palmen
Moderator
Nu ska man inte anta att SAS alltid fungerar logiskt men oavsett om man kör daglig trafik eller ej är det en stor fördel om det går att genomföra en hel rotation inom 24 timmar, alternativet är ju att slinga med en kortare destination, typ Boston eller liknande på amerikanska östkusten, vilket gör det hela rätt mycket mer komplext vid störningar. Det skulle ju gå att slinga ICN och KBOS från antingen Oslo eller Arlanda men frågan är om det kanske inte krävs två extra maskiner för att få vettig frekvens, och jag tvivlar att två av tre nya A330E maskiner utöver HKG-kärran går till Arlanda, det verkar ju vara klart att OSL och CPH får minst en linje var.
Om Arlanda ska få nya linjer nu tror jag att det måste gå att hantera med en av tre inkommande A330E (HKG borträknat) och frågan är om det rent teoretiskt går att utnyttja att HKG linjen endast går 5 dagar i veckan, det betyder att det finns två rotationer 'lediga' på Arlanda, teoretiskt bör det gå att mixa in ett schema med exempelvis KBOS och ICN, typ 4 dagar i veckan till varje destination om man lägger ytterligare en av de återstående 3 A330E på Arlanda, men det verkar riktigt jäkla tight. I vilket fall så blir det väldigt spännande senare idag
SAS har väl beställt 4 stycken A330E varav 2 kommer att gå på ARN-HKG-ARN-ORD-ARN?
Då återstår väl bara 2 stycken?