Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Tongen2

Medlem
SAS har färre A319 än dom har 737-700 kvar.

Om nån har för mycket tid och vill kolla upp detta så kan man ju se om SAS har planerat in fler A319 samtidigt samma tid så att det blir orimligt eller inte. Tex om 5 olika avgångar samma morgon från CPH är med A319 kommer det ju inte gå. SAS har bara haft 4 st A319 som mest.

Jag hade för mycket tid och kollade lite snabbt på sträckan SDL-ARN och från november och framåt är det A319 på alla stickprov jag tog. Innan dess är det A320neo.
Just sträckan SDL-ARN håller jag extra koll på eftersom SAS slutat flyga hit till och med sista april i alla fall, och verkar bli förlängt eftersom det inte går att boka en enda avgång fram till början av augusti, men det finns det inte någon officiell information om ännu. :(
Det har varit nån enstaka avgång med en A319 hit tidigare, men inte sådär frekvent på alla avgångar hit och tillbaka till ARN som det är inlagt nu.
 

Jonas F

Medlem
Precis nyss fick jag ett sms om att jag var ombokad på min hemresa från Visby en söndag i maj från en flight som hade blivit ändrad till 737-700. Den nya flighten är i alla fall planerad med en ATR såhär långt men den går inte att boka på sas.se. Så spännande. Vi får se hur det blir med den flygningen då. Utresan till Visby är fortfarande ändrad till 737-700 också (och är ej bokningsbar) så vad som ska bli med den återstår ju att se också.

Edit: Eller ombokad kanske är fel ord för jag ser nu att det är samma flightnummer. Men tiderna är ändrade med någon timme i alla fall.
 

011430121

Medlem
@KalleSus vet detta bättre än jag, SAS har 4 stycken A319, tror ingen är i trafik just nu, i början av pandemin stod ett par uppställda på ARN.
Tror att några hade ARN som bas ARN, gick på några inrikes linjer blandannat.

@KalleSus vet nu när den sista 737-700 är planerad att tas ur trafik?
 

KalleSus

Medlem
@KalleSus vet detta bättre än jag, SAS har 4 stycken A319, tror ingen är i trafik just nu, i början av pandemin stod ett par uppställda på ARN.
Tror att några hade ARN som bas ARN, gick på några inrikes linjer blandannat.

@KalleSus vet nu när den sista 737-700 är planerad att tas ur trafik?
SAS har 4 st Airbus 319 och alla 4 befinner sig i Spanien. 2 är uppställda i Madrid och 2 i Castellón.
De kan säkert komma i trafik till sommaren på vissa linjer om behov finns. Huruvida de används som "dummytyp" i tidtabellsplaneringen är för mig okänt, men jag har börjat ana ett visst mönster. Kanske sätter mig ner och försöker mig på en koll på diverse destinationer, om jag känner mig sysslolös ;)
Vad gäller sista 737-700 är jag osäker. Har man inte sagt att sista 737 ska utfasas under 2023 - eller har det ändrats i och med nedgången i flygtrafiken? Om 2023 fortfarande gäller har jag ingen aning om fördelningen 700/800 vad gäller utfasning.
 

MTheC

Medlem
Hoppas verkligen inte det är så att A319 är det nya 737-700. Har 4 flygningar till Lissabon och där har de alla ändrats till A319 men hoppas att det bara är så att man tänker flyga med A319 istället. De avgångarna säljs fortfarande och har inte mittplatserna blockade så känns ju som det finns hopp för dem.
 

MajaKlara

Medlem
Maken pratade med SAS kundtjänst tidigare i veckan med anledning av att flighter ARN-VAA i juli blivit ändrade till 737-700 och att det inte går att boka flyg till VAA i nuläget. Fick mer eller mindre bekräftat att flygen skulle ställas in och personen han talade med sa uttryckligen att det var ”ett fulspel” från SAS sida.
 

KalleSus

Medlem
Jag kände mig plötsligt sysslolös.....
Jag valde en onsdag i juli, helt på måfå (7/7). Sen kollade jag igenom ett antal avgångar från Stockholm och Köpenhamn avseende flygplanstyp. Resultatet av denna, helt ovetenskapliga undersökning är intressant.
Denna onsdag planerar SAS att flyga 5 morgonavgångar från Köpenhamn med Airbus 319 och 3 morgonavgångar från Stockholm.
Sen förväntas en lunchflygning Stockholm - Kalmar utföras av 319 - och avslutningsvis 1 kvällsflygning från Köpenhamn och 3 kvällsflygningar från Stockholm.
Det kommer att krävas minst 8 maskiner om denna ekvation ska gå ihop.
Men, jag tycker inte man kan dra alltför förhastade slutsatser av detta resultat.
Troligen använder SAS den här flygplanstypen som ett planeringsverktyg - nån stans mitt emellan en 320 och en Bombardier. Sen får bokningsläget avgöra om man ska växla upp eller ner, ligga kvar - eller i värsta fall ställa in.
På samma sätt har ju 737-700 använts genom åren och inte ursprungligen enbart som en markör för något som man inte avser flyga.
 
Maken pratade med SAS kundtjänst tidigare i veckan med anledning av att flighter ARN-VAA i juli blivit ändrade till 737-700 och att det inte går att boka flyg till VAA i nuläget. Fick mer eller mindre bekräftat att flygen skulle ställas in och personen han talade med sa uttryckligen att det var ”ett fulspel” från SAS sida.
Det hade man velat ha inspelat
Jag kände mig plötsligt sysslolös.....
Jag valde en onsdag i juli, helt på måfå (7/7). Sen kollade jag igenom ett antal avgångar från Stockholm och Köpenhamn avseende flygplanstyp. Resultatet av denna, helt ovetenskapliga undersökning är intressant.
Denna onsdag planerar SAS att flyga 5 morgonavgångar från Köpenhamn med Airbus 319 och 3 morgonavgångar från Stockholm.
Sen förväntas en lunchflygning Stockholm - Kalmar utföras av 319 - och avslutningsvis 1 kvällsflygning från Köpenhamn och 3 kvällsflygningar från Stockholm.
Det kommer att krävas minst 8 maskiner om denna ekvation ska gå ihop.
Men, jag tycker inte man kan dra alltför förhastade slutsatser av detta resultat.
Troligen använder SAS den här flygplanstypen som ett planeringsverktyg - nån stans mitt emellan en 320 och en Bombardier. Sen får bokningsläget avgöra om man ska växla upp eller ner, ligga kvar - eller i värsta fall ställa in.
På samma sätt har ju 737-700 använts genom åren och inte ursprungligen enbart som en markör för något som man inte avser flyga.
Snyggt kollat!
SAS borde rimligtvis använda A320neo som planeringsverktyg eftersom de flesta avgångarna kommer bli med den flygplanstypen nu.
 
Toppen