SAS ändrar till 737-700

Nea skrev:Tack vare den här tråden uppmärksammade jag att två flyg i slutet av oktober för resa GOT-ARN-UME-GOT har ändrats till 737-700 och även försvunnit från bokning. Pratade med SAS som hävdade att de tillfälligt stoppat bokning och inte kunde säga något mer. Då tider för den resan spelar mindre roll (förutom att jag reser med barn och vill undvika långa byten) så bestämde jag mig för att avvakta.Värre är att jag samtidigt kollade upp resan GOT-UME 20dec, den har inte bytt flygplanstyp men finns inte längre att boka. Även där var svaret att det var tillfälligt stoppad och att jag kunde ju boka om då det är Sas plus pro biljetter om jag ville, men det kostar mellanskillnad och de kan ju inte säga om vilka plan jag bör boka om till som kommer att gå... Känns riktigt risigtKlicka för att utvidga...
Om du har möjlighet att vänta, gör det när SAS officiellt ställer avgångarna ombokar de dig till avgångar ” i närheten” av dina avgångar, eller då kan du avboka och få pengarna återbetalt.

Detta är lätt att säg, sitt stilla i båten till SAS ställer in flygningarna, oftast 40-30 dagar före bokad avgång.

När SAS har ställt in och du kontaktar dem, ge dem förslag på vilka avgångar du vill åka, om du vill åka.

Håll oss underrättad!
 
Jo för oktober känns det ok att avvakta. För julresa är det mer nervöst då det känns som en risk att det inte finns några andra platser kvar när de väl ställer in.

Var så nöjd att vi hittade bra biljetter kring jul, när vi för en gångs skull hade koll på ledighet tidigt. Sas borde få väldigt dålig publicitet om de först kring Lucia meddelar inställda julresor...
 
Guldsupporten bekräftade att flygningarna låses för att de förmodligen inte kommer utföras och att cancellering kan komma så sent som 7 dagar innan den planerade flygningen.
 
Bokade T/R CPH-PMI på FF-kampanjen över weekend med planerad avgång 27/11. I slutet av september bytte de maskin från A320neo till B737-700. Möjligheten att boka försvann även från hemsidan. Sitter stil i båten i väntan på cancellering. Antagligen flyttar vi fram resan, men visst är det så att jag kan begära att bli ombokad till LH istället?
 
aruba1 skrev:Bokade T/R CPH-PMI på FF-kampanjen över weekend med planerad avgång 27/11. I slutet av september bytte de maskin från A320neo till B737-700. Möjligheten att boka försvann även från hemsidan. Sitter stil i båten i väntan på cancellering. Antagligen flyttar vi fram resan, men visst är det så att jag kan begära att bli ombokad till LH istället?Klicka för att utvidga...
Du kommer tyvärr inte kunna få något svar från SAS i form av voucher eller cash innan den ställs in. SAS bokar inte om till andra bolag. Bara cash tillbaka.



Hade samma sits till NAP under september, inställd ca 3 veckor innan avgång. Vi fick köpa nya (i det här fallet dyrare) plåten med Lufthansagruppen.
 
aruba1 skrev:Bokade T/R CPH-PMI på FF-kampanjen över weekend med planerad avgång 27/11. I slutet av september bytte de maskin från A320neo till B737-700. Möjligheten att boka försvann även från hemsidan. Sitter stil i båten i väntan på cancellering. Antagligen flyttar vi fram resan, men visst är det så att jag kan begära att bli ombokad till LH istället?Klicka för att utvidga...


Den där flighten är jag också inbokad på. Spänningen är olidlig för hur nära inpå avresa SAS har tänkt sig att ställa in den! Det hela gör det ju lite svårplanerat om man ska försöka få till att få åka några dagar tidigare (då de ännu inte verkar ha bytt ut alla flyg mot 737) och planera för att förlänga vistelsen eller om man ska få boka av hela klabbet?



Jag pratade med Diamant-supporten i ett annat ärende och de bekräftade ju, som många tidigare nämnt, att den förmodligen kommer att ställas in men de kan inte göra något förrän den verkligen är det. Vad de ska krångla!
 
Nu blev detta verklighet även för egen del med en resa den 7e november som nu har haft en 737-700 senaste månaden i bokningen.

Idag kom mailet om att en ändring har gjorts och jag är ombokad till att åka 24 timmar tidigare på fredagen istället, vilket inte passar.



Jag försöker därmed att hävda att enligt EU261/2004 har jag rätt till ombokning eller återbetalning. SAS vägrar dock att boka om till andra bolag då de påstår att de har ett interline avtal med Lufthansagruppen som gör att de enbart kan boka om max 14 dagar innan till just Lufthansagruppen. Och det fina i det hela är ju att ombokningen kommer idag och om jag inte agerar intom 10 dagar (dvs 22 oktober) så accepterar jag denna ändring. 14 dagar innan är dock 24 oktober, väldigt bra planerat av SAS för att inte kunna erbjuda mig något. Skulle detta vara en slump? Absolut inte...

Hur SAS anser sig stå över EU261/2004 förordningen låter jag vara osagt.



Får dra detta vidare då vanliga supporten inte kan göra något i fallet.

Det lustiga är ju dock att de nya flighterna jag bokats om till (ARN-CPH) också är med 737-700, så de kommer också att ställas in, och om det görs om 2 dagar eller senare så kommer jag inom 14-dagars fönstret för att kunna boka om hela bokningen.
 
Jag fick precis som @palmen notifiering om ändrade flygtider för flera bokning idag, för min del så handlar det i ett fall om en resa där ändringen sker 18 dagar innan avresa (och ändringen är helt ok för mig) men i det andra fallet så är det 13 dagar innan. I det andra fallet så kommer jag fortfarande kunna åka men har jag då rätt till ersättning enligt EC 261/2004 (även om jag accepterar ombokningen och åker)?



Ankomsten kommer bli nästan 5h senare än originalbokningen och även om SAS kan hävda extraordinära omständigheter så har jag redan (skriftligt med screenshots) för en månad sedan påtalat att det är svårt att se att de planerar att flyga då de inte säljer biljetter till flighten och bara 2 platser var upptagna på hela planet (de som vi hade bokat). Är ju svårt att hävda att det beror på Covid-19 när man inte ens försökt sälja biljetter till flighten (och vägrat boka om oss trots att vi efterfrågat det).
 
MTheC skrev:Jag fick precis som@palmennotifiering om ändrade flygtider för flera bokning idag, för min del så handlar det i ett fall om en resa där ändringen sker 18 dagar innan avresa (och ändringen är helt ok för mig) men i det andra fallet så är det 13 dagar innan. I det andra fallet så kommer jag fortfarande kunna åka men har jag då rätt till ersättning enligt EC 261/2004 (även om jag accepterar ombokningen och åker)?Ankomsten kommer bli nästan 5h senare än originalbokningen och även om SAS kan hävda extraordinära omständigheter så har jag redan (skriftligt med screenshots) för en månad sedan påtalat att det är svårt att se att de planerar att flyga då de inte säljer biljetter till flighten och bara 2 platser var upptagna på hela planet (de som vi hade bokat). Är ju svårt att hävda att det beror på Covid-19 när man inte ens försökt sälja biljetter till flighten (och vägrat boka om oss trots att vi efterfrågat det).Klicka för att utvidga...
Rena frågor om 261/2004 och ersättning bör tas i tråden för just det ämnet. Men det som gäller är följande och är det så att du kommer fram mer än 4h efter planerad ankomst ska kompensation betalas ut.



(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or

(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.
 
Även jag fick post från SAS, det handlade om anslutningsflyg till CPH-SFO, jag försökte få dem

att boka om allting till nästa år och fick inte så oväntat svaret "ja, det går fint bara det finns bonusplatser"

och det gjorde det ju inte
 
Jag har gjort en (1) bokning med SAS sedan pandemin började, så har inte lagts så mycket tid och energi på detta (förrän nu)



4 dec - ARN-MMX SK2107

6 dec - MMX-ARN SK110



Båda dessa har nu ändrats från A320-neo/CRJ till B737-700. Det finns andra flighter de dagarna, men om jag förstår rätt så är det alltså ingen idé att ringa in och be om att få bli ombokad, innan dess att flighterna har ställts in på riktigt?
 
Nu har mitt flyg till Bologna den 27 oktober passande ställts in 15 dagar innan avgång. Den var tydligen redan från början en 737-700-avgång så känner mig duktigt lurad nu. Kan jag i stället för pengarna åter begära ombokning och slippa stå för ev. mellanskillnad?
 
palmen skrev:Jag försöker därmed att hävda att enligt EU261/2004 har jag rätt till ombokning eller återbetalning. SAS vägrar dock att boka om till andra bolag då de påstår att de har ett interline avtal med Lufthansagruppen som gör att de enbart kan boka om max 14 dagar innan till just LufthansagruppenKlicka för att utvidga...


Lufthansa booket meg til SAS 4 uker i forkant i vinter etter en endring som forutsatte tidsmaskin i transfer. Da var det i tillegg en LHG-flight senere på kvelden.
 
simon_says91 skrev:Det här kan bli intressant, jag har en rätt viktig resa framför mig i slutet av oktober som de har bytt från en A320Neo till B737-700 och hela flighten är nollad enligt Expertflyer och syns ej på SAS hemsida. Inget om att denna ställts in eller skall ställas in.......Kommer inte kunna flyga någon annan avgång denna dagen, då får de skifta över mig till något annat flyg med liknande tid den dagen. Födelsedagsmiddag som börjar 18:00 och ingen möjlighet att flyga tidigare än 14:40.Visa bifogad bild 113487Visa bifogad bild 113488Visa bifogad bild 113489Klicka för att utvidga...
Fick för 2 min sedan en uppdatering av denna bokning i appen där de bokat om mig till flighten 18:05. Mailet har kommit och allt, och det är 2,5 vecka kvar till avgång.......
 
011430121 skrev:Om du har möjlighet att vänta, gör det när SAS officiellt ställer avgångarna ombokar de dig till avgångar ” i närheten” av dina avgångar, eller då kan du avboka och få pengarna återbetalt.Detta är lätt att säg, sitt stilla i båten till SAS ställer in flygningarna, oftast 40-30 dagar före bokad avgång.När SAS har ställt in och du kontaktar dem, ge dem förslag på vilka avgångar du vill åka, om du vill åka.Håll oss underrättad!Klicka för att utvidga...
Tack för tipset, har kommit väl till pass då jag för några veckor sedan fick se att det satts in ett 737-700 på en av mina flygningar (ARN - LPA där utresan gick via OSL). Hade sett denna tråd och kände att det nog kunde leda till problem, men bestämde mig för att sitta tight då det är en bonusresa och vi ännu inte har bestämt om vi ska åka eller inte. Så idag kom mejlet att utresan var inställd - samtal till SAS, fem minuter i kö och ytterligare fem minuter senare så var ombokning klar till utresa en dag senare, men direktflyg ARN - LPA. För vår del bara positivt då det egentligen var vårt förstahandsval, men inte var tillgängligt som bonusresa i plus när vi bokade, men märkligt med mellansteget med 737-700 lång tid före avbokning...
 
Har en flight Arlanda - Umeå 1 nov som varit säljstoppad flera veckor men först nu blev den inställd. Ringde in för att avboka och få återbetalning. Fick då svaret att man inte får återbetalning om nya förslaget är inom samma dygn. Låter ju konstigt om man t.ex. skulle åkt på morgonen och blir ombokad tilll kvällen?



Enda jag kan få är voucher (som jag även skulle ha kunnat få innan flighten ställdes in).



Stämmer detta verkligen?
 
O_M skrev:Har en flight Arlanda - Umeå 1 nov som varit säljstoppad flera veckor men först nu blev den inställd. Ringde in för att avboka och få återbetalning. Fick då svaret att man inte får återbetalning om nya förslaget är inom samma dygn. Låter ju konstigt om man t.ex. skulle åkt på morgonen och blir ombokad tilll kvällen?Enda jag kan få är voucher (som jag även skulle ha kunnat få innan flighten ställdes in).Stämmer detta verkligen?Klicka för att utvidga...


Nej.

Gör en så kallad HUACA ”Hang-up-and-call-again”.
 
Tonton skrev:Jag har gjort en (1) bokning med SAS sedan pandemin började, så har inte lagts så mycket tid och energi på detta (förrän nu)4 dec - ARN-MMX SK21076 dec - MMX-ARN SK110Båda dessa har nu ändrats från A320-neo/CRJ till B737-700. Det finns andra flighter de dagarna, men om jag förstår rätt så är det alltså ingen idé att ringa in och be om att få bli ombokad, innan dess att flighterna har ställts in på riktigt?Klicka för att utvidga...
Innan de är inställda kan de inte göra något från kundtjänst sida.




WF789 skrev:Lufthansa booket meg til SAS 4 uker i forkant i vinter etter en endring som forutsatte tidsmaskin i transfer. Da var det i tillegg en LHG-flight senere på kvelden.Klicka för att utvidga...
Jag har haft 2 lufthansa bokningar där de ställt in flighter och de har kunnat boka om till SAS 2 månader fram i tiden utan problem, så att det inte skulle gå från SAS sida är skitsnack. Men de på kundtjänst lyder väl bara de order de har fått uppifrån




palmen skrev:Det lustiga är ju dock att de nya flighterna jag bokats om till (ARN-CPH) också är med 737-700, så de kommer också att ställas in, och om det görs om 2 dagar eller senare så kommer jag inom 14-dagars fönstret för att kunna boka om hela bokningen.Klicka för att utvidga...
Komedi på hög nivå nu, flighten som jag blev ombokad till som var en 737-700 har också ställts in.

Går man in och läser på SAS egna hemsida så står det också att man har rätt att bokas om till likvärdig transport. Inget om att det finns något 14 dagars krav eller liknande. Blir nog svårt för dom att slingra sig ur detta.

SAS kan ju inte hävda att en resa som skulle ta 1h35min nu bokats om till 4h50min 1 dygn tidigare är likvärdigt, när det finns möjligheter inom alliansen att bokas om på lördag förmiddag med kort transfer.
 
simon_says91 skrev:Fick för 2 min sedan en uppdatering av denna bokning i appen där de bokat om mig till flighten 18:05. Mailet har kommit och allt, och det är 2,5 vecka kvar till avgång.......Klicka för att utvidga...
Finns väl inte så många val för din del. BMA-HAD har en flight 14:45, men i övrigt är det torrt med flyg till västkusten och Köpenhamn vad jag kan se.
 
Back
Top