Inte trodde jag att jag Ryanairs etablering på Arlanda skulle förändra nåt för mig, men så sitter jag nu på Arlanda och väntar på att gå ombord FR4622 till Tallinn...
En sent påkommen resa till Tallinn. SAS hade en avgång som passade mig (idag kl. 08.15) och för en enkel i Go med incheckat bagage ville SAS ha 3099 kr. Ryanair har en avgång kl. 09.45 (tiden passar lika bra som SAS) och de nöjde sig med 650 kr inkl. incheckat bagage. Pröjsar nån annan hade jag inte brytt mig men för denna resa är det min plånbok som belastas. Det fick bli Ryan.
Incheckning i diskarna 1-5, men endast två diskar var bemannade. En före i kön och incheckningen var klar på en minut. Jag har ingen fast track till säkerhetskontrollen och det var länge sedan jag var tvungen att stå i vanliga kön. Beräknad kötid (B-piren) var 26 min. Det tog 37 min. Nå, inte Ryanairs fel.
Sen behövde jag gå på toa, vilket jag normalt gör i loungen men nu fick jag leta upp en vanlig. I B-piren finns en (1) toa på våningsplanet var gaterna ligger! Det är en handikapp/skötbordstoa med lång kö. Bara att pallra sig ned ett våningsplan. Nå, inte Ryanairs fel heller.
Enligt boardingpasset ska gaten stänga kl. 09.15. Det tog jag med ro då flygplanet som ska till Tallinn kommer från Göteborg med tidtabellsankomstid kl. 09.20. Nu, kl. 09.37, blir det boarding!