Får lägga mig i lite angående Ryan.
En flight MAD-Beauvais (nej, besökte inte platsen där R101 kraschade även jag alltid associerar den orten med det haveriet).
Några synpunkter om den 737an:
1. Fasta stolsryggar.
2. Ilsket gula luckor till bagagehyllorna.
3. Säkerhetsinstruktionerna tryckta direkt på stolsryggen.
4. IFE, va é dé?
5. Glada utrop i högtalarna flera gånger under flygningen (som var en morgonflygning med betoning på morgon). Tänk "fakiren" med en massa utrop...
6. In-flight Magazine, va é dé?
7. En seat pitch motsvarande Spanairs A321 fast lite bättre ändå (är 179 cm lång, drygt 90 kg och hade i princip knät i stolen framför - med Spanair hade jag verkligen knät i stolsryggen).
8. Free Seating (jakten på att få sitta i Ryan Air F - alltså 1A-F) och åtföljande långa kön i terminalen.
Norwegians Sky Interior-försedda 737or framstår för mig som Grand Luxe i jämförelse.
Jag fick min livsdos Ryan efter den flygningen. Det kändes lite för mycket som att bege sig ut med briggen Charlotta eller att resa i steerage ombord på Cunards första Britannia för att det skulle kännas optimalt. Jag korsar hellre Atlanten i tredje klass ombord på en Olympicklass-liner och äter middag vid ett dukat bord med vit duk även om det är ett långbord än ger mig på Ryan igen.
Spanair var också ett bolag som gav lite Ryan-vibbar men jag tycker ändå att det var en upplevelse att ha flugit med dem. På plussidan var att deras stolsryggar hade en viss fällmöjlighet och att kabinen hade Airbus standardinredning och färgval, d.v.s inga skrikigt gula inslag. In-flight Magazines fanns och IFE av den klassiska A320-familjestandarden fanns också (d.v.s de nedfällbara monitorerna). Så det var lite mer som när jag en gång i tiden flög med Conair (Spies flygbolag som sedermera slogs ihop med Scanair till Premiair).
Jag skall dock faktiskt överväga Ryan igen OM de skaffar C919. Dock är det inte för att det är Ryan utan för att flyga denna specifika maskin. Dock gäller det att de har ställbara säten och Comacs standardfärgsättning eftersom gult skulle vara väldigt påträngande med de vridbara hyllorna (pivoting bins).
Edit: Iberia har jag goda erfarenheter av. Bra benutrymme i deras A320 (när man satte sig efter att ha flugit Spanair kändes det nästan som att kliva ut ur en trång hiss och ut på Petersplatsen i Rom...).
Edit 2: Apropå Spanair och slitna plan. Jag log en gång när jag såg en bild på en A321 under demontering i Flight International. En "ex-Spanair". Det exemplar jag flög med var också lite trött om man säger så. Något säger mig att slitaget var tämligen högt på deras maskiner och därmed var det bättre att köra lite parting out.
Renovering av en Spanair-maskin efter konken hade varit ganska krävande känner jag. Både att överhala motorer och övrig utrustning men även kosta på den nya stolar och en generell kabinuppgradering.
Jag tycker också att det var lite intressant med tidigare upplevelse av Motor Sich Airlines eftersom det bolaget är en del av motortillverkaren Motor Sich som annars tillverkar tämligen vettiga motorer (D-18T, D-436T och även haft en reduktionsväxlad D-436TX i tankarna).