Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

kexxcream

Medlem
Det har nått Europa nu: Coronaviruset har nått Europa – två bekräftade fall i Frankrike | SVT Nyheter

Coronaviruset har nått Europa – två bekräftade fall i Frankrike
Uppdaterad idag 21:41Publicerad idag 20:27

Frankrikes hälsominister Agnes Buzyn uppger nu att två personer smittade med det kinesiska coronaviruset har upptäckts i landet. Enligt ministern är det de första bekräftade fallen i Europa, rapporterar Reuters.

Det första fallet ska vara en 48-årig man i Bordeux som nyligen återvänt till landet från en Kina-resa, han ska även ha mellanlandat i Nederländerna. Enligt Le Figaro ska mannen ha varit i kontakt med personer från staden Wuhan där viruset först upptäcktes.

Det andra fallet ska vara en person i Paris som också kommit hem från en Kina-resa.

”Vi har två fall. Vi kommer troligtvis att få fler fall”, sade ministern under en presskonferens, enligt AP.

Viruset har sedan tidigare bekräftats i Kina, Thailand, Taiwan, Sydkorea, Singapore, Japan, USA, Saudiarabien och Vietnam.

Under fredagen kom rapporter om två misstänkta fall av coronaviruset i Finland, men efter en provanalys visade det sig att personerna inte bar på viruset, enligt Yle.
Förändrar inte grundscenariot

Enligt Anders Tegnell, epidemiolog och avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, innebär nyheten om de franska fallen ingen förändring av grundscenariot sett ur ett svenskt perspektiv.

– Man ska inte blanda ihop geografisk närhet med risk i dag, när många flyger så långt. Risken beror på antalet drabbade från Kina som reser, och det här mönstret stämmer överens med länder som har stora besökarströmmar, säger han och fortsätter:

– Det viktiga är att fallen snabbt hittas och hindras från att sprida viruset vidare. Det är ganska omfattande i Kina och då blir det förstås ett läckage till andra länder.
Minst 26 döda

Enligt kinesiska myndigheter har minst 26 människor dött till följd av viruset och omkring 900 ska ha smittats, rapporterar AP.

Kina har samtidigt utökat antalet städer som sätts i karantän. Minst åtta städer omfattas av karantän; Wuhan, Ezhou, Hounggang, Chibi, Qianjiang, Zhijiang, Jingmen och Xiantao.

Alla städer är belägna i provinsen Hubei i centrala Kina. Totalt omfattas 20,5 miljoner människor. Myndigheterna har inte berättat hur länge karantänen ska gälla.
 

palmen

Moderator
Lösa rykten och liknande får tas på andra forum.
Håll denna tråd till eventuellt resande I samband med detta virus.
Businessclass är inte ett forum för att diskutera överfulla sjukhus, hur läkare prioriterar patienter osv.

Förhoppningsvis kan vi hålla tråden öppen framöver då detta riskerar att drabba oss alla på ett eller annat sätt.

/Moderator
 

Johlai

Medlem
Hej BC

Anlände precis Hong Kong från Chengdu med Cathay Dragon.

Alla i crew bar mask under hela flygningen samt 95% av passagerarna.

Efter ankomst var det temperaturkontroll. Såg att man gjorde några stick kontroller av passagerare.
 

Tongen2

Medlem
Vi är ju några som åker ett splitternytt plan på tisdag till Chicago, så minimal risk för att någon smittad suttit i sätet innan kan man väl säga.
Men hypokondriker som man är så hittade jag att ett fall konstaterats i Chicago och att tester påbörjas på flygplatsen.
Ni som varit där förut, anländer vi på samma terminal som flyg från smittade områden? Jag tänker ta det säkra före det osäkra här.

Källa: Coronavirus Screening Begins at Chicago’s O’Hare Airport – NBC Chicago
 

Tonton

Medlem
Vi är ju några som åker ett splitternytt plan på tisdag till Chicago, så minimal risk för att någon smittad suttit i sätet innan kan man väl säga.
Men hypokondriker som man är så hittade jag att ett fall konstaterats i Chicago och att tester påbörjas på flygplatsen.
Ni som varit där förut, anländer vi på samma terminal som flyg från smittade områden? Jag tänker ta det säkra före det osäkra här.

Källa: Coronavirus Screening Begins at Chicago’s O’Hare Airport – NBC Chicago

Du vet att det är konstaterade fall i Frankrike? Därifrån finns det många direktflyg till Skandinaviska flygplatser. Således gör du bäst i att stanna hemma, och hålla dig borta från i princip alla flygplatser, sålänge du är orolig iaf. Med det sagt - risken är mikroskopisk att du drabbas i nuläget.

Nu känner jag inte dig men om vi nu ändå är inne på "ta det säkra före det osäkra" - om någon är så orolig som du verkar i detta fallet - Rent generellt så skulle jag inte vilja sitta ombord på flygplan över atlanten med den personen ombord - med risk för att denna personer får någon panikattack, eller liknande.

Som sagt - bara rent generellt, och inte riktad mot dig. Jag tycker det är viktigt att ta detta på allvar, men minst lika viktigt är det att inte överdriva och sprida rädsla. Det är viktigt att lita på de myndigheter som är insatta i detta.

Här har vi uttalanden från Chicago Department of Public Health (CDPH)

CDPH skrev:
There are no additional precautions recommended for the general public to take. However, as a reminder, CDPH always recommends everyday preventive actions to help prevent the spread of respiratory viruses, including:

  • Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds. If soap and water are not available, use an alcohol-based hand sanitizer.
  • Avoid touching your eyes, nose, and mouth with unwashed hands.
  • Avoid close contact with people who are sick.
  • Stay home when you are sick.
  • Cover your cough or sneeze with a tissue, then throw the tissue in the trash.
  • Clean and disinfect frequently touched objects and surfaces.
Källa: City of Chicago :: City of Chicago Announces First Local Patient with Travel-Related Case of 2019-Novel Coronavirus

CDPH skrev:
Travelers going through O’Hare or any of the other airports where screenings are occurring do not need to take special precautions at this time, nor do people who work at the airports.

Källa:City of Chicago :: Get the facts: Novel Coronavirus (nCoV)
 
Last edited:

Tongen2

Medlem
Du vet att det är konstaterade fall i Frankrike? Därifrån finns det många direktflyg till Skandinaviska flygplatser. Således gör du bäst i att stanna hemma, och hålla dig borta från i princip alla flygplatser, sålänge du är orolig iaf. Med det sagt - risken är mikroskopisk att du drabbas i nuläget.

Nu känner jag inte dig men om vi nu ändå är inne på "ta det säkra före det osäkra" - om någon är så orolig som du verkar i detta fallet - Rent generellt så skulle jag inte vilja sitta ombord på flygplan över atlanten med den personen ombord - med risk för att denna personer får någon panikattack, eller liknande.

Som sagt - bara rent generellt, och inte riktad mot dig. Jag tycker det är viktigt att ta detta på allvar, men minst lika viktigt är det att inte överdriva och sprida rädsla. Det är viktigt att lita på de myndigheter som är insatta i detta.

Här har vi uttalanden från Chicago Department of Public Health (CDPH)

Japp jag är medveten om det fallet.
Givetvis är det så att det vore bäst att stanna hemma om man är orolig, men jag vill så gärna åka också! Jag håller med dig, jag hade inte heller velat åka med någon som ev får panik ombord.
I mitt fall är min anledning till att ta det säkra före det osäkra en annan orsak av personlig karaktär.
Jag, och andra, får såklart hålla sig uppdaterad och ta egna beslut.
Jag hoppas vi ses!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen