Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

Funkar det ens att komma ut via WiFiet?? Har provat fem-sex gånger, utan framgång. Förmodligen för det hunnit bli för tjockt.

För egen del blir SAS intressant i dessa jämförelser när det kommer till bagage.. Särskilt då jag ofta reser med specialbagage och då är det skönt att slippa betala för den (också) tack vare status.

För att inte prata om vad som händer när något går snett med en DY flygning...

För att inte prata om vad som händer när något går snett med en DY flygning...

Linjenätet genom Star Alliance som är SAS fördel inom Europa.....om något går fel. Du kommer då, möjligtivs, hem snabbare. När det gäller felaktig hantering har de följt nämndernas beslut i ungefär samma grad som SAS. Den interkontinentala satsningen är ju däremot ett skämt av stora mått.

Jag gillar trots det inte Norwegian - jag kan inte sätta fingret på vad det är. Flugit bolaget utan att fel uppstått, men har ändå valt SAS före.

Sedan finns det bolag jag väljer före båda dessa alternativ. När det inte är inrikesflyg det handlar om har jag svårt att motivera ett skandinaviskt val varken på pris eller service - skulle vara stöttning av inhemska bolag då..

Om SAS säger att det är rea i Go så går jag in på SAS.se för att kolla priserna i priskalendern och få en överiskt av rean. Jag sitter inte på andra sajter och skriver matematiska formler för att få priser i Plus för att få en översikt på rean i Go.

Det spelar ingen roll om det kostar 2200 i Go eller 2300 i Plus för en enkel resa till Spanien. Jag kommer inte boka SAS till dessa priser.

* Norwegian har bonusprogram
* Norwegian erbjuder avbokningsbara biljetter
* Jag skiter i fast track, kön är typ lika lång
* Kommer inte betala 100% mer för att få tillgång till lounge, åker hellre 2 gånger. Jag hinner ändå aldrig besöka loungen. Om det krisar har jag Priority Pass.
* Valde SAS innan p.g.a. poängen. Nu blir det Norwegian tack vare WiFi.

Jag föredrar WiFi framför fast track, 365 dagar om året.

Det är precis detta som är charmen med loyalitetsprogram. Som du beskriver det är status lågt prioriterat i förhållande till pris. För en stor del av oss andra här på BC så är Fast Track och lounge tillgång en avgörande faktor för att resandet skall vara mer tillfredsställande än att bara transportera sin bakdel från A till B. Jag har full respekt för dina val men du bör förstå att dessa "perks" som kommer med status alternativ betala dubbla priset för att resa bekvämare är av yttersta vikt för majoriteten på BC.

Jag håller med dig @Dr. Miles! Många av reaktionerna efter förändringarna känns ganska överdrivna, och jag tror knappast att ett byte till Miles&More kommer att göra saker bättre. Hur var det egentligen förr när man bara fick 25% på Economy biljetter och Business/Economy Extra kostade 6000kr och uppåt? De flesta lyckades få EBG på segment, vilket jag tror kommer att bli fallet numera igen. Och likaså är det till en fördel då priset på biljetterna har sjunkt rejält. För 3 år sedan hade SAS inga 399kr biljetter till Europa, medan det idag erbjuds till de flesta större Europeiska städer. Det känns med andra ord rimligt att man tjänar färre poäng för billigare biljetter.

Priserna idag är anpassade till 2014 och hur marknaden ser ut. Idag har vi Norwegian med sina nya plan och WiFi ombord samt halva biljettpriserna av vad har SAS att erbjuda. I ärlighetens namn så känner jag att mitt EBD-kort är helt värdelöst. Sedan starten med EBD har jag EN gång fått EN flaska vatten gratis när jag flög privat i economy. Nu med nya amex-kortet så lockas det med 20k poäng (bas EB som inte går att använda?!) men de är helt meningslösa då poängintjäningen enligt artikeln blir helt orimlig..
SAS har ingenting i sin produktportfölj värt att kalla premium. Om vi skulle jämföra LHs C-klass gentemot SAS så slår Lufthansa Sas med hästlängder? Eller är det helt enkelt så att alla andra bolag i Star Alliance har anmärkningsvärt bättre service samt produkter? Enligt mina erfarenheter är svaret ja.
Fast Track är meningslöst 9 av 10 gånger man använder de då det alltid är kö, så vad är poängen?
När det är boarding så är det ingen av marknvärdinnorna som upprätthåller att EBG/EBD "prioritets boardning?" ska ha företräde på planet. Jag poängterade detta en gång och fick till svar ”Jag är väl ingen polis heller” (konstigt att det funkar för andra företag). Att jag har tjänat in att bli EBD för att få åtnjuta förmånerna detta ska medföra känns relativt värdelöst när man får det bemötandet av så kallad servicepersonal. Vad är syftet med att uppnå en viss status om man inte får de förmåner och service som utlovats?
Loungerna är långt ifrån att hålla måttet likaså, likadant där, alltid fullsmockat med folk och ingen håller ordningen. Kaffemaskiner är ur funktion, mackorna är slut, pålägget ser ut att ha legat där i en vecka.
Jurassic Airlines

För att inte glömma, vad kommer bonusresorna att kosta med nya poängsystemet? Kommer det att kosta varje resenär 40k till USA i economy med nya poängintjäningssystemet? Det vill säga, ska det kosta x1 guldkort att köpa en resa i economy till USA?

Tyvärr kommer jag nog byta till Norwegian nu efter snart 10år som EBG och EBD sedan EB 2.0.
Gör om gör rätt SAS kommer förlora på detta. Som vanligt är det en Excel -nisse som har en "ide" men i praktiken faller det, då den personen aldrig träffat en resenär.

Jag undrar över följande kommentar från Nils:
De nya intjäningsreglerna släpptes den 27 november 2014 och börjar gälla den 1 januari 2015. Vi frågar vad som gäller för de som bokat innan den 27 november för resa under 2015.

- För de som hamnat i denna situation går de bra att kontakta EuroBonus via kontaktformuläret på SAS webbsida så försöker vi lösa detta. Detsamma gäller för de som har ett kvalificeringsår som hamnat i någon gråzon, då går det också bra att fylla i kontaktformuläret så gör vi en bedömning av varje enskilt fall, avslutar Nils.

Innebär det att jag kommer att få enligt gamla poängsystemet på min Plusresa till Las Palmas & min Business till New York nästa år om jag mailar Eurobonus? Det blir ju väldigt många att kompensera i så fall...

Detta kommer garanterat att bli krångligt men den enklaste vägen verkar vara Customer Service samt att få skriftligt svar. Dock otydligt med generell kontakt så användes denna med framgång...Kontakta Customer Care - SAS

Jag har på ett sätt förståelse för ändringen, trots att jag som marknadsförare kan tycka att de borde jobba mer långsiktigt än att hela tiden göra om poängintjäningssatserna. Däremot tycker jag att det är riktigt dåligt att förändringarna gäller oss som redan tidigt bokat resor nästa år. Chattade precis med Customer Service som kommenterade:

"Poängkraven för att uppnå guld sänks i samband med ändringarna i intjäning av poäng.
Resor som man företar efter dom nya reglerna tas i bruk kommer gå efter dom nya reglerna."

Man borde rimligtvis få det man betalt för. Eller så får de väl erbjuda återbetalning.

Jag har på ett sätt förståelse för ändringen, trots att jag som marknadsförare kan tycka att de borde jobba mer långsiktigt än att hela tiden göra om poängintjäningssatserna. Däremot tycker jag att det är riktigt dåligt att förändringarna gäller oss som redan tidigt bokat resor nästa år. Chattade precis med Customer Service som kommenterade:

"Poängkraven för att uppnå guld sänks i samband med ändringarna i intjäning av poäng.
Resor som man företar efter dom nya reglerna tas i bruk kommer gå efter dom nya reglerna."

Man borde rimligtvis få det man betalt för. Eller så får de väl erbjuda återbetalning.

Så hur sker konverteringen? Nä ser ingen anledning att fortsätta stödja SAS, för det är just ett form av bistånd känns det som. BA täcker nästan alla mina vanligaste resor, så har inget problem med att byta till dem. Och inom norden Norwegian. "yay WiFi" såååå 2010....

Så hur sker konverteringen? Nä ser ingen anledning att fortsätta stödja SAS, för det är just ett form av bistånd känns det som. BA täcker nästan alla mina vanligaste resor, så har inget problem med att byta till dem. Och inom norden Norwegian. "yay WiFi" såååå 2010....

Jag frågade vad jag förvänta mig för utdelning men det visste de inte. Något säger mig att de går ned på 25% för billiga Eco, 50% för resten, 100% för Plus och 200% för C. Alltså, tillbaka i den smått absurda situation som rådde för när man tjänade mer poäng för att flyga med andra bolag i Eco än man gjorde hos SAS...

Toppen