Senaste nytt

Run with SAS - Köpenhamn halvmaraton 15e Sept 2024

Ja, och för någon som sprang här ifjol så var även avsaknaden av högsommarvärme välkommen.
Problemet när det är så här och alla yttre faktorer är i de närmaste perfekta så är det svårt att skylla resultatet på något annat än ens egna (bristfälliga) träning och extra kilon.

Övriga reflektioner så var SAS-eventet trevligt, men jag tyckte nog platsen de var på förra året var trevligare och hade godare mat. Dessutom så förstår jag inte hur svårt det kan vara för lopparrangören att sätta upp lite fler skyltar kring starten - både detta och förra året toppar nog min lista över lopp där det varit dåligt uppstyrt vid starten hur man hittar sin startgrupp osv.
Enig mht logistik, lite rörigt. I synnerhet efter målgång. Även störigt att det sattes igång klungor av joggande grupper innan start. Antingen fick man börja tulla på reserverna innan start eller komma långt bak i kön...

Förra året får nog ses som en parentes då start å mål var i Frederiksberg. Tidigare år i parken har det varit klockrent. Men då köade man upp starten längs Edel Sauntes alle med start och mål samma ställe. Dock är det väl en smula ansträngt när man släpper på fler deltagare. Kommer säkert finslipas till nästa år.

Vilken restaurang var Sas-eventet förra året på Frederiksberg?

Blev det något PB för er som sprang?

För mig som sprang min första halvmara någonsin, blev det väl på något sätt ett PB! Hade satt mig själv i 2:15 gruppen då jag inte alls hade någon bra uppfattning om hur det skulle gå (löptränar på skoj hemmavid och använder ingen gear - pulsklocka, vattenryggsäck, snabba glajor, etc.) Hade som mål att bara klara det, men kollade i appen efter att jag tagit mig igenom och klockade in på 01:57:21. Ofattbart nöjd, det trodde jag inte om mig själv.

För mig som sprang min första halvmara någonsin, blev det väl på något sätt ett PB! Hade satt mig själv i 2:15 gruppen då jag inte alls hade någon bra uppfattning om hur det skulle gå (löptränar på skoj hemmavid och använder ingen gear - pulsklocka, vattenryggsäck, snabba glajor, etc.) Hade som mål att bara klara det, men kollade i appen efter att jag tagit mig igenom och klockade in på 01:57:21. Ofattbart nöjd, det trodde jag inte om mig själv.

Bra jobbat!
Då slog du mig med 10 sekunder.

Ja, och för någon som sprang här ifjol så var även avsaknaden av högsommarvärme välkommen.
Problemet när det är så här och alla yttre faktorer är i de närmaste perfekta så är det svårt att skylla resultatet på något annat än ens egna (bristfälliga) träning och extra kilon.

Övriga reflektioner så var SAS-eventet trevligt, men jag tyckte nog platsen de var på förra året var trevligare och hade godare mat. Dessutom så förstår jag inte hur svårt det kan vara för lopparrangören att sätta upp lite fler skyltar kring starten - både detta och förra året toppar nog min lista över lopp där det varit dåligt uppstyrt vid starten hur man hittar sin startgrupp osv.
Helt enig, det är så att man längtar till Göteborgsvarvet och 20k fler löpare, för där har de betydligt bättre uppstyrt vid starten.

Bra jobbat! Löparglasögon gör säkert 5 minuter…

Man märker verkligen att löpning är populärt nuförtiden med tanke på all onödig utrustning man kan köpa!

Tycker också själva SAS-eventet var trevligt styrt. Burgaren var god, men brödet var något hårt. Riktig öl var extremt välkommet! Håller helt med om att starten för loppet var väldigt rörig, hade svårt att hitta till min grupp och tog en evighet innan man fick köra igång (förstår att det var många som skulle springa).

Såg att han Eurobonus FB-killen (vet inte vad han heter, Fritz?) var där men sprang inte utan skulle bara ha sociala media content. När jag stod och tog mat överhörde jag hur han diskuterade med SAS om de nya restriktionerna gällande Sky Team awards. Hörde dock inget konkret.

Participated with my Girlfriend and both of us are only having positive things to say!
Great location, great food, great hospitality and great company with fellow runners.

Have in mind that Sparta (the organizers of CPH Half) have been in a need of adjusting the course this year to accommodate for the field expansion to 30,000 runners. So while they are back at Fælledparken, the setup needed to be different, e.g. separate Start and Finish lines. I am sure that they capture the learnings for the coming years to continue to improve.
The main point of critique is Sparta’s continuously “refusal” of not enforcing strict Wave starts, like in other large running events, where e.g., you know that the Orange wave starts at 10.15 sharp. Based on last years’ timings, we estimated my GF to start around 10.00, but she crossed the start line at 10.19. Surely, this impacts your Warm Up timings, but also makes it a bit difficult for the SAS event to have a good timing of when to leave the venue (Madklubben).

Inputs to SAS for taking the event from Great to Excellent;
- Replace the unisex shirts with gender specific (but great service that you could swap your size at the venue)
- Give the option of choosing between a Singlet and t-shirt (I didn’t run in the shirt since it would have been to uncomfortable for me)
- Have a small meeting point with a few additional light refreshments within the Runners Area (before runners are heading back to Madklubben)

For the ones that where not impressed with the venue (Madklubben), please have in mind that there are not really any other option in that close proximity to the start/finish area. ‘Brasserie Post’ is better, but their seating capacity is only 130 pax (vs. 220 pax), so I guess all of us would like SAS to stay at Madklubben… And a big tent in ‘Fælledparken’ (as many companies do for the DHL relay 5K run) is not even a possibility having logistics and comfort in mind ;-)

For the ones that where not impressed with the venue (Madklubben), please have in mind that there are not really any other option in that close proximity to the start/finish area.

Madklubben var absolut inte dålig, jag bara tyckte att stället de var på förra året var bätte (men förstår att det inte funkar nu då starten är på annan plats).
En klar försämring från förra året till i år var att de inte hade någon bemannad väskinlämning, utan det var mer "ställ den var du vill i något hörn". Jag trodde ju inte att någon skulle stjäla något, men då jag hade dator i väskan kände jag mig inte helt bekväm med det. Hade kanske gått att lösa den förvaringen på annat sätt, men då de hade bemannad garderob förra året så antog jag att så skulle vara fallet även i år och blev lite förvånad.

Toppen