Risk för nedgradering från First class?

Miles är inte att jämnställa med pengar. Jag har svårt att se att ett flygbolag ens vill hävda det i en domstol då det skulle skapa en enorm belastning för dem. Alltså har jag svårt att se att återbetalning av miles ens är att fundera på.
 
Om miles är att likställa med pengar, så får de en enorm faktiskt fodran på sig. Dessutom skulle innehavare, iaf tekniskt sett, kunna förmögenhetsbeskattas för sitt innehav av miles.



Jag tror inte någon skulle vilja att det blev fastslaget i domstol att miles == pengar.
 
Ok, köper det. Ligger milsen inte i separata bolag då? Antar att de köper miles av något gemensamt bolag för miles inom OW eftersom de går att använda hos övriga?
 
Hmm men om man får kompensation i pengar motsvarande vad en betald resa skulle kosta "likställer" man inte pengar och miles då? Om man får kompensation i miles så blir det ingen koppling till pengar iaf.
 
EricT skrev:Ok, köper det. Ligger milsen inte i separata bolag då? Antar att de köper miles av något gemensamt bolag för miles inom OW eftersom de går att använda hos övriga?Klicka för att utvidga...


Nja, det är nog så att inlösande bolag sedan köper resan av de andra bolagen eller kvittar det på något sätt. Exakt hur det sker tror jag inte är känt.




Storsteffe skrev:Hmm men om man får kompensation i pengar motsvarande vad en betald resa skulle kosta "likställer" man inte pengar och miles då? Om man får kompensation i miles så blir det ingen koppling till pengar iaf.Klicka för att utvidga...


Fast lagen är tydlig i hur utbetalning ska ske och talar inte om miles. Det är därför jag anser att miles inte är ett giltigt sätt att ersätta en passagerare som råkat ut för problem.
 
agehall skrev:Fast lagen är tydlig i hur utbetalning ska ske och talar inte om miles. Det är därför jag anser att miles inte är ett giltigt sätt att ersätta en passagerare som råkat ut för problem.Klicka för att utvidga...



Ja jag håller helt med där men finns risk för lite komplikationer i att man får ett värde på miles i pengar, men man ska nog inte rota för mycket i det där...
 
agehall skrev:Miles är inte att jämnställa med pengar. Jag har svårt att se att ett flygbolag ens vill hävda det i en domstol då det skulle skapa en enorm belastning för dem. Alltså har jag svårt att se att återbetalning av miles ens är att fundera på.Klicka för att utvidga...


Men om nu Miles inte går att jämställa med pengar, så blir ju det kvarvarande priset för biljetten endast skatter och avgifter?



Jag skulle ju tycka att det rimliga är att man får 75% tillbaka av sina miles. Skall bli intressant om vi får ett svar på frågan...
 
Pho skrev:Jag skulle ju tycka att det rimliga är att man får 75% tillbaka av sina miles. Skall bli intressant om vi får ett svar på frågan...Klicka för att utvidga...


75% av betalda miles är en JÄTTEDÅLIG deal, på alla sätt.



Jag skulle hävda att min biljett är värd vad motsvarande F-biljett på sträckan är värd med liknande villkor.
 
agehall skrev:75% av betalda miles är en JÄTTEDÅLIG deal, på alla sätt.Jag skulle hävda att min biljett är värd vad motsvarande F-biljett på sträckan är värd med liknande villkor.Klicka för att utvidga...


Det är klart det är sämre än att få pengar baserat på en biljett man inte köpt...

Men vad är egentligen rimligt? Skall du ha mer ersättning om du åker på award än någon som har köpt en rabatterade biljett på rea? För den som betalat med pengar lär aldrig få ersättning baserat på något annat än vad den faktiskt betalat.
 
Titta på villkoren för en award. De är mycket flexiblare (hos i princip alla program) än normala biljetter. Man måste upp på fullpris Y/C/F för att få samma flexibilitet.



Varför ska vi ta en mindre måttstock än något som motsvarar det vi köpt med miles när vi ska ha ersättning som enligt lag ska betalas ut i pengar?
 
Pho skrev:Det är klart det är sämre än att få pengar baserat på en biljett man inte köpt...Men vad är egentligen rimligt? Skall du ha mer ersättning om du åker på award än någon som har köpt en rabatterade biljett på rea? För den som betalat med pengar lär aldrig få ersättning baserat på något annat än vad den faktiskt betalat.Klicka för att utvidga...


Jag menar om jag skulle få tillbaka 75% (i avios) så skulle jag hellre vända på LHR och åka hem. Ska till JNB och kommer att stanna tre nätter sedan hem. Har egentligen inget syfte med resan annat än att åka lite F, träffa en arkitekt samt min kompis som kommer att bli min blivande granne. Resan är egentligen onödig så med bakgrund av det så i ett sånt läge hade jag bett om full återbetalning och att de satte mig på första bästa flyg hem. Givetvis hade jag försökt spendera någon timme i GF.
 
KLCHBO skrev:Om inte poäng ska likställas som pengar, varför ska man då få tillbaka pengar vid ändring/avbokning osv. Har man betalat med poäng borde man således också få tillbaka poäng enligt mig.Klicka för att utvidga...


Det här skiljer sig från en avbokning genom att EU261/2004 reglerar i LAG att man ska få tillbaka pengar...
 
man ska propsa på re-routing i motsvarande klass, annan allians / bolag ska gå bra,

man ska bara gå med på den ersättning man är nöjd med om den inte är i form av cash, dvs. miles/vouchers enl. eu-regler är endast om du går med på det.

reglerna säger också 75% av HELA resans värde inte bara nedgraderad sträcka.



Jag hoppas kunna snart ha domslut på ovanstående...
 
EricT skrev:@agehall: Vad är alltså rådet till alla när det händer en nedgradering? ska man säga att man vägrar ? Hur gör de då?Klicka för att utvidga...


Jumbooze har gett ett utmärkt svar tycker jag. Det viktigaste är nog att stå på sig och INTE acceptera någon ersättning där och då. Hävda dina rättigheter in-absurdum. I värsta fall innebär det att du inte reser, men det kan löna sig. Om man inte är sist att checka in kommer det också vara rätt troligt att flygbolaget tycker det är enklare att försöka nedgradera någon annan.
 
agehall skrev:Jumbooze har gett ett utmärkt svar tycker jag. Det viktigaste är nog att stå på sig och INTE acceptera någon ersättning där och då. Hävda dina rättigheter in-absurdum. I värsta fall innebär det att du inte reser, men det kan löna sig. Om man inte är sist att checka in kommer det också vara rätt troligt att flygbolaget tycker det är enklare att försöka nedgradera någon annan.Klicka för att utvidga...


Sammanfattning: Be om Re-routing med rätt klass annars hävda ersättning enligt EU261/2004 för nedgradering eller att man inte fick åka och vägra snikna bud?
 
agehall skrev:Det här skiljer sig från en avbokning genom att EU261/2004 reglerar i LAG att man ska få tillbaka pengar...Klicka för att utvidga...


Frågan är väl bara hur värdet på en resa köpt med miles skall värderas. På något sätt så innebär det ju att man sätter ett ekonomiskt värde på milesen.
 
Flygbolagen hävdar det inte finns ett specifikt värde på miles och att det inte ska göras skillnad på hur passageraren betalat, med miles eller pengar. Då borde det rimligen vara så att kontant ersättning bör utgå från kostnaden för en betald biljett.
 
Back
Top