Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

Jag förstår inte riktigt varför ni gör det så invecklat.
Det är väl mest för att rätten till överföringar utan avgift gäller bara för valutan EUR om jag läser lagen rätt.
Dvs om banken säger att bara SEPA är avgiftsfritt, revolut säger att SEK nu ska bli internationell Swift överföring så kan det betyda att banken får rätt att ta ut avgift, på något som hittills varit gratis.

Gör att värdet av revolut minskar ytterligare isf[/QUOTE]

Googlade lite för att se hur SEB tolkar detta, utan att hitta. Ringde deras kundtjänst. Det var 2 timmar & 13 minuters kö. Hubba. Bra med återringa-funktionen. :)
SEB ringde efter ca: 2,5 timmar.

Det kostar mig 50 kr att ta emot en SWIFT-betalning, och 2 kr att ta emot en SEPA-betalning. Enligt damen jag pratade med. Hon sa: "Om utlandsbetalningen kommer från EU och är i Euro, så är det SEPA. Annars är det SWIFT".

Jag kan för lite om hur bankerna fungerar för att dra några kloka slutsatser, annat än att det verkar smartare att göra utlandsbetalningar i Euro än i SEK.

Det som stör mig riktigt mycket är att jag precis förlängt premium eftersom revolut begränsat och avgiftsbelagt överföringar för basic.
Och nu har jag betalt 600kr för att få gratis överföringar som kommer att kosta 40kr st för mottagaren.

SEB ringde efter ca: 2,5 timmar.

Det kostar mig 50 kr att ta emot en SWIFT-betalning, och 2 kr att ta emot en SEPA-betalning. Enligt damen jag pratade med. Hon sa: "Om utlandsbetalningen kommer från EU och är i Euro, så är det SEPA. Annars är det SWIFT".

Jag kan för lite om hur bankerna fungerar för att dra några kloka slutsatser, annat än att det verkar smartare att göra utlandsbetalningar i Euro än i SEK.

Helt normalt. "Du behåller din plats i kön" = "Vi ringer när vi känner för det om några timmar, antagligen när du sitter på toaletten."

Du kan alltid skicka en EU-betalning (likställd med SEPA) i SEK upp till 500 000. Bör gälla samtliga banker, men jag vet exempelvis att det gäller SEB, DNB, Danske, Swedbank och Handelsbanken, så jag skulle inte vara orolig för att säga alla.

Inom EU

Det är väl mest för att rätten till överföringar utan avgift gäller bara för valutan EUR om jag läser lagen rätt.
Dvs om banken säger att bara SEPA är avgiftsfritt, revolut säger att SEK nu ska bli internationell Swift överföring så kan det betyda att banken får rätt att ta ut avgift, på något som hittills varit gratis.

Gör att värdet av revolut minskar ytterligare isf
[/QUOTE]

Inte bara kan. Det är ju precis det som det betyder.

Det beror ju på mottagande bank vilken avgiftsstruktur de har för intra-EU swift-betalningar. Det betyder alltså att jag som avsändare måste ta reda på vilka avgifter mottagarens bank har, så jag kan lägga på det beloppet på betalningen.

Det betyder också att de kostnadsfria och obegränsade överföringar jag hade i Premium-paketet från Revolut till svenska bankkonton nu begränsas till ett i månaden (eftersom Premium innehåller obegränsade överföringar förutom när det är SWIFT).

Såhär säger Revolut till mig:

Revolut skrev:
Since there was a change in the way transfers in SEK, DKK and NOK are processed, they will not go through as international transfers. You can send 1 outbound SWIFT transfer for free per rolling month (this limit will reset every month the day you signed up to Revolut Premium). Every next transfer will be sent with a small fee. Whenever you’re sending an outbound SWIFT transfer you will be charged with a fee of [35 SEK] for USD transfers and [60 SEK] for non-USD transfers. Keep in mind that intermediary banks can also put some additional fees on the transfers though. These are correspondent banking fees outside of the Revolut’s eco-system. All transfers out are SHA by default (fees are shared between involved banks).

Om mottagande bank börjar ta betalt när jag får in lönen via Revolut, då får jag överväga att avsluta mitt konto hos Revolut.

De skriver att utgående traders är SHA. Sådana transfers tror jag de flesta (alla?) svenska banker tar emot utan avgift. SEB tex skriver:.
Med EU-reglerade betalningar avses betalningstransaktioner i euro eller SEK som skickats från banker i EES (EU-länder, Norge, Island och Liechtenstein) där IBAN-nummer och BIC-kod är korrekt angivna och betalningsmottagaren och avsändaren betalar sina respektive bankkostnader (SHARE).
under sådant som är kostnadsfritt.

Toppen