Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zissou

Medlem
Är det någon på plats i Hong Kong som kan berätta hur mycket som är stängt just nu pga detta? Har restauranger och barer öppet som vanligt?
 
D

Deleted member 30163

Guest
EU har beredskap att evakuera medborgare.
Njae. Då vi inte har egen kapacitet är vi beroende att att någon annan så att säga "står för notan". Vi kan ju inte charta ett plan för 500 personer och ta hem 10. (Fast vid utvisningar går det visst bra)

Just nu gäller det bara Hubei, vilket är enda delen som faktiskt är i karaktär och där våra svenskar befinner sig i undantagstillstånd och kan inte röra sig.

För alla andra handlar det om att bli ombokad, som vanligt är det ju bra att ha en försäkring eller liknande, jag vet inte om man anser detta är force majeure men eftersom UN har eskalerat detta så kan man ju kanske resonera så? Att få sin resa återbetald hjälper ju inte direkt om man vill hem ..
 
D

Deleted member 30163

Guest
In addition, we are implementing non-touch temperature screenings for all passengers embarking in Hong Kong
Det där är ju bra och har ju funnits på flygplaster i flera år, bland annat Singapore och Hong Kong.
 

Canadien

Medlem
Det där är ju bra och har ju funnits på flygplaster i flera år, bland annat Singapore och Hong Kong.
Det är ju dock inte speciellt effektivt om man smittar redan som feberfri, eller är tidigt i sjukdomsfasen. Det hade ju t ex inte stoppat det svenska fallet i Linköping även om vi haft dylik scanning på Arlanda eftersom personen var symtomfri tills för någon dag sedan. Mest av allt ett spel för gallerierna skulle jag säga.
 
Jag förstår inte vad FN (UN) har med saken att göra? Utveckla gärna!

WHO är en underorganisation till FN.
World Health Organization - Wikipedia

Vet inte om det skrivits här innan men Singapore säger nu att man inte släpper in resenärer som senaste 14 dagarna har varit i Kina;

MOH | News Highlights


Jag är (lite egoistiskt kanske) inte särskilt orolig för själva smittan, men det känns som att alla restriktioner kan sätta käppar i hjulet för vår planerade resa i början av mars (Shanghai-Thailand-Singapore).
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det är ju dock inte speciellt effektivt om man smittar redan som feberfri, eller är tidigt i sjukdomsfasen. Det hade ju t ex inte stoppat det svenska fallet i Linköping även om vi haft dylik scanning på Arlanda eftersom personen var symtomfri tills för någon dag sedan. Mest av allt ett spel för gallerierna skulle jag säga.

Det håller jag helt klart med om, vilket naturligtvis gör detta farligare.
Känner inte till något fall i Linköping.
Om du menar fallet i Norrköping så har ju personen i fråga besökt Wuhanområdet.

Det är några saker som är konstiga med fallet, eftersom (enligt källor som ingen kan bekräfta) hen inte hade hög feber den 24e. Men det har varit karantän i mer än två veckor i Hubei regionen, så hur personen i fråga lyckades ta sig till Sverige är ju oklart. Om vi leker med tanken att det var mer än två veckor sedan hen blev infekterad av viruset, och att det i hens fall resulterade i feber då hade ett motsvarande system på Arlanda varit bra.

Men är det värt det? I en värld där vi heller kastar galla över vad som är fel i världen och inte tycker att 2 värmekameror vid en gate kan vara värt det känns konstigt. Vi vet att TSA inte är effektiva men ändå tar vi av oss skorna, för att ett enda fall där vi misslyckas kan ta tusentals liv.
 

Nemo

Medlem
Det finns ett extremt smittsamt virus som dödar 367 personer om dagen, med första symtom feber och torrhosta (källa: läkare utan gränser), detta är mässling. Det finns ett annat virus som har extremt hög dödlighet, ebola. Inget av dessa virus har föranlett inställda flyg, inte ens från områden med pågående utbrott.
Jag anser att ställa in flyg till/från Kina inte har någon vetenskaplig grund, utan baserar sig på panik. Inte panik bland flygbolagen, utan hos kunder till flygbolagen.
 
D

Deleted member 30163

Guest
@Nemo verkar inte ha alla hästarna i stallet. Det dör inte 367 personer om dagen i Europa eller USA av mässing, jag kan säga att det är omöjligt för mig att dö av mässling.
 

Senator

Moderator
Det finns ett extremt smittsamt virus som dödar 367 personer om dagen, med första symtom feber och torrhosta (källa: läkare utan gränser), detta är mässling. Det finns ett annat virus som har extremt hög dödlighet, ebola. Inget av dessa virus har föranlett inställda flyg, inte ens från områden med pågående utbrott.
Jag anser att ställa in flyg till/från Kina inte har någon vetenskaplig grund, utan baserar sig på panik. Inte panik bland flygbolagen, utan hos kunder till flygbolagen.

@Nemo verkar inte ha alla hästarna i stallet. Det dör inte 367 personer om dagen i Europa eller USA av mässing, jag kan säga att det är omöjligt för mig att dö av mässling.

Nu får vi hålla oss lite lugna. Men jag antar att du @direktörnSE jobbar med något kommersiellt medan baserat på tidigare inlägg att @Nemo jobbar inom vården, kanske t.o.m inom läkarkåren.

Jag lämnar det där, men med en varning att ta det lugnt.

MVH,
Moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen