jag noterade bytet av utförande flyg. Blir att dra lärdom och redan nu screenshota allt för nästa bokning.
 

Tongen2

Medlem
Det här kan bli intressant, jag har en rätt viktig resa framför mig i slutet av oktober som de har bytt från en A320Neo till B737-700 och hela flighten är nollad enligt Expertflyer och syns ej på SAS hemsida. Inget om att denna ställts in eller skall ställas in.......

Kommer inte kunna flyga någon annan avgång denna dagen, då får de skifta över mig till något annat flyg med liknande tid den dagen. Födelsedagsmiddag som börjar 18:00 och ingen möjlighet att flyga tidigare än 14:40.

Visa bifogad bild 113487

Visa bifogad bild 113488

Visa bifogad bild 113489

Hade ett linkande scenario på en poängresa nu i oktober också. Då fanns det 2 avgångar för pengar, men 4(!) avgångar att boka för poäng. Varav de två extra flighterna för poäng var ju med 737-700...
Lyckligtvis så kom SAS på att sätta in ytterligare en avgång på sträckan med en bättre avgångstid som jag bokade om till. Denna med A320NEO.
Knasigt detta...
 

Doctor-X

Medlem
Inte för att på något sätt försvara SAS i detta, men jag undrar uppriktigt om det inte är så att det ser i praktiken likadant ut hos många andra bolag, och att den enda egentligs skillnaden är att SAS "läcker ut" informationen genom att byta till en speciell flyg typ

Andra bolag lär ju ha precis samma problem med sena bokningar. Eller har andra bolag fått så mycket mer pengar i sina räddningspaket att de har råd att köra mycket mer tomma flighter?

Fast slutar man sälja biljetter och inofficiellt ställer in avgången (eg byte til 737-700), kan man väl lika gärna ställa in dem direkt istället för att man som kund skall behöva vänta till ca 2 veckor innan avgång för att kunna boka om eller boka av.
 

SK989

Medlem
Jag skulle idag boka Krakow - Arlanda (via Köpenhamn) den 30/10 och noterar att Krakow - Köpenhamn är med en 737-700. Borde jag tolka det som att flyget inte kommer att gå? SAS säljer biljetter till flyget på sin hemsida. Alltså, det känns ju verkligen inte bra om SAS redan idag vet att flyget inte kommer att gå men säljer biljetter ändå. SAS har bara några flyg i veckan till Krakow så något annat SAS flyg som alternativ finns inte - LOT har alternativ förstås (via Warszawa) men då jag tänkte betala för SAS-biljetterna med eurobonuspoäng undrar jag verkligen om SAS kommer att boka om mig på LOT för det fall de ställer in.
 

Senator

Moderator
Jag skulle idag boka Krakow - Arlanda (via Köpenhamn) den 30/10 och noterar att Krakow - Köpenhamn är med en 737-700. Borde jag tolka det som att flyget inte kommer att gå? SAS säljer biljetter till flyget på sin hemsida. Alltså, det känns ju verkligen inte bra om SAS redan idag vet att flyget inte kommer att gå men säljer biljetter ändå. SAS har bara några flyg i veckan till Krakow så något annat SAS flyg som alternativ finns inte - LOT har alternativ förstås (via Warszawa) men då jag tänkte betala för SAS-biljetterna med eurobonuspoäng undrar jag verkligen om SAS kommer att boka om mig på LOT för det fall de ställer in.

Eftersom inga B737-700or är baserade i CPH skulle jag anta att detta flyg inte avgår. Sen tror jag inte SAS bokar om till LOT.
 

Mikado

Medlem
Kände inte till detta förrän nu. Har bokat ARN-LHR den 29 oktober med retur några dagar senare. Ditresan flygs med 737-700 med blockade mittsäten... tror det var så redan vid bokningstillfället, och avgången verkar fortfarande gå att boka. Hemresan med A320neo. Det är en viktig resa så vill gärna inte att flyget blir inställt. Hur skulle ni göra, försöka boka om redan nu eller avvakta och hoppas på det bästa? Resan är bokad i SAS Go.
 

011430121

Medlem
Kände inte till detta förrän nu. Har bokat ARN-LHR den 29 oktober med retur några dagar senare. Ditresan flygs med 737-700 med blockade mittsäten... tror det var så redan vid bokningstillfället, och avgången verkar fortfarande gå att boka. Hemresan med A320neo. Det är en viktig resa så vill gärna inte att flyget blir inställt. Hur skulle ni göra, försöka boka om redan nu eller avvakta och hoppas på det bästa? Resan är bokad i SAS Go.
Du kommer att få betala för ombokningen och förmodligen ett högre biljettpris innan SAS ställer flygningen.
 

HCas

Medlem
Klappuselt av SAS, precis som deras hantering av återbetalningsärenden. Jag undrar om de själva förstår vilken skada de håller på att åsamka sitt varumärke? Att sälja biljetter till spökflighter är faktiskt rent bedrägeri.

SAS ägare är ju kapitalstarka. Jag tycker att antingen får de tillföra den likviditet som krävs för att driva bolaget på ett anständigt sätt, eller så får de rycka plåstret och lägga ner verksamheten. Det enda de gör nu är att säkerställa fortsatt olönsamhet även om/när flygbranschen vänder upp igen.
 

mha321

Medlem
Fast slutar man sälja biljetter och inofficiellt ställer in avgången (eg byte til 737-700), kan man väl lika gärna ställa in dem direkt istället för att man som kund skall behöva vänta till ca 2 veckor innan avgång för att kunna boka om eller boka av.
Det håller jag helt med om!

Det jag menar är, hur gör andra bolag där. Jag misstänker att de sälj stoppar men de som har existerande biljetter får inte reda på det eftersom ingornstionen inte "läcker". Jag vet åtminstone flera fall där man på Lufthansa inte har ställt in flyget ännu, men det har varit borta från nyförsäljning - men man kan inte se det på sin existerande bokning på något sätt.

Sedan finns det ju ocksp fallen där man ändrat men inte stoppat försäljning - det är väl med förhoppning om att få in nog med bokningar för att kunna ändra tillbaka... Men när man väl stoppar nysälj så lär man ju inte få in fler bokningar.

En grov gissning på anledningen till att man inte ställer in på en gång är att man vill veta mer om hur *andra* flygningar kommer att gå i den perioden för att boka om till avgångar som har hyfsad sannolikhet att faktiskt gå...
 

Autonom

Medlem
Just nu med facit i hand hur Sas (mis-)skött saker och ting för kunderna samt 737-700 lurendrejeri, kommer iallafall inte jag boka något med Sas tills dess att vi ser beteende förändringar hos koncernen.

Har man som resenär inte råd med att riskera resan och om det finns konkurrenter som skött sig bättre (mindre risk) hade jag valt konkurrent före Sas.

Man ska inte uppmuntra misskötsamhet och bedrägligt beteende.
 
Toppen