Senaste nytt

Rykte om nya långdistanslinjer med SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Nu ska man inte anta att SAS alltid fungerar logiskt men oavsett om man kör daglig trafik eller ej är det en stor fördel om det går att genomföra en hel rotation inom 24 timmar, alternativet är ju att slinga med en kortare destination, typ Boston eller liknande på amerikanska östkusten, vilket gör det hela rätt mycket mer komplext vid störningar. Det skulle ju gå att slinga ICN och KBOS från antingen Oslo eller Arlanda men frågan är om det kanske inte krävs två extra maskiner för att få vettig frekvens, och jag tvivlar att två av tre nya A330E maskiner utöver HKG-kärran går till Arlanda, det verkar ju vara klart att OSL och CPH får minst en linje var.

Om Arlanda ska få nya linjer nu tror jag att det måste gå att hantera med en av tre inkommande A330E (HKG borträknat) och frågan är om det rent teoretiskt går att utnyttja att HKG linjen endast går 5 dagar i veckan, det betyder att det finns två rotationer 'lediga' på Arlanda, teoretiskt bör det gå att mixa in ett schema med exempelvis KBOS och ICN, typ 4 dagar i veckan till varje destination om man lägger ytterligare en av de återstående 3 A330E på Arlanda, men det verkar riktigt jäkla tight. I vilket fall så blir det väldigt spännande senare idag

SAS har väl beställt 4 stycken A330E varav 2 kommer att gå på ARN-HKG-ARN-ORD-ARN?
Då återstår väl bara 2 stycken?
 

Xilan

Medlem
Skulle ARN-Dubai klassas som långdistans? Den klarar de väl med B737 eller A321, men det vore isåfall lite antiklimax om det är det som de slagit på trumman för.
Ja det skulle nog klassas som långdistans tror jag. Dock tror jag att SAS är medvetna vid det här laget att en av få konkurrensfördelar de har gentemot konkurrenterna är det geografiska läget som är optimalt för trafik till östra Asien och (västra) Nordamerika.
Att kämpa mot Emirates undviker de nog.
 
SAS har väl beställt 4 stycken A330E varav 2 kommer att gå på ARN-HKG-ARN-ORD-ARN?
Då återstår väl bara 2 stycken?

Jo, det stämmer precis, de har beställt 4 A330E, otydligt av mig men den ena A330E frigör en äldre A330 från ARN-ORD som kan sättas in på exempelvis CPH-IAD som i sin tur frigör en A340 som kan sättas in på vilken rutt som helst. Vad jag menade var att efter HKG-kapaciteten är allokerad finns det ytterligare 3 maskiner i ledig kapacitet när alla A330E är levererade (förutsatt att SAS behåller alla A340).
 

palmen

Moderator
Jo, det stämmer precis, de har beställt 4 A330E, otydligt av mig men den ena A330E frigör en äldre A330 från ARN-ORD som kan sättas in på exempelvis CPH-IAD som i sin tur frigör en A340 som kan sättas in på vilken rutt som helst. Vad jag menade var att efter HKG-kapaciteten är allokerad finns det ytterligare 3 maskiner i ledig kapacitet när alla A330E är levererade (förutsatt att SAS behåller alla A340).
Ahh, tänkte inte på att det blir en "gammal" A330 ledig då. Den kan ju lätt gå på en ny desination i och med att den har nya kabinen också :)
 
A

Aurora

Guest
Här har vi nästa diskussionsämne när vi tröttnat på att diskutera de nya linjerna om någon vecka, vilka A340-linjer får ny kabin och vilka stannar på den gamla...

Det er ingen ruter/linjer som "stannar på den gamla" - alle A340 som blir hos SAS skal ha ny kabin.

Da vil man ende opp med étt flyg som inte har ny kabin: reserve LN-RKP. Den går i reserve, ergo er den inte på ngn "fast" linje/rute.
 
A

Aurora

Guest
En minute över 2 nu. Får man kräver EU 261/2004 om det dröjer ytterligare 3 timmar?

Tror ikke 14:00 er tidspunktet, jeg leste at Eivind Roald ble sett på OSL rundt kl 12 så han skal vel komme seg over til ARN og deretter ned til Frösunda og være med på pressekonf...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen