Senaste nytt

Risk för nedgradering från First class?

agehall

Medlem
Det står dig fritt att göra andra val. Du valde att acceptera rerouting och därmed gäller inte samma regler.

Hela tanken med EU-lagstiftningen är att flygbolag inte ska fula sig och överboka sina plan så att passagerare inte kommer med. Iochmed EU261/2004 så kostar det rätt mycket för flygbolagen att inte ta med passagerare som har biljetter och problemet har minskat markant i EU. Att de då kommer undan med att betala tillbaka miles är riktigt billigt för dem och inte så som det är tänkt. Dessutom är lagen väldigt otydlig på om det gäller sträckan eller hela resan. I lagtexten står det "ticket" vilket kan omfatta flera sträckor...
 

jumbooze

Medlem
Jag kommer skriva en lång tråd så fort min USDM F->C downgrade avhandlats i domstol då får vi se vad tysk domstol anser är fair... Jag tittar LH's klumpsumma på 4000 som en fingervisning om att man har rätt...
 
Last edited:

agehall

Medlem
jumbooze; Nu är det här fel tråd och jag vet att du inte vill säga så mycket innan allt är klart, men jag är nyfiken - är det någon progress alls? När beräknas det vara avgjort?
 

jumbooze

Medlem
jumbooze; Nu är det här fel tråd och jag vet att du inte vill säga så mycket innan allt är klart, men jag är nyfiken - är det någon progress alls? När beräknas det vara avgjort?
Stor OT flagga men processen ligger nu i domstolen, först ska man avgöra om Asianas FRA kontor kan anses vara en "giltig" motpart i ärendet. Men som sagt mer kommer och i egen tråd...
 

Svante

Medlem
Tror knappast du behöver vara orolig. Det var igår som var den "stora" dagen vad beträffar dignitärer. Begravingen i sig är mer en "lokal" historia...
 

tomle

Medlem
Nu är lagen i och för sig lite luddig. I paragraf 10 står att du du har rätt till refund av 75% av price of the ticket (vid flygningar som inte omfattas av a eller b). Det står inget om att det ska vara 75% av priset i kontanter eller poäng eller något annat.

(c) 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.
Det är dessutom bestämd form, 75% of the price of the ticket vilket innebär att man ska titta på priset på just den biljett som det handlar om.
Detta stöds även av den svenska orignalöversättningen som lyder:
c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.
Fetstil är min markering.

Kompensationen ska utbetalas enligt 7(3). I 7(3) står att kompensationen ska betalas i cash, banköverföring eller motsvarande.

Min tolkning blir att om priset på en award-ticket är 100.000 miles, så är 75% av priset på biljetten 75.000 miles. Detta ska alltså betalas ut i cash. Om man t.ex.köpt biljetten med USDM miles så kan man se att USDM säljer 75000 miles för ca $2625 (50000+25000) varpå ersättningen borde bli $2625.

Det ska bli väldigt spännande att följa jumboozes tråd och se hur domstolen bedömmer detta.

Länk till dokument och översättningar: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:EN:HTML:NOT
 

EricT

Medlem
tomle Nu är jag verkligen ingen jurist men det här är faktiskt mycket intressant att veta.

Nu lutar det väl åt att jag inte blir "nedgraderad" eftersom det faktiskt finns 2 tomma säten och att de nu faktiskt ligger ett av dem till försäljning. Men jag tycker faktiskt att det här är av mycket högt principiellt intresse.
 
Toppen