Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Viking, nej jag jobbar inte på SAS, utan är bara en mkt trogen SAS kund som känner starkt för den fantastiska personalen som jobbar på med oss resenärer. Lider med dem och pratat med flera flygvärdinnor i veckan på olika flyg och alla som jag har pratat med vill att facket går med på SAS krav, trots att de får så mycket sämre villkor.

10% lönesänkning + 15% ökad produktivitet var SAS krav, har jag läst någonstans.

10% äpplen + 15% bananer ger inte 25% större risskörd.

Räknar man på det visar det sig att det motsvarar en lönesänkning på drygt 22,7%. Om SAS nu krävt 25%, så är det rätt fult att försöka bluffa på det här sättet. De vill ju uppenbarligen att folk ska lägga ihop procentsatserna och tro att de uppfyller kravet för att kunna snyfta i media om hur onda SAS ledning är...

Det förstår jag. De flesta vill ju garanterat undvika att få uppleva regeringens "arbetslinje" och 18000 kr akassa + borttaget jobbskatteavdrag.
Jag lider med "fotfolket" som haft kundkontakten i luft och på marken. Idag måste ha varit en tung dag att arbeta på SK...

Det förstår jag. De flesta vill ju garanterat undvika att få uppleva regeringens "arbetslinje" och 18000 kr akassa + borttaget jobbskatteavdrag.
Jag lider med "fotfolket" som haft kundkontakten i luft och på marken. Idag måste ha varit en tung dag att arbeta på SK...
Du kan inte sluta referera till denna "arbetslinje" i var och vartannat inlägg? SAS-anställda har större skyddsnät än 99% av alla människor i världen.

Sluta vara så blödig. Lev i verkligheten. Det är tråkigt att folk eventuellt förlorar sina jobb. Men det gör inte inte mindre tråkigt att min familj förlorar resor och poäng värda en bra bit över 100 000 kr.

Inte blödig, känner bara sympati med dem, men bevisligen verkar det inte vara ditt starkaste personlighetsdrag.

Jag har sympati för de som inte har mat i magen. Inte överbetald SAS-personal som bor i ett land med sociala skyddsnät. Ingen är immun. Ingen sitter säkert. Inte jag heller. Men SAS-anställda har i mina ögon ingen rätt att gnälla.

Apples and oranges.

Toppen