Jag håller med dig
@Dr. Miles! Många av reaktionerna efter förändringarna känns ganska överdrivna, och jag tror knappast att ett byte till Miles&More kommer att göra saker bättre. Hur var det egentligen förr när man bara fick 25% på Economy biljetter och Business/Economy Extra kostade 6000kr och uppåt? De flesta lyckades få EBG på segment, vilket jag tror kommer att bli fallet numera igen. Och likaså är det till en fördel då priset på biljetterna har sjunkt rejält. För 3 år sedan hade SAS inga 399kr biljetter till Europa, medan det idag erbjuds till de flesta större Europeiska städer. Det känns med andra ord rimligt att man tjänar färre poäng för billigare biljetter.
Priserna idag är anpassade till 2014 och hur marknaden ser ut. Idag har vi Norwegian med sina nya plan och WiFi ombord samt halva biljettpriserna av vad har SAS att erbjuda. I ärlighetens namn så känner jag att mitt EBD-kort är helt värdelöst. Sedan starten med EBD har jag EN gång fått EN flaska vatten gratis när jag flög privat i economy. Nu med nya amex-kortet så lockas det med 20k poäng (bas EB som inte går att använda?!) men de är helt meningslösa då poängintjäningen enligt artikeln blir helt orimlig..
SAS har ingenting i sin produktportfölj värt att kalla premium. Om vi skulle jämföra LHs C-klass gentemot SAS så slår Lufthansa Sas med hästlängder? Eller är det helt enkelt så att alla andra bolag i Star Alliance har anmärkningsvärt bättre service samt produkter? Enligt mina erfarenheter är svaret ja.
Fast Track är meningslöst 9 av 10 gånger man använder de då det alltid är kö, så vad är poängen?
När det är boarding så är det ingen av marknvärdinnorna som upprätthåller att EBG/EBD "prioritets boardning?" ska ha företräde på planet. Jag poängterade detta en gång och fick till svar ”Jag är väl ingen polis heller” (konstigt att det funkar för andra företag). Att jag har tjänat in att bli EBD för att få åtnjuta förmånerna detta ska medföra känns relativt värdelöst när man får det bemötandet av så kallad servicepersonal. Vad är syftet med att uppnå en viss status om man inte får de förmåner och service som utlovats?
Loungerna är långt ifrån att hålla måttet likaså, likadant där, alltid fullsmockat med folk och ingen håller ordningen. Kaffemaskiner är ur funktion, mackorna är slut, pålägget ser ut att ha legat där i en vecka.
Jurassic Airlines
För att inte glömma, vad kommer bonusresorna att kosta med nya poängsystemet? Kommer det att kosta varje resenär 40k till USA i economy med nya poängintjäningssystemet? Det vill säga, ska det kosta x1 guldkort att köpa en resa i economy till USA?
Tyvärr kommer jag nog byta till Norwegian nu efter snart 10år som EBG och EBD sedan EB 2.0.
Gör om gör rätt SAS kommer förlora på detta. Som vanligt är det en Excel -nisse som har en "ide" men i praktiken faller det, då den personen aldrig träffat en resenär.