Senaste nytt

Rykte om nya långdistanslinjer med SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oslo-Boston
Köpenhamn-Miami
Stockholm-Seoul
Oslo-Boston kan man använda samma maskin på daglig trafik, Köpenhamn-Miami vet jag inte om man klarar att trafikera med en maskin, men det är ju lättare med CPH där har man ju flera maskiner att slinga med.
Klarar man Stockholm-Seoul på en maskin med daglig trafik?
@Agö, ta inte detta som någon kritik, mera bara att det är
mina funderingar.
 
Oslo-Boston kan man använda samma maskin på daglig trafik, Köpenhamn-Miami vet jag inte om man klarar att trafikera med en maskin, men det är ju lättare med CPH där har man ju flera maskiner att slinga med.
Klarar man Stockholm-Seoul på en maskin med daglig trafik?
@Agö, ta inte detta som någon kritik, mera bara att det är
mina funderingar.
Vem har sagt att det ska vara daglig trafik? Det förefaller vara få linjer förunnade och i synnerhet inte i början.
 
Då kommer ju maskinerna att " stå länge" på marken på ARN och OSL, så var min tanke om de inte blir minst 6 dagar i veckans trafik.
Det finns ju andra linjer att utnyttja kärrorna på från dessa hubbar. Detta är ju inget nytt, man har ju sedan tidigare inte kört daglig trafik från Oslo/Stockholm på vissa destinationer (se t.ex. här).
 
Oj @Agö, jag vill inte gå in i en hård diskussion med dig, när man flög till EWR från ARN, så gick maskinen vissa dagar tillbaka till OSL och på det viset var det 5 eller 6 dagars trafik till EWR från ARN/OSL och min enkla mening var att maskinen inte står overksam i detta fall, ARN och BKK/PEK var ju en maskin som inte flög dagligen till dessa destinationer, självklart kan jag ha fel i mina tankar, det går ju även att köra intra Scandinavian med A330 för att flytta maskiner.
 
Oj @Agö, jag vill inte gå in i en hård diskussion med dig, när man flög till EWR från ARN, så gick maskinen vissa dagar tillbaka till OSL och på det viset var det 5 eller 6 dagars trafik till EWR från ARN/OSL och min enkla mening var att maskinen inte står overksam i detta fall, ARN och BKK/PEK var ju en maskin som inte flög dagligen till dessa destinationer, självklart kan jag ha fel i mina tankar, det går ju även att köra intra Scandinavian med A330 för att flytta maskiner.
Ja, det är ju det jag skriver. Maskinen behöver, och lär inte stå, overksam bara för att man inte kör dagliga avgångar på de nya linjerna. Har mycket svårt att se att SAS skulle köra t.ex. Köpenhamn-Miami sju dagar i veckan, likaså t.ex. Oslo-Boston. Det är ju inte så man har gjort tidigare.
 
Ja, det är ju det jag skriver. Maskinen behöver, och lär inte stå, overksam bara för att man inte kör dagliga avgångar på de nya linjerna. Har mycket svårt att se att SAS skulle köra t.ex. Köpenhamn-Miami sju dagar i veckan, likaså t.ex. Oslo-Boston. Det är ju inte så man har gjort tidigare.
Vi är helt eniga i detta, däremot finns det en sak vi förmodligen inte kommer att komma överens om, jo om du ändrar dig så blir vi överens!
Ha en bra dag
 
Nu ska man inte anta att SAS alltid fungerar logiskt men oavsett om man kör daglig trafik eller ej är det en stor fördel om det går att genomföra en hel rotation inom 24 timmar, alternativet är ju att slinga med en kortare destination, typ Boston eller liknande på amerikanska östkusten, vilket gör det hela rätt mycket mer komplext vid störningar. Det skulle ju gå att slinga ICN och KBOS från antingen Oslo eller Arlanda men frågan är om det kanske inte krävs två extra maskiner för att få vettig frekvens, och jag tvivlar att två av tre nya A330E maskiner utöver HKG-kärran går till Arlanda, det verkar ju vara klart att OSL och CPH får minst en linje var.

Om Arlanda ska få nya linjer nu tror jag att det måste gå att hantera med en av tre inkommande A330E (HKG borträknat) och frågan är om det rent teoretiskt går att utnyttja att HKG linjen endast går 5 dagar i veckan, det betyder att det finns två rotationer 'lediga' på Arlanda, teoretiskt bör det gå att mixa in ett schema med exempelvis KBOS och ICN, typ 4 dagar i veckan till varje destination om man lägger ytterligare en av de återstående 3 A330E på Arlanda, men det verkar riktigt jäkla tight. I vilket fall så blir det väldigt spännande senare idag
 
Skulle ARN-Dubai klassas som långdistans? Den klarar de väl med B737 eller A321, men det vore isåfall lite antiklimax om det är det som de slagit på trumman för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen