Jag har ett företag och säljer/reparerar bland annat resväskor. Majoriteten av våra kunder är inget problem men så finns de där speciella människorna, cirka fem procent av kunderna som är lite annorlunda. Dom ger oss huvudvärk.
1. Vanligt förekommande bland kunder som kommer in med sönderslitna hjul är att det är ett konstruktionsfel. Det korta svaret är NEJ, hjulen ska vara på det här sättet och det är inte så att du har fått något "måndagsexemplar". Anser du dig va ingenjör och vet hur man tillverkar perfekta, s.k.
idiotsäkra hjul så kan du ju pröva med att skicka in en arbetsansökan till någon väskproducent.
2. Garantin täcker inte yttre våld. Alltså använder du väskan på ett sätt som får hjulen att bli totalt förstörda så är det med största sannolikhet användaren som har orsakat skadan. Vanligt förekommande är att personen får in skräp i hjulet och sen kör vidare, att man har kört väskan på ett olämpligt underlag. Har man en drulleförsäkring eller hemförsäkring + så kan man pröva med att använda den men då tillkommer ju självrisken.
3. Är butiken snäll så byter dom ut hjulen åt er gratis även om det egentligen inte ingår i garantin. Man byter absolut inte ut hela väskan, på samma sätt som bilförsäljaren inte ger dig en ny bil för att ett hjul går sönder utan i stället byter ut det trasiga hjulet så gör väskförsäljaren på samma sätt.
4. Sker en olycka vid hanteringen på flygplatsen så är det flygplatsen man rapporterar skadan till, det är dom som ska ersätta er.
5. Det kan ibland vara problem med dragkedjorna på resväskor då, (jag tror) att dom sys för hand. Ibland sys sömmen för nära dragkedjan. Detta är ett uppenbart reklamationsfall och ni får förmodligen en ny väska.
6. Problem med låset, majoriteten av alla som kommer in med väskor och säger "att låset aldrig fungerade" följde inte instruktionerna till punkt och pricka när dom ställde in låset och sen när dom använde väskan så las det in en kod som dom inte har en susning om vilken kod det var. Det här är egentligen inte heller någon reklamation men kan lösas genom att man byter lås, man får inte en helt ny resväska.
7. Spricka i väskan, händer i princip aldrig. Har varit med om det två tre gånger under många år och då har det alltid varit i kombination med att det hänt något på flygplatsen. 100% polykarbonat väskor är ganska tåliga och relativt lätta, anledningen till att dom sviktar när man klämmer på dom betyder inte att det är låg kvalite utan att på grund av att materialet är hållbart så kan man göra dom tunnare och få ner väskans vikt.
8. Fyra hjul blir vanligare och tvåhjulingar ovanligare, på rätt underlag är det ganska händigt med fyra hjul.
9. Trasigt handtag, vi får reservdelar från leverantörerna utan att krångla. Någon ny väska blir det med största sannolikhet inte.
Hinner inte skriva mer nu, måste stänga butiken och köra ut alla dryga kunder. Adjöken
