Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja och större risk att dö av trafikolycka i taxin ut till Arlanda, typ.
Förstår poängen men antagandet är lite skevt eftersom alt beror på om du exponeras eller inte. Risken att smittas totalt sett bland befolkningen är liten men skulle man tillexempel befinna sig ombord en atlantflygning tillsammans med en smitta är sannolikheten att bli smittad betydligt högre än att råka ut för en olycka. Reser man inte o h befinner sig i ett lågriskland är sannolikheten låg.

Har tidigare arbetat i ett område drabbat av virusepedemi och vad gäller handtvätt med tvål och vatten så har jag fått lära mig att det minskar risken att smittas av virus men det förutsätter att man gnider på ganska rejält upp till en minut. Slarvar man ger det endast måttlig effekt.

Jag ramlade över den här sidan på Reddit: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Ganska bra visualisering och översikt av bekräftade fall. Källor är bla WHO.

Sedan insåg jag att vi har en kinesisk familj på våningen under, de är bortresta för att fira nyår :S Hoppas de kommer tillbaka utan problem (och friska!).

Om du kollar sex (6) inlägg uppåt så ser du möjligtvis en exakt likdan länk ;)

Kina stoppar nu alla gruppresor utomlands.
Nu är ju inte jag den kinesiska statens främste förespråkare men det här tycker jag nog ändå att de har hanterat på ett bra sätt. Man delar med sig, i varje fall delar, av virusinformationen till världssamfundet. Man stänger ned hela städer, bussar, flyg, tåg och nu de här gruppresorna. Man ger sig på projektet att smälla upp ett sjukhus ned 1000 platser, på en vecka! Låt vara med prefabricerade delar men i vilket annat land skulle ett sådant här utbrott bemötas lika kraftfullt? Det måste ändå beskrivas som mycket bra!

Enda risken är att kraftfullhetens anledning är ett mycket större antal smittade/döda än vad man officiellt anger.

Nu är ju inte jag den kinesiska statens främste förespråkare men det här tycker jag nog ändå att de har hanterat på ett bra sätt. Man delar med sig, i varje fall delar, av virusinformationen till världssamfundet. Man stänger ned hela städer, bussar, flyg, tåg och nu de här gruppresorna. Man ger sig på projektet att smälla upp ett sjukhus ned 1000 platser, på en vecka! Låt vara med prefabricerade delar men i vilket annat land skulle ett sådant här utbrott bemötas lika kraftfullt? Det måste ändå beskrivas som mycket bra!

Enda risken är att kraftfullhetens anledning är ett mycket större antal smittade/döda än vad man officiellt anger.

Kina har inte heller råd att åter igen bli stämplade som landet där dödliga sjukdomar sprids ifrån och landet som inte agerar. Så mycket av det som görs nu tror jag handlar om signalvärde.

Håller med dig i allt, framförallt slutsatsen. Att Kina reagerar såhär kraftfullt kanske betyder att det är betydligt farligare än vad vi just nu tror.

Happ, nu kom bulletinen från vårt lokala kontor i Kina. Alla resor till landet avrådes till annat sägs (detta i en koncern med 100k anställda globalt). Utifrån nuvarande data så tycker jag det fortfarande låter tokigt men kommer förstås lyda denna rekommendation.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen