Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Med antagandet att US och AA går ihop nån gång under våren; hur blir det med redan biljetterade award-biljetter som man har bokat in med USDM-miles? Kikar på att boka en F med Thai sept/okt 2014. Skulle dessa biljetter ställas in, eller kommer de att bestå?

De kommer att kvarstå, men du kan inte göra några ändringar alls i bokningen. Sök reda på lite trådar här och på FT om hur BMI integrerades i BA så får du en bra bild av hur det kommer att gå till.

Nu rapporterar alltså AP att Justice Department har kommit överens med US Airways och American Airlines angående sammanslagningen.

I och med att US-AA kommit överens med DoJ om sammanslagningen så ställer man sig ju direkt frågan hur lång tid det kommer att ta innan US lämnar *A och när programmen slås samman? Det tog ju ganska lång tid för t.ex. CO-UA.

I och med att US-AA kommit överens med DoJ om sammanslagningen så ställer man sig ju direkt frågan hur lång tid det kommer att ta innan US lämnar *A och när programmen slås samman? Det tog ju ganska lång tid för t.ex. CO-UA.

Ett par intressanta artiklar om detta idag:
American Airlines and US Airways have cleared the last major hurdle to merging, but it will be several months — if not years — before passengers see any significant impact.
What an American-US Airways merger means for you - Yahoo Finance

Och min favorit här som är väldigt intressant läsning om vad som händer när ett bolag som t.ex. SouthWest eller JetBlue kommer in på en ny marknad:
The Government Made 2 Charts To Justify The American-US Airways Merger
The Government Made 2 Charts To Justify The American-US Airways Merger - Yahoo Finance

Nyckelmening i yahoo-artikeln:

"Following Tuesday's agreement with the Justice Department, the two airlines said they expect the deal to close in December."

Henrik,
Det verkar som om första bokstaven "ojalitetslobbyn" saknas i din länk och därför fungerar den ej. I alla fall ej för mig. Lägger jag till L:et först så fungerar den. Kanske du skulle ta och ändra den!

Toppen