Senaste nytt

Sämsta flygbolaget ni åkt med!

Jönsson

Medlem
Tja, du skrev att Ryanair stjäler, lurar och bedrar. Marknaden är inte enig i det. Och dåliga bolag brukar försvinna.
Nej det gjorde jag inte. Det var en kommentar på ditt inlägg.

>Hela Ryan Air andas snålhet.
>Det andas lönsamhet.
>Att stjäla, lura och bedra kan också vara lönsamt.

Allt är med andra ord inte moraliskt försvarbart bara för att det är lönsamt.
 

Agö

Medlem
Nej det gjorde jag inte. Det var en kommentar på ditt inlägg.

>Hela Ryan Air andas snålhet.
>Det andas lönsamhet.
>Att stjäla, lura och bedra kan också vara lönsamt.

Allt är med andra ord inte moraliskt försvarbart bara för att det är lönsamt.
OK, men då är ju allt utrett och Ryanair är inte ett bolag som stjäl, lurar och bedrar sina passagerare utan ett lönsamt bolag som för varje år öka vinst och antal passagerare. Ett bolag som dessutom i allt större utsträckning flyger från riktiga flygplatser, med moderna flygplan och överlag har god punktlighet. Jag kan förstå varför 117 miljoner passagerare väljer att flyga Ryanair, det de får av alliansbolagen i ekonomiklass är verkligen inte något större mervärde. Och skillnaden lär fortsatt bli mindre.
 

Jönsson

Medlem
Det finns förresten många "dåliga" bolag i världen, speciellt moraliskt tveksamma bolag men även bolag som begår brottsliga handlingar, som är både mycket lönsamma och som inte försvinner från marknaden.
 

Jönsson

Medlem
OK, men då är ju allt utrett och Ryanair är inte ett bolag som stjäl, lurar och bedrar sina passagerare utan ett lönsamt bolag som för varje år öka vinst och antal passagerare. Ett bolag som dessutom i allt större utsträckning flyger från riktiga flygplatser, med moderna flygplan och överlag har god punktlighet. Jag kan förstå varför 117 miljoner passagerare väljer att flyga Ryanair, det de får av alliansbolagen i ekonomiklass är verkligen inte något större mervärde. Och skillnaden lär fortsatt bli mindre.

Flyg Ryanair du, det är garanterat ingen som hindrar dig. För dens skull tänker inte jag hålla tillbaka med kritiken mot bolaget och speciellt inte för att du gillar att leka forumpolis. ;)
 

Agö

Medlem
Flyg Ryanair du, det är garanterat ingen som hindrar dig. För dens skull tänker inte jag hålla tillbaka med kritiken mot bolaget och speciellt inte för att du gillar att leka forumpolis. ;)
Haha. Det lustiga är att jag aldrig skulle flyga Ryanair själv (nu tio år sedan sist). Men det är liksom ofrånkomligt att Ryanair är ett bolag som är populärt så något gör de sannolikt rätt.
 

hoss

Medlem
Hallå Jönsson, detta är verkligheten idag. SAS och British Airways är hårfint bättre. Att anklaga Ryan för att stjäla, ljuga och bedra är att betrakta som förtal. Akta dig!
 

Fredrik K

Medlem
Silver Airlines har jag åkt i karibien. En 45min flygning med en liten Saab-kärra. Bältet var paj i stolen, påpekade detta för personalen "its okay sir, we are not going that far". Jaja, okejdå. Sen underlättade det inte att jag med mina nätta 185cm 115kg var klassad som "the little guy" när vi åkte från fort lauderdale, det var endel armbågade (eller bilringande kanske) i det lilla planet.

Iberia till MAD i economy 6-7 år sen, helt makalöst trångt i kabinen, inget käk, slut på allt utom byxvarmt vatten, varmt som i helvetet och sjukt osköna säten. Det var förvisso nått plan som skulle bytas men ändå

Ryanair, inte jättedåliga erfarenheter ändå, har flugit Ryan 3 gånger och inte varit katastrofalt. Osmakligt men inte jättemycket sämre än nån annan ekonomiprodukt. Det kanske mest störande med Ryanair är deras passagerare :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Får lägga mig i lite angående Ryan.

En flight MAD-Beauvais (nej, besökte inte platsen där R101 kraschade även jag alltid associerar den orten med det haveriet).

Några synpunkter om den 737an:

1. Fasta stolsryggar.
2. Ilsket gula luckor till bagagehyllorna.
3. Säkerhetsinstruktionerna tryckta direkt på stolsryggen.
4. IFE, va é dé?
5. Glada utrop i högtalarna flera gånger under flygningen (som var en morgonflygning med betoning på morgon). Tänk "fakiren" med en massa utrop...
6. In-flight Magazine, va é dé?
7. En seat pitch motsvarande Spanairs A321 fast lite bättre ändå (är 179 cm lång, drygt 90 kg och hade i princip knät i stolen framför - med Spanair hade jag verkligen knät i stolsryggen).
8. Free Seating (jakten på att få sitta i Ryan Air F - alltså 1A-F) och åtföljande långa kön i terminalen.

Norwegians Sky Interior-försedda 737or framstår för mig som Grand Luxe i jämförelse.

Jag fick min livsdos Ryan efter den flygningen. Det kändes lite för mycket som att bege sig ut med briggen Charlotta eller att resa i steerage ombord på Cunards första Britannia för att det skulle kännas optimalt. Jag korsar hellre Atlanten i tredje klass ombord på en Olympicklass-liner och äter middag vid ett dukat bord med vit duk även om det är ett långbord än ger mig på Ryan igen.;)

Spanair var också ett bolag som gav lite Ryan-vibbar men jag tycker ändå att det var en upplevelse att ha flugit med dem. På plussidan var att deras stolsryggar hade en viss fällmöjlighet och att kabinen hade Airbus standardinredning och färgval, d.v.s inga skrikigt gula inslag. In-flight Magazines fanns och IFE av den klassiska A320-familjestandarden fanns också (d.v.s de nedfällbara monitorerna). Så det var lite mer som när jag en gång i tiden flög med Conair (Spies flygbolag som sedermera slogs ihop med Scanair till Premiair).

Jag skall dock faktiskt överväga Ryan igen OM de skaffar C919. Dock är det inte för att det är Ryan utan för att flyga denna specifika maskin. Dock gäller det att de har ställbara säten och Comacs standardfärgsättning eftersom gult skulle vara väldigt påträngande med de vridbara hyllorna (pivoting bins).

Edit: Iberia har jag goda erfarenheter av. Bra benutrymme i deras A320 (när man satte sig efter att ha flugit Spanair kändes det nästan som att kliva ut ur en trång hiss och ut på Petersplatsen i Rom...).

Edit 2: Apropå Spanair och slitna plan. Jag log en gång när jag såg en bild på en A321 under demontering i Flight International. En "ex-Spanair". Det exemplar jag flög med var också lite trött om man säger så. Något säger mig att slitaget var tämligen högt på deras maskiner och därmed var det bättre att köra lite parting out.;)

Renovering av en Spanair-maskin efter konken hade varit ganska krävande känner jag. Både att överhala motorer och övrig utrustning men även kosta på den nya stolar och en generell kabinuppgradering.

Jag tycker också att det var lite intressant med tidigare upplevelse av Motor Sich Airlines eftersom det bolaget är en del av motortillverkaren Motor Sich som annars tillverkar tämligen vettiga motorer (D-18T, D-436T och även haft en reduktionsväxlad D-436TX i tankarna).
 
Last edited:

Jönsson

Medlem
Är väl själv en av de få som uppskattar när stolarna i economy inte går att fälla bak. Det är snäppet värre att få stolen framför inkörd i knäskålarna jämfört med att sitta upprätt. Är en ganska tolerant person men det kan irritera mig när framförvarande passagerare, utan att titta bakåt, ursäkta sig eller fråga om det är ok, slänger ner stolsryggen. Sist välte en öppnad vattenflaska i mitt knä efter att framförvarande snabbt pressade ner ryggstödet.

Angående färgerna i Ryans kabiner. Lite om de psykologiska egenskaperna för färgen gul.

YELLOW. Emotional
Positive: Optimism, confidence, self-esteem, extraversion, emotional strength, friendliness, creativity.
Negative: Irrationality, fear, emotional fragility, depression, anxiety, suicide.

The yellow wavelength is relatively long and essentially stimulating. In this case the stimulus is emotional, therefore yellow is the strongest colour, psychologically. The right yellow will lift our spirits and our self-esteem; it is the colour of confidence and optimism. Too much of it, or the wrong tone in relation to the other tones in a colour scheme, can cause self-esteem to plummet, giving rise to fear and anxiety. Our "yellow streak" can surface
.
 
Det finns ju en hel del forskning när det gäller färger, inte minst när det gäller instrumentpaneler där t.ex ljusblått har en uppiggande effekt o.s.v. I kabinen föredrar jag helt klart en förhållandevis neutral färgskala på väggarna och baggageluckorna och att man snarare använder mood lighting så man t.ex kan ha en varm färgskala vid boarding etc.

När det gäller sätesinställningar tycker jag trots att det är omdebatterat att en viss grad av justering är bra snarare än att ha helt fasta ryggstöd. Även en liten möjlighet på några cm är ofta bekvämare än ingen alls. Ryans variant känns för mig lite väl "budget" - d.v.s att "justerbara säten innebär en mekanism som måste underhållas så vi slopar den och för att undvika att säkerhetskorten stjäls trycker vi fast dem på stolsryggen".

Undantaget Ryanair måste jag säga att jag inte kan minnas att jag sett någon kabin i någon maskin som har något annat än en neutral takfärg som går i någon form av beige- eller vitton. Även business jets brukar ha en neutral takfärg.

Jag får också påpeka att den Ryan-737a jag flög hade relativt tjocka stolsryggar. Huruvida de idag kör slimline kan jag inte riktigt uttala mig om men sådana stolar gör ju att man kan få in fler sätesrader trots bibehållen seat pitch. Typexempel är A320 i 186-säteskonfiguration (nominellt 150) eller MC-21-300 i 211-säteskonfig (nominellt 180). Har även sett förslag på 240 säten i Tu-204-100 (nominellt 210 i ren ekonomikonfig) så det går att knö in en hel del med den metoden. Det som till slut stoppar är exitkonfigurationen (i en del fall).

Om Ryan vill maximera föreslår jag att de köper in de senaste tunna sätena. Dock brukar de komma med ställbara ryggar.;)
 
Toppen