Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

GOTBound

Medlem
Helt utan förvarning får jag nu ikväll ett mail från SAS där de ändrat min bokning och utfärdat nya biljetter utan att jag fått förfrågan om att godkänna…

Istället för GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT är jag nu bokad GOT-ARN-CPH-BER, nästa dag, BER-ARN-GOT, ingen återbetalning av fare difference då det är ett segment mindre.

Tilläggas bör att att sträckan GOT-ARN fortsatt är B737-700.

Jädra hästhandlar fasoner från SAS, bondfångeri i sin ädlaste form, inte en chans att jag kommer gå för att förlänga min Diamond status… OW here I come.
 

airac

Medlem
Lite ifrån temat men för två veckor sedan åkte familjen airac till Amsterdam. Vi hade bokat oss på sk1549 söndag den 3e okt. Inga ändringar, ingen 737, öppet för bokning fram till själva dagen, men två timmar innan avgång ställdes det in. Vi har inte hört ursäkten än, men blev redan nekad downgrade kompensation (Plus till eco på KLM). Svaret från kundtjänst Y är samma klass på ”Dutch airline”. Visst en plus klass hos sas men back of the Boeing hos KLM…

Hemresan var bara snäppet bättre. Så relaterar till känslan ovan att överge saken och bli FB trogen istället…
 
Lite ifrån temat men för två veckor sedan åkte familjen airac till Amsterdam. Vi hade bokat oss på sk1549 söndag den 3e okt. Inga ändringar, ingen 737, öppet för bokning fram till själva dagen, men två timmar innan avgång ställdes det in. Vi har inte hört ursäkten än, men blev redan nekad downgrade kompensation (Plus till eco på KLM). Svaret från kundtjänst Y är samma klass på ”Dutch airline”. Visst en plus klass hos sas men back of the Boeing hos KLM…

Hemresan var bara snäppet bättre. Så relaterar till känslan ovan att överge saken och bli FB trogen istället…
Var glada att ni blev ombokade till KLM och inte enbart hänvisade till nästa SAS-avgång till AMS.
 

nissefalk

Medlem
Helt utan förvarning får jag nu ikväll ett mail från SAS där de ändrat min bokning och utfärdat nya biljetter utan att jag fått förfrågan om att godkänna…

Istället för GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT är jag nu bokad GOT-ARN-CPH-BER, nästa dag, BER-ARN-GOT, ingen återbetalning av fare difference då det är ett segment mindre.

Tilläggas bör att att sträckan GOT-ARN fortsatt är B737-700.

Jädra hästhandlar fasoner från SAS, bondfångeri i sin ädlaste form, inte en chans att jag kommer gå för att förlänga min Diamond status… OW here I come.

Jag fick liknande mail med ombokning men det stod någonstans att man har 15 dagar på sig att godkänna, dvs har man inte hört av sig på 15 dagar så anses man ha godkänt, min hemresa ändrades till en dag tidigare och då fick vi ingen tid på plats.

Fick avboka och alla pengar tillbaka på kortet, var ok för mig men om du måste åka en viss dag så är det ju kass.
 

ptotheg

Medlem
Nu har min SK401 ARN-CPH 9/12 försvunnit från SAS hemsida men inte min bokning. Seatblock på. Finns 4 andra flighter samma morgon än så länge som också funkar med min connection.
 

GOTBound

Medlem
Jag fick liknande mail med ombokning men det stod någonstans att man har 15 dagar på sig att godkänna, dvs har man inte hört av sig på 15 dagar så anses man ha godkänt, min hemresa ändrades till en dag tidigare och då fick vi ingen tid på plats.

Fick avboka och alla pengar tillbaka på kortet, var ok för mig men om du måste åka en viss dag så är det ju kass.
Jag ringde in nu imorse och kunde ändra till GOT-ARN-OSL-BER-OSL-ARN-GOT över dagen. Varför de ändrat till dagen efter när det fanns passande flyg på samma dag kunde de inte förklara.
Att de ändrat på inbound leg och inte outbound där GOT-ARN var B737-700 och inte längre säljbart kunder inte svara på såklart, givetvis fick jag nu en annan GOT-ARN avgång än den med B737-700.

Jag passade på att fråga om min resa dagen efter BER [GOT-ARN] där det nu är B737-700 och avgången inte längre säljs av SAS, men givetvis kunde de inte göra något åt den eftersom den fortfarande är planerad i SAS system. Jag frågade när avbokas den och fick som svar att vanligtvis inom två till en månad innan... resan är i mitten av december. Vi var dock överens jag och operatören att SAS kommer ställa in just den flygningen, alltid något.

EDIT: Den nya bokningen ser lite lustig ut, alla flyg står som utresa och resan är listad som GOT-GOT, spelar iofs ingen roll mer än kuriosa.
16CF51FA-ACA0-4BBC-B80C-3277588DF3C0_4_5005_c.jpeg
 
Last edited:

mha321

Medlem
Förståelse för irritationen, men att deras system inte är förberedda för att någon faktiskt *vill* flyga runt på alla de benen på en och samma dag kan jag faktiskt ha förståelse för, och att automatiken då slår fel. Och de kunde ju faktiskt göra en manuell override.

Det är ju betydligt fler som råkat ut för att en resa med mer eller mindre två hela dagar på en destination istället fått åka hem med vändande plan tack vare ombokning. Så jag kan förstå om man har skruvat på parametrarna för att minska risken för just sådant, även om det blir till nackdel för det fåtal som kör mileage runs.
 

GOTBound

Medlem
Förståelse för irritationen, men att deras system inte är förberedda för att någon faktiskt *vill* flyga runt på alla de benen på en och samma dag kan jag faktiskt ha förståelse för, och att automatiken då slår fel. Och de kunde ju faktiskt göra en manuell override.

Det är ju betydligt fler som råkat ut för att en resa med mer eller mindre två hela dagar på en destination istället fått åka hem med vändande plan tack vare ombokning. Så jag kan förstå om man har skruvat på parametrarna för att minska risken för just sådant, även om det blir till nackdel för det fåtal som kör mileage runs.
Min kritik är i första hand mot att köra en F&F kampanj och sälja resor som företaget enbart några dagar senare mer eller passivt-aggressivt ställer in genom ökända B737-700, om jag kan åka på min segment run eller inte och hur systemet inte är optimerat är sekundärt.

SAS hade bokat om hemresan från BER med en dag trots att det fanns tillgängliga flyg, t.o.m den avgången jag var ursprungligt bokad på, men behöll fortfarande utresan med B737-700.

Original:
GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT

SAS ombokning:
GOT-ARN-CPH-BER [med B737-700] /övernattning/ BER-ARN-GOT

Slutgiltig efter telefonsamtal med SAS:
GOT-ARN-OSL-BER-OSL-ARN-GOT
BER-OSL-ARN-GOT är identisk med originalbokning, här ligger min kritik, varför boka om denna när det är utresan i originalbokningen som fått B737-700 och kommer ställas in och inte tvärt om. Då bokar man om utresan då det finns alternativ, inte behåller den delen som kommer ställas in.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Min kritik är i första hand mot att köra en F&F kampanj och sälja resor som företaget enbart några dagar senare mer eller passivt-aggressivt ställer in genom ökända B737-700, om jag kan åka på min segment run eller inte och hur systemet inte är optimerat är sekundärt.

SAS hade bokat om hemresan från BER med en dag trots att det fanns tillgängliga flyg, t.o.m den avgången jag var ursprungligt bokad på, men behöll fortfarande utresan med B737-700.

Original:
GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT

SAS ombokning:
GOT-ARN-CPH-BER /övernattning/ BER-ARN-GOT

Slutgiltig efter telefonsamtal med SAS:
GOT-ARN-OSL-BER-OSL-ARN-GOT
BER-OSL-ARN-GOT är identisk med originalbokning, här ligger min kritik, varför boka om denna när det är utresan i originalbokningen som fått B737-700 och kommer ställas in då det är denna som inte matchar hemresan och inte tvärt om. Då bokar man om utresan då det finns alternativ, inte behåller den delen som kommer ställas in.

Ah jag tolkade dig som att du hade exakt samma rutt men en annan dag efter ombokningen. Är det helt identiskt så håller jag absolut med, då är det ju extremt fånigt...

Att det är dålig timing mot F&F kan jag hålla med om. Men samtidigt så står nog F&F också för en mycket liten del av de totala bokningarna. Samma argument kan visserligen hållas lot den stora jubileumsrean - även om det var lite mer förvarning där, så var det inte jättemycket och på dem rean var det säkert väldigt mycket fler bokningar.
 

Fredde18

Medlem
Nu har min SK401 ARN-CPH 9/12 försvunnit från SAS hemsida men inte min bokning. Seatblock på. Finns 4 andra flighter samma morgon än så länge som också funkar med min connection.
Har också en bokad 401:a men den 3/11. Än så länge är den fint planlagd med A320! Håller tummarna, även om vi likt dig även har 2-3 andra chanser att komma ner till Köpendanmark för att hinna med vidare byte.
 
Toppen