Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Eller så leker de med 15000 personers inkomst och fortsatta liv? Då en av oss två i min familj är beroende av det så är det inte speciellt kul. Speciellt när de för talan för de antal tusen som inte vill ha något med facket att göra. Det är inte ok inte i närheten.

Jo, men större delen av de 15 000 personerna råkar ju vara medlemmar i facket. Att vara medlem betyder att man valt att låta facket föra ens talan.

Men personligen tycker jag att de borde skriva på omedelbart. Förstår självklart att det måste vara hemskt att vara sitta i den här sitsen.

Last edited:
Bara av nyfikenhet; var sjutton ordnar man fram 12 st 737 på wetlease bara sådär? Jag tycker det låter lite skumt om det bara står en massa 737:eek:r med besättning och väntar på uppdrag...

RyanAir har ju 40st B738:eek:r på marken under vinter säsongen men det är ju en halv absurd gissning av mig att Mavia skulle kunnat komma åt dessa plan.

RyanAir har ju 40st B738:eek:r på marken under vinter säsongen men det är ju en halv absurd gissning av mig att Mavia skulle kunnat komma åt dessa plan.

Mer troligt är att det handlar om någon variant av Moldova Regional Airlines eller liknande kvalitetsstämplar.

Hoppas nu inte Moldova Regional Airlines finns och är bra men poängen framgår nog ändå.

Det framgår väl inte att Malmö Aviation leasat 737-800? Eller så leasar de 737-600 då leasingbolaget har en kund som går lite knackigt...

Hur mycket gnällde två av dina familjemedlemmar när facket fick upp lönerna/förmånerna/arbetstiderna?

Min flickvän har jobbat 1år så inte alls. Hon är på ingångslönen som månadsanställd. Hon är inte anledningen eller henns kollegor i samma ålder. Tror att folk behöver få en liten koll över hur det är uppbyggt. De som blev anställda nyligen (läs: 1år tillbaka eller 2004 innan rent sagt) har inga fantasi löner.

Jo, men större delen av de 15 000 personerna råkar ju vara medlemmar i facket. Att vara medlem betyder att man valt att låta facket föra ens talan.

Men personligen tycker jag att de borde skriva på omedelbart. Förstår självklart att det måste vara hemskt att vara sitta i den här sitsen.

Nja faktiskt inte, i Sverige är det inte speciellt många som är tex medlemmar i Unionen.
Läser man tex på den "låsta" SAS siten på facebook så är det ett ytterst fåtal personer som tycker "lönesäkningar jovisst men inte så här mycket" skulle säga att 99% är på Richards sida. "rädda jobben dvs"

Last edited:
Eller så leker de med 15000 personers inkomst och fortsatta liv? Då en av oss två i min familj är beroende av det så är det inte speciellt kul. Speciellt när de för talan för de antal tusen som inte vill ha något med facket att göra. Det är inte ok inte i närheten.

Vi får inte glömma alla andra som är involverade på SAS verksamheten t.ex. städbolag som sköter städningen av flygplan, catering, olika fraktbolag osv. Min gissning är att det värsta scenariot kommer att påverka upp till 50.000 personers inkomst och daglig liv... «Det är inte över förran den feta damen sjunger»

Är det möjligt att SAS ledning och styrelse redan från början har planerat för en konkurs?
Kan SAS Scandinavians konkursbo hyra ut flygplan med besättnngar på "wetlease" till ex Blue1?

Är det möjligt att SAS ledning och styrelse redan från början har planerat för en konkurs?
Kan SAS Scandinavians konkursbo hyra ut flygplan med besättnngar till ex Blue1?

Det är väl vad man kan misstänka men vi vet inte. Det beror antagligen lite på hur en planerad konkurs slår. På Flyprat har det frågats om vem som står på flygplanen, Eurobonus osv. Ligger bara själva flygverksamheten på "airline" och allt annat på "Group" är det förmodligen rätt lätt. Andra varianter kan vara betydligt svårare. Vad händer tex med slots eller flygplanen om "airline" kontrollerar dem?

Toppen