Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

Jacob

Medlem
Off topic: @Jacob "332 lounger på 125 flygplatser i 59 länder besökta med hjälp av 91 flygbolag och 373 flygrutter..." Hur har man koll på det? Rest en hel del genom åren men jag har noll koll ;)
Jag gjorde en seriös genomräkning för något halvår sedan och plussar bara på nu när det kommer något nytt.
 

Jacob

Medlem
Vill också lägga till att jag håller med om att BC i många tillfällen påminner om en sponsrad info-kanal. Sista gången jag reagerade på det var när ni skrev en mycket okritisk review av SAS nya Plus longhaul-stolar.

Speciellet när ni kommenterar på kritiska kommentarer.
Vi har aldrig skrivit någon review på SAS nya Plus longhaul-stolar. Vi har överhuvudtaget aldrig sett dessa i verkligheten och då blir det väldigt svårt att ge ett omdöme. Det enda som finns är en nyhetsartikel som skrevs i samband med att bilderna släpptes. Är det möjligtvis den du tyckte saknade kritik? Det är väldigt svårt att kritisera en ny stol enbart baserat på dataanimerade bilder och ett kort informationsblad, utan uppfattning om komfort och upplevelse.

Jag tror att det till viss del handlar om felaktiga förväntningar. Vi är i högsta grad opartiska och går inte någons ärenden. I de tester som publiceras finns alltid såväl positiva som negativa åsikter. I testet som nyligen publicerades av Lufthansas nya premium economy kan du som exempel läsa kommentarer om att stolen gick att fälla för långt (vilket gjorde det väl trångt för de bakom) och att det var för lite mat.

Däremot rent praktiskt är vi fortfarande bara två personer som jobbar med BusinessClass på heltid. Vi har varken tid, resurser eller alltid kunskap att ta ställning i alla frågor och då gör vi inte det. Då fokuserar vi istället på nyhetsartiklar där vi är sakliga och försöker reda ut vad som gäller och nyttja de kontakter vi har för att få svar på praktiska frågor som är svåra för våra medlemmar att få svar på via de normala kanalerna, något som brukar vara mycket uppskattat. Ett mycket aktivt forum innebär också att det ibland finns en poäng att låta våra egna åsikter vara för att istället låta våra medlemmar bilda sin egen uppfattning och skapa opinionsbildning.

BusinessClass är ett unikt koncept som inte liknade något annat när vi startade för fyra år sedan. Några personer kommer hit enbart för att läsa redaktionellt material, några för att diskutera i forumet, några för att leta deals eller information och några för att se om vi kan hjälpa till med kontaktvägar in i reseindustrin. Av erfarenhet har alla sin egen syn på vad BusinessClass är medan vi som driver sidan måste försöka finna en balans.

Det jag främst läser av i dina kommentarer är att det tydligare skulle behöva definieras vad som är vad - vad som är tester med egna åsikter, vad som är nyheter med ren fakta och vad som i grund är förklaringar på frågor/diskussionsämnen i forumet som vi tagit vidare, som vi ofta av praktiska skäl skriver som artiklar för att det ska vara enklare att hitta. Själv skulle jag för övrigt tycka det var kul med någon krönika/ledare per vecka med lite åsikter, men det finns ingen tid till som det ser ut just nu.
 

Dr. Miles

Expert
Ett exempel, 1 miljon rean som kom för ca 1 månad sedan, så här såg det ut Stockholm - Alicante i April 2015 bara timmar efter att rean släpptes

2w699vd.png


SAS vill under en rea ha 1500-2200 kr för en enkel biljett i Go, under lågsäsong, som bokas 6-7 månader i förväg. April var för övrigt ingen speciell månad utan det ser i stort sett likadant ut alla månader, mars och maj hade ett antal biljetter för 3600 kr enkel. Och anledningen till att SAS kan hålla denna prisnivå är att planen har gått fullsatta. Så jag köper inte snacket om att yilden har rasat. Sorry Nils, det är rent skitsnack!

Alicante är en destination där flygtiden är ca 4 timmar. Det är ganska lång tid. För mig är WiFi en väldigt viktigt produkt i sammanhanget. Poängen har varit detta ENDA som har lockat mer och varit anledningen till att jag valt SAS. Men att betala 4-5000 kr t/r i GO utan WiFi, utan mat för att få 3000 poäng finns inte på min radar. Jag och många andra kommer att välja Norwegian eller kanske Ryanair från och med nu. Det är först nu yielden kommer vända ner för SAS.
Det handlar om dålig sökningsmetod. Varför ska du kolla SAS Go när det finns bättre priser i SAS Plus? Eller gör du detta avsiktligt?

Screenshot20141130_1.png


Departing from: ARN
sk+ / f bc=a

Destination: ALC
sk+ / f bc=a

Length of stay: 5-12 days​

Sedan undrar jag över hur vissa personer resonerar när de skriver att välja Norwegian eller Ryanair framöver före SAS när vi inte längre får lika många poäng som vi har fått tidigare.
Jag har full förståelse för att många blir upprörda över dessa försämringar och även förstår att de vill byta till andra flygbolag t ex som Lufthansa, Air France, British Airways eller till andra bonusprogram, men jag förstår inte byte till LCC? :confused: Då får man noll poäng/mile till bonusprogram hos något av tre alliansers medlemsflygbolag.

Vill man hellre ha noll poäng än mindre poäng?

Fördel med SAS Plus jämfört med att åka med LCC är:
  • Helt återbetalningsbar och ombokningsbar
  • Fri mat/dryck ombord
  • Tillgång till lounge & fast track
  • Några poäng/miles till Star Alliance medlemsflygbolags bonusprogram
Så hur sjutton kan man välja LCC före SAS Plus om det var ungefär samma prisnivå?
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Jag håller med dig @Dr. Miles! Många av reaktionerna efter förändringarna känns ganska överdrivna, och jag tror knappast att ett byte till Miles&More kommer att göra saker bättre. Hur var det egentligen förr när man bara fick 25% på Economy biljetter och Business/Economy Extra kostade 6000kr och uppåt? De flesta lyckades få EBG på segment, vilket jag tror kommer att bli fallet numera igen. Och likaså är det till en fördel då priset på biljetterna har sjunkt rejält. För 3 år sedan hade SAS inga 399kr biljetter till Europa, medan det idag erbjuds till de flesta större Europeiska städer. Det känns med andra ord rimligt att man tjänar färre poäng för billigare biljetter.
 
[*]Helt återbetalningsbar och ombokningsbar
[*]Fri mat/dryck ombord
[*]Tillgång till lounge & fast track
[*]Några poäng/miles till Star Alliance medlemsflygbolags bonusprogram
[/LIST]
Så hur sjutton kan man välja LCC före SAS Plus om det var ungefär samma prisnivå?


Kan bara svara för egen del, jag har varit medlem i SAS Eurobonus sedan 1994 (EBS/EBG de flesta år).
SAS (eller Star Alliance) har i alla år varit mitt naturliga första val och jag ofta betalat några hundralappar för detta på varje resa eller kanske en tusenlapp på IC.
Nu reser jag mest inrikes i Norge varje vecka, ca 2/3-delar SAS og 1/3-del Norwegian (DY).
Först av allt, med de avtal min arbetsgivare/resebyrå har, så har SAS Go "ungefär samma prisnivå" som Norwegian Low Fare, om jag bokar en vecka eller längre i förväg. Halverat antall poäng på billiga SAS Go från 1/1 2015, vill göra SAS betydligt mindre attraktivt.
Några dagar innan avgång, har Norwegian Full Flex "ungefär samma prisnivå" som SAS Go.
SAS Plus är några dagar innan avgång ca 50% dyrare än DY Full Flex.

För att svara på dina kommentarer
* Norwegian, Full flex biljetter är återbetalningsbara och ombokningsbara
* Förutom frukosten i SAS Plus, så är det ingen "mat" som serveras inrikes i Norge bara "snacks" som muffins och Wasa Knäckebröd med valfri dryck
* DY Full Flex ger fast track. SAS inrikesloungen på OSL kommer jag att sakna några gånger om året, men oftast så kommer jag till gate få minuter före boarding.
* I flera år brydde jag mig inte om DY CashPoints, men 20% på baspriset på en DY Full Flex ger ca 200 kr i CashPoints, jämfört med 500 EB för en GO biljett till samma pris.

CashPoints är ju inte jättespännande, men helt OK för resor i Norden/Europa.

Jag kommer fortfarande att resa med SAS när tid och pris är rätt, men med mindre EB-intjäning så blir inte SAS självklara första valet längre.
Jag har respekt för att SAS gör sina prioriteringar och val, jag gör mina.
Gänget på BusinessClass kommer jag fortfarande att följa med stort interesse och kanske blir det något annat guldkort baserat på en Dr. Miles deal i business...
 

011430121

Medlem
Jag tror inte SAS gör denna förändring för att reta kunderna, detta är en del i SAS sparplan, vet inte vad den senaste sparplanen kallas.
Om jag inte missminner mig så var EuroBonus till salu för två år sedan i samband med de " nära konkursen dagarna"
Man klädde bruden för att göra henne attraktivare, men sedan hände något på vägen och man beslöt att behålla henne.

Måste säga att man inte har behövat vara professor i ekonomi för att förstå att detta inte varit hållbart med alla dessa förmåner och erbjudande som EBG och EBD ger.
Undrar vad ett besök hos te.x LH lounch kostar.
En person som har tilldelas ett EBG från en vän som har kvalificerat sig till EBD, kanske gör tre flygningar med*A i Eco ingen av dessa är med SAS, personen utnyttjar lounger och om jag förstår det hela så är det SAS som står för kostnaden, jag kan ha fel.

Det här med att få ge bort EBG kort har jag tyckt varit korkat redan från början.
Här på forumet förekommer det till och med handel med EBG status.
Sedan tycker jag att plusbiljetter i regel är för billiga, med tanke på de förmåner du får på flygplatsen innan resan, Fast Track, Lounger, Pre Boarding (när det funkar) om bord servicen med fritt ur Meny Kortet.
 

fly4fun

Medlem
Det handlar om dålig sökningsmetod. Varför ska du kolla SAS Go när det finns bättre priser i SAS Plus? Eller gör du detta avsiktligt?

Om SAS säger att det är rea i Go så går jag in på SAS.se för att kolla priserna i priskalendern och få en överiskt av rean. Jag sitter inte på andra sajter och skriver matematiska formler för att få priser i Plus för att få en översikt på rean i Go.

Det spelar ingen roll om det kostar 2200 i Go eller 2300 i Plus för en enkel resa till Spanien. Jag kommer inte boka SAS till dessa priser.

* Norwegian har bonusprogram
* Norwegian erbjuder avbokningsbara biljetter
* Jag skiter i fast track, kön är typ lika lång
* Kommer inte betala 100% mer för att få tillgång till lounge, åker hellre 2 gånger. Jag hinner ändå aldrig besöka loungen. Om det krisar har jag Priority Pass.
* Valde SAS innan p.g.a. poängen. Nu blir det Norwegian tack vare WiFi.

Jag föredrar WiFi framför fast track, 365 dagar om året.
 
Last edited:

Hughes

Medlem
Om SAS säger att det är rea i Go så går jag in på SAS.se för att kolla priserna i priskalendern och få en överiskt av rean. Jag sitter inte på andra sajter och skriver matematiska formler för att få priser i Plus för att få en översikt på rean i Go.

Det spelar ingen roll om det kostar 2200 i Go eller 2300 i Plus för en enkel resa till Spanien. Jag kommer inte boka SAS till dessa priser.

* Norwegian har bonusprogram
* Norwegian erbjuder avbokningsbara biljetter
* Jag skiter i fast track, kön är typ lika lång
* Kommer inte betala 100% mer för att få tillgång till lounge, åker hellre 2 gånger. Jag hinner ändå aldrig besöka loungen. Om det krisar har jag Priority Pass.
* Valde SAS innan p.g.a. poängen. Nu blir det Norwegian tack vare WiFi.

Jag föredrar WiFi framför fast track, 365 dagar om året.

Funkar det ens att komma ut via WiFiet?? Har provat fem-sex gånger, utan framgång. Förmodligen för det hunnit bli för tjockt.

För egen del blir SAS intressant i dessa jämförelser när det kommer till bagage.. Särskilt då jag ofta reser med specialbagage och då är det skönt att slippa betala för den (också) tack vare status.
 
Toppen