Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Fråga från orutinerad/okunnig: Varför vill man att poängen ska gå över till AA vid den ev mergern? När jag tittar på AA:s awardchart så ser den inte direkt förmånligt ut, eller tolkar jag fel? (Jag har förutsatt växlingskurs 1:1.)

1. kanske vill resa med ett av OneWorld bolagen istället för Star

2. kanske vill kunna boka enkelresor

3. kanske har en massa AA miles och villl komplettera med fler poäng som redan ligger och väntar hos USDM

kan vara några av anledningarna.

Last edited:
Fråga från orutinerad/okunnig: Varför vill man att poängen ska gå över till AA vid den ev mergern? När jag tittar på AA:s awardchart så ser den inte direkt förmånligt ut, eller tolkar jag fel? (Jag har förutsatt växlingskurs 1:1.)

Utöver kommentarerna som redan fällts, kom ihåg att en evenutell merger inte är samma sak som att US Airways byter allians. AA och US kommer vara två legalt helt skilda bolag fram till att mergern går igenom i alla instanser. Respektive bonusprogram kommer även de vara helt skilda från varandra fram till en eventuell merger. Först då kan AA och US besluta om att integrera programmen.

Inte om du jämför med USDM. Men jämför du med *A-tabellen, eller Avianca så blir uttagsnivåerna ganska förmånliga.

Jag får upp erbjudandet när jag är inne på buy miles.
Man måste väl boka något väldigt snart om man skulle köpa miles nu?
Är det 1 januari US Airways går ur Star Alliance?

Har inte sett nån officiell info at det är 1.januari. Dom kan väl inte gå ut av * för fusionen är klar, och den är försinkat.

+1. Var det så att vi sammangåendet mellan LAN och TAM, så gick väl inte TAM ur *A förrän allt var klart:confused: Känns som att det finns en del frågetecken att räta ut innan US annonserar sitt utträde ur *A.

Jag får upp erbjudandet när jag är inne på buy miles. Man måste väl boka något väldigt snart om man skulle köpa miles nu? Är det 1 januari US Airways går ur Star Alliance?
Det finns en separat tråd om mergern, sitter på ifånen så jag kan inte länka den men om du söker hittar du säkert den.

Kanske får vi reda på det den 18 januari, om det blir av eller ej. Sen dröjer det säkert långt in på nästa år innan det kan genomföras.

American Airlines and US Airways announced last week they will extend their merger deadline into January, giving the companies more time as they face an antitrust challenge from the U.S. Department of Justice.
The extension pushes the date that either airline could abandon the merger from Dec. 17 to Jan. 18.
- See more at: US/AA Merger Watch | Latest News and Info

Toppen