Ja införandet av M&S ombord på BA är ju något man kan ifrågasätta. Samtidigt har ju myntet i vissa fall två sidor, när BoB införs brukar det ju ofta innebära en rent produktmässig uppgradering i de fall serveringen tidigare bestod av chips och liknande. Värsta med det där BoB-andet är tiden det tar, flyger man t.ex CPH-LHR och sitter långt bak blir det stressigt. Nästan så det vore bättre om bolagen i framtiden gör som kryssningsrederierna: När man bordar öppnas ett "ombordkonto" (kopplat till det kort man angivit) - därefter förs alla köp upp på det och sedan kan man hålla koll via t.ex en app - alternativt att kabinpersonalen delar ut kvitto före landning (kvittona kan ju då med fördel vara platskopplade, d.v.s gå rakt till 15A t.ex). Kontot balanseras när man skrivit på kvittot/sammanställningen. Alternativet är att kvitto skrivs ut direkt vid varje köp (däremot dras inte kortet varje gång).
Då skulle man kunna få fram kombinationen av BoB med snabbheten hos traditionell servering. Jag skulle också misstänka att folk skulle handla mer ombord om de inte behöver hala fram kortet hela tiden också.
Om Ryan hade identisk kabin med Norwegian (alltså Sky Interior etc) i sina 737or och även tog det lite lugnt med utropen hade jag väl inte haft några större problem att ibland fundera på det bolaget som en ren "busstransport". Dock har man ju hela paketet också, d.v.s störningshanteringen och att alternativet "boka om till nästa flight som går om X dagar" har en effekt.
Däremot kan Ryan i framtiden bli mer intressant nu när det diskuteras samarbete med DY om att FR skall mata in pax till de nya transatlantiska rutterna. Då kanske det blir ett läge där man faktiskt kan flyga FR och ändå känna en viss säkerhet.