Senaste nytt

Risk för nedgradering från First class?

75% av betalda miles är en JÄTTEDÅLIG deal, på alla sätt.

Jag skulle hävda att min biljett är värd vad motsvarande F-biljett på sträckan är värd med liknande villkor.

Det är klart det är sämre än att få pengar baserat på en biljett man inte köpt...
Men vad är egentligen rimligt? Skall du ha mer ersättning om du åker på award än någon som har köpt en rabatterade biljett på rea? För den som betalat med pengar lär aldrig få ersättning baserat på något annat än vad den faktiskt betalat.

Titta på villkoren för en award. De är mycket flexiblare (hos i princip alla program) än normala biljetter. Man måste upp på fullpris Y/C/F för att få samma flexibilitet.

Varför ska vi ta en mindre måttstock än något som motsvarar det vi köpt med miles när vi ska ha ersättning som enligt lag ska betalas ut i pengar?

Det är klart det är sämre än att få pengar baserat på en biljett man inte köpt...
Men vad är egentligen rimligt? Skall du ha mer ersättning om du åker på award än någon som har köpt en rabatterade biljett på rea? För den som betalat med pengar lär aldrig få ersättning baserat på något annat än vad den faktiskt betalat.

Jag menar om jag skulle få tillbaka 75% (i avios) så skulle jag hellre vända på LHR och åka hem. Ska till JNB och kommer att stanna tre nätter sedan hem. Har egentligen inget syfte med resan annat än att åka lite F, träffa en arkitekt samt min kompis som kommer att bli min blivande granne. Resan är egentligen onödig så med bakgrund av det så i ett sånt läge hade jag bett om full återbetalning och att de satte mig på första bästa flyg hem. Givetvis hade jag försökt spendera någon timme i GF.

Last edited:
Om inte poäng ska likställas som pengar, varför ska man då få tillbaka pengar vid ändring/avbokning osv. Har man betalat med poäng borde man således också få tillbaka poäng enligt mig.

Det här skiljer sig från en avbokning genom att EU261/2004 reglerar i LAG att man ska få tillbaka pengar...

man ska propsa på re-routing i motsvarande klass, annan allians / bolag ska gå bra,
man ska bara gå med på den ersättning man är nöjd med om den inte är i form av cash, dvs. miles/vouchers enl. eu-regler är endast om du går med på det.
reglerna säger också 75% av HELA resans värde inte bara nedgraderad sträcka.

Jag hoppas kunna snart ha domslut på ovanstående...

Last edited:
@agehall : Vad är alltså rådet till alla när det händer en nedgradering? ska man säga att man vägrar ? Hur gör de då?

Jumbooze har gett ett utmärkt svar tycker jag. Det viktigaste är nog att stå på sig och INTE acceptera någon ersättning där och då. Hävda dina rättigheter in-absurdum. I värsta fall innebär det att du inte reser, men det kan löna sig. Om man inte är sist att checka in kommer det också vara rätt troligt att flygbolaget tycker det är enklare att försöka nedgradera någon annan.

Jumbooze har gett ett utmärkt svar tycker jag. Det viktigaste är nog att stå på sig och INTE acceptera någon ersättning där och då. Hävda dina rättigheter in-absurdum. I värsta fall innebär det att du inte reser, men det kan löna sig. Om man inte är sist att checka in kommer det också vara rätt troligt att flygbolaget tycker det är enklare att försöka nedgradera någon annan.

Sammanfattning: Be om Re-routing med rätt klass annars hävda ersättning enligt EU261/2004 för nedgradering eller att man inte fick åka och vägra snikna bud?

Flygbolagen hävdar det inte finns ett specifikt värde på miles och att det inte ska göras skillnad på hur passageraren betalat, med miles eller pengar. Då borde det rimligen vara så att kontant ersättning bör utgå från kostnaden för en betald biljett.

Toppen